تماشا کنید: چگونه اسپیس ایکس به مریخ خواهد رسید؟

اسپیس ایکس در ماه‌های اخیر موفق شده تا به سلامت پنج موشک فالکون ۹ را روی سکو‌های شناور و ایستگاه زمینی بنشاند، اما این موضوع تنها اولین مرحله برای رسیدن به هدفی است که ایلان ماسک برای این کمپانی در نظر گرفته است. ماسک در پی رسیدن به مریخ با کاهش هزینه‌ی سفرهای فضایی است. وی در نظر دارد تا با توسعه‌ی هر چه بیشتر موشک‌های فالکون چند بار مصرف، هزینه‌ی سفر به فضا و نهایتا رسیدن به مریخ را هر چه بیشتر کاهش دهد. اما چگونه اسپیس ایکس برای رسیدن به مریخ برنامه‌ریزی کرده است؟

بهترین راه برای رسیدن به مریخ که دارای بهترین شرایط در میان سایر سیاره‌ها برای کلونی سازی است، استفاده از اصل Hohmann‌ است. هامن ستاره‌شناسی بود که بهترین و نزدیک‌ ترین راه برای رسیدن به مریخ را موقعیتی عنوان کرد که در آن مریخ و زمین در زاویه‌ی ۴۴ درجه‌ی با یکدیگر در صورت ترسیم خط به مرکزیت خورشید قرار داشته باشند. اما آیا اسپیس ایکس زیرساخت‌های لازم برای رسیدن به مریخ را دارد؟

برای پاسخ به این سوال باید با ساختار کمپانی اسپیس ایکس آشنا شد. اسپیس ایکس نظیر ناسا تنها یک کمپانی و نهاد صرفا تحقیقاتی نیست و خود تولید تمام قطعات مورد نیاز در موشک‌هایش را بر عهده دارد، بطوریکه اسپیس ایکس متدی جدید برای تولید راکت‌های فالکون را نیز ابداع کرده و مورد استفاده قرار می‌دهد، در حالی که هر یک از ماژول‌های مورد استفاده در موشک‌ها و شاتل‌های مورد استفاده توسط ناسا از طریق کمپانی‌هایی دیگر تهیه می‌شد و همین امر هزینه‌ی سفر را به خودی خود افزایش می‌داد. اسپیس ایکس در موشک‌های خود، موتورهای جت مورد استفاده را نیز خود طراحی و تولید می‌کند که علاوه بر کاهش هزینه در فاز طراحی و تولید، از نظر مصرف سوخت نیز بسیار بهینه هستند.

ایران دومین میمون خود را به فضا ارسال کرد
مشاهده

البته باید به این موضوع اشاره کرده که موشک‌های فالکون ۹ کنونی مورد استفاده تنها موشک‌های ابتدای این کمپانی است و در آینده‌ی نزدیک یعنی تا پایان سال جاری میلادی شاهد رونمایی از موشک‌های Falcon Heavy خواهیم بود. اسپیس ایکس در نظر دارد تا پس از Falcon Heavy، موشک‌های بزرگ‌تری را با قابلیت فرود دوباره و استفاده‌ی چندباره به همراه موتورهایی که از نظر قدرت دوبرابر نمونه‌های فعالی هستند، توسعه دهد.