فرود موفقیت آمیز راکت فالکون روی خشکی پس از انتقال داک ارتباطی به ایستگاه بین المللی فضایی

اسپیس ایکس دیروز موشک فالکون ۹ خود را از کیپ کارنیوال فلوریدا پرتاب کرد تا کپسول دراگون به همراه داک جدید ایستگاه بین المللی فضایی به ISS رسیده و مورد استفاده قرار گیرد. راکت فالکون برای نهمین بار است که بار و مایحتاج مورد نیاز ایستگاه بین المللی فضایی را به فضا می‌برد. وزن بار انتقال داده شده بیش از ۲۲۰۰ کیلوگرم است.

پس از آنکه راکت فالکون به فضا رسید، کپسول دراگون از آن جدا شده و مرحله‌ی اول و قسمت اصلی فالکون برای فرود روی زمین و مرکز یپ کارنیوال به سمت این مرکز روانه شد که برای دومین بار شاهد فرود موفقیت آمیز این موشک روی خشکی بودیم. این برای پنجمین بار است که اسپیس ایکس موفق شده تا راکتی را با موفقیت روی زمین فرود بیاورد.

کپسول دراگون برای دو روز آینده در فضا باقی مانده و سپس موتورهای خود را برای نزدیک شدن هر چه بیشتر به ایسنگاه بین المللی فضایی روشن خواهد کرد. پس از نزدیک شدن به ISS، جف ویلیامز، فضانورد حاضر در این ایستگاه با استفاده از بازوهای روباتیک کپسول دراگون را در فضا گرفته و صبح روز چهارشنبه کپسول به ماژول هارمونی ایستگاه بین المللی فضایی متصل خواهد شد.

در کنار تمام مواردی که کپسول دراگون به ایستگاه بین المللی فضایی انتقال می‌دهد، باید به داک بین المللی یا International Docking Adapter اشاره کرد. این حلقه‌ی فلزی ۶۳ اینچی روی یکی از پورت‌های ایستگاه بین‌المللی ایستگاه فضایی نصب خواهد شد تا با استفاده از آن تمام فضاپیماهای تجاری قابلیت اتصال را داشته باشند. این داک در مسیر تکمیل پروژه‌ی Commericial Crew Program ناسا راهی ISS شده است. هر دو کمپانی بوئینگ و اسپیس ایکس در حال حاضر مشغول توسعه‌ی فضاپیمایی تجاری به منظور اتصال به ایستگاه بین المللی فضایی هستند، از این‌رو نصب داک روی ISS مرحله‌ای مهم است.

علت حضور ربات‌های SPHERES در ایستگاه فضایی
مشاهده

این داک قرار بود تا تابستان سال گذشته راهی ایستگاه بین المللی فضایی شود، اما انفجار موشک فالکون حامل این داک در تابستان سال پیش باعث شد تا برنامه‌ی مورد نظر با تاخیری یک ساله روبرو شود.

داک مورد نظر درون کپسول قرار نگرفته، بلکه یک سازه‌ی سیلندر شکل به انتهای کپسول متصل شده است که محل قرار گرفتن باتری‌های خورشیدی این کپسول است. از این محل می‌توان برای انتقال بارهایی که نباید فشرده شوند، استفاده کرد. فضانوردان اواخر تابستان جاری با یک پیاده‌روی فضایی این داک را بصورت کامل روی ایستگاه نصب خواهند کرد.