بزرگ ترین قمر زحل می‌تواند میزبان موجودات فضایی باشد

اکثر تحقیقات دانشمندان برای یافتن حیات فرازمینی به یافتن آب در سیارات دیگر مربوط می‌شود. بزرگ‌ترین قمر سیاره‌ی زحل که تایتان Titan نام دارد حاوی مواد شیمیایی است که می‌‌تواند نوع جدیدی از حیات فرازمینی بدون نیاز به آب را بوجود بیاورد.

دانشمندان آمریکایی به تازگی در حال آزمایش ترکیبات شیمیایی بزرگ‌ترین قمر زحل بوده‌اند. این دانشمندان تصور می‌کنند که وجود سیانید هیدروژن (HCN) در اتمسفر این قمر، می‌تواند نوع جدیدی از حیات را پشتیبانی کند. علت این تصور دانشمندان این است که HCN با انجام واکنش‌هایی می‌تواند پلیمرهایی شامل پلی‌مین (polyimine) تولید کند و این پلیمر می‌تواند طیف وسیعی از نور را به خود جذب کند. این طیف قابل جذب آن قدر وسیع است که می‌تواند نوری که از اتمسفر غلیظ تایتان رد شده را جذب کند. دانشمندان بر این باورند که پلی‌مین با جذب این نور می‌تواند به عنوان کاتالیزوری برای تشکیل حیات عمل کند.

مارتین رام (Martin Rahm)، شیمی‌دانی از دانشگاه کرنل (Cornell University) است که در مورد پلی‌مین می‌گوید: “پلی‌مین در اشکال گوناگونی وجود دارد و این اشکال می‌توانند در دمای پایین و شرایط دشوار تایتان، اتفاقات جدیدی را رقم بزنند. آزمایش‌های ما روی زمین و در شرایط این سیاره انجام می‌شود، این در حالی است که شرایط تایتان کاملا متفاوت است و واکنش‌های شیمیایی در جو این قمر، ممکن است نتایج متفاوتی داشته باشد.”

قمر تایتان از برخی جهات شبیه کره‌ی زمین است. سطح این قمر شامل دریاچه‌ها و رودخانه‌های زیادی است که البته حاوی آب نیستند و متان و اتان مایع در آنها جریان دارد. بعلاوه، در جو این قمر نیز متان و نیتروژن زیادی وجود دارد که این قمر را به محیطی سمی برای انسان‌ها تبدیل کرده و امکان زندگی انسان‌ها در این محیط وجود ندارد. اما دانشمندان با یافته‌های جدید احتمال شکل‌گیری حیاتی متفاوت در این قمر را پیش‌بینی می‌کنند.

برنامه ناسا برای قطع همکاری با ایستگاه فضایی بین‌ المللی تا سال ۲۰۲۵
مشاهده

این تحقیقات که توسط تیم تحقیقاتی دانشگاه کرنل انجام شده است، بر پایه‌ی اطلاعاتی است که توسط کاوشگر Cassini و پروب Huygens دریافت شده است. این کاوشگر و پروب در سال ۲۰۰۵ بر روی قمر تایتان فرود آمدند.

کاوشگر کاسینی در مدار زحل

اطلاعات دریافت شده از کاوشگر ناسا وارد یک برنامه‌ی شبیه‌ساز کامپیوتری شده‌اند و نتایج این شبیه‌سازی، نشان داده که پلی‌مین می‌تواند حیاتی خاص را در دماهای پایین ایجاد کند. سیانید هیدروژن پیش از این نیز به عنوان شروع‌ کننده‌ی حیات در کره‌ی زمین تصور شده بود.

پروفسور رام در مورد این تحقیقات می‌گوید: “اگر در مطالعات آتی بتوانیم مواد شیمیایی زیستی را مکان‌هایی مانند تایتان پیدا کنیم، به یافته‌های با ارزشی رسیده‌ایم. نتایج تحقیقات ما نشان می‌دهند که شرایط ابتدایی برای تشکیل حیات بر روی قمر تایتان وجود دارد. البته این یافته‌ها مراحل اولیه‌ی کشف حیات جدید در این قمر هستند.”

نتایج محققان نوع دیگری از احتمال وجود حیات در Titan را نیز متصور می‌شود. دانشمندان تصور می‌کنند که امکان وجود اقیانوس‌های حاوی آب در زیر سطح این قمر وجود دارد و این اقیانوس‌ها می‌توانند حاوی حیات باشند.

به هر حال، در صورت صحیح بودن تصورات و یافته‌های جدید دانشمندان در مورد Polyimine، جستجو برای حیات در خارج از زمین، وارد مرحله‌ی جدیدی خواهد شد و احتمال وجود حیات فرا زمینی در سیاره‌های بیشتری ممکن می‌شود.