موشک فضایی فالکون 9 بر سکوی پرتاب خود در فلوریدا منفجر شد

موشک فالکون ۹ که قرار بود این هفته ماهواره‌ای را به خارج از جو زمین ارسال کند؛ بر سکوی پرتاب خود در «کیپ کاناوِرال» ایالت فلوریدا منفجر شد. این اتفاق ساعت ۹:۰۷ صبح به وقت محلی رخ داد. انفجار در زمان آماده‌سازی راکت برای انجام تستی به نام «static fire» که مرتبط با موتورهای این راکت فضایی است اتفاق افتاد و تلفات جانی در پی نداشته است. هرچند طبق گزارش‌ها موج انفجار ساختمان‌های اطراف را «تا مایل‌ها دورتر» به لرزه در آورده است.

اسپیس‌ایکس ساعاتی پس از حادثه اعلام کرد که راکت فالکون ۹ خود را به تمامی از دست داده است. این شرکت در ساعات اولیه اعلام کرد که علت انفجار «رخدادی غیر معمول بر سطح سکوی پرتاب» بوده؛ که در نهایت به از دست رفتن موشک منجر شده است. هرچند اسپیس‌ایکس ساعاتی بعد تصریح کرد که علت اصلی انفجار، مخزن اکسیژن فوقانی فالکون ۹ است. به نظر می‌رسد در بارگذاری «ماده‌ی محرک» (ماده‌ای که وظیفه‌ی شروع انفجار را به عهده دارد) اشتباهی رخ داده است؛ هرچند هنوز مشخص نیست که آیا ساختار راکت عامل این انفجار بوده یا امکانات موجود بر سطح سکوی پرتاب علت حادثه است.

ویدیوی این حادثه نیز نشان می‌دهد که انفجار از نقاط بالایی موشک انتشار پیدا کرده است.

اسپیس‌ایکس در حال آماده‌سازی راکتِ فالکون ۹ برای پرتاب ماهواره‌ای به نام «Amos 6» بود. Amos 6 –به عنوان بخشی از پروژه‌ی جدید فیسبوک- در پی فراهم کردن اینترنت برای کشورهای واقع در جنوب صحرای بزرگ در قاره‌ی آفریقا است. فیسبوک با همکاری «یوتل‌ست» توانسته این ماهواره را از Spacecom اجاره کند. Spacecom در سال ۲۰۱۲، Amos 6 را از یک شرکت دیگر به نام Aerospace Industries، در معامله‌ای به ارزش ۱۹۵ میلیون دلار خریداری کرده بود.

عملکرد علفزارها در جذب کربن بهتر از جنگل‌ها است
مشاهده

یکی از نمایندگان فیسبوک در این باره گفته است: «این حادثه برای ما بسیار ناراحت کننده است. با این وجود همچنان به هدف خود یعنی فراهم کردن اینترنت برای عموم مردم؛ پای‌بند هستیم.»

این ماموریت فضایی برای یک‌شنبه ۳ صبح به وقت محلی برنامه‌ریزی شده بود. پیش از تمام پرتاب‌ها اسپیس‌ایکس آزمایشی به نام static fire را به انجام می‌رساند. آزمایشی که در آن موتورهای موشک یکبار روشن و در حالت ایستا تست می‌شوند. این کار یک پروسه‌ی عادی است که پیش از این بارها توسط این شرکت آزمایش شده است. هرچند به نظر اتفاقی بر روی سکوی پرتاب باعث شد که این‌بار موشک پیش از شروع تست منفجر شود.

«برایان پورتِل»، نماینده‌ی «45th Space Wing» (واحدی از نیروی هوایی ایالات متحده که فرماندهی سکوی پرتاب کیپ کاناورال را به عهده دارد) اینگونه به پیگیری‌های ما پاسخ داد: «در حال حاضر هیچ جراحت و تلفاتی گزارش نشده است. خطری نیز سلامت عموم را تهدید نمی‌کند؛ و تیم پاسخ به فوریات ما هم‌اکنون در محل حادثه در حال فعالیت هستند.»

با این وجود اطلاعیه‌ای جداگانه که توسط این واحد منتشر شده است از مردم خواسته از محیط انفجار دوری کنند: «تیم مدیریت بحران سکوی پرتاب در حال امدادرسانی اولیه در محل حادثه است. به زودی راه‌های منتهی به سکوی پرتاب مسدود خواهند شد؛ پس از مردم تقاضا می‌کنیم که تا اطلاع ثانوی از وارد شدن به پایگاه هوایی خودداری کنند. به زودی شما را از اخبار بیشتر مطلع خواهیم کرد.»

falcon 9

اسپیس‌ایکس در زمانی کلیدی از فعالیت خود با انفجاری جدید مواجه شده است. این شرکت همچنان درحال ترمیم شکستی بود که از انفجار یکی از موشک‌های فالکون ۹ خود در ماه ژوئن متحمل شد. این موشک بلافاصله پس از پرتاب منفجر شد. پس از آن اسپیس‌ایکس برای ۶ ماه عملیات‌های خود را متوقف کرد و در ماه دسامبر به ماموریت‌های فضایی بازگشت. آن‌ها در این ماه ماهواره‌ی «Orbcomm-2» را به فضا ارسال کردند. پس از آن این شرکت توانست فالکون ۹ را برای نخستین بار بدون آسیب بر سطح زمین فرود آورد. ماموریتی که انجام کامل آن یکسال زمان برد. از آن وقت، این شرکت رشته‌ای از ماموریت‌های موفق در پرتاب و فرود را تجربه کرده است.

شمارش معکوس برای خداحافظی با کاسینی
مشاهده

با وجود این انفجار، اسپیس‌ایکس آرزوهای بزرگی در سر دارد. آن‌ها در حال تلاش برای پرتاب نخستین موشک سنگین خود با نام Falcon Heavy‌ تا یکسال آینده هستند. راکتی عظیم که نیازمند نیروی پرتابی بسیار گسترده‌تر از فالکون ۹ است. همچنین اواخر سال آینده این شرکت فضانوردان ناسا را به ایستگاه فضایی بین‌المللی خواهد فرستاد. این ماموریت (که برای نخستین بار توسط یک شرکت خصوصی انجام می‌شود) بخشی از پروژه‌ی «Commercial Crew Program» این شرکت است. در کنار این‌ها اسپیس‌ایکس اخیرا اعلام کرده است که برنامه‌ دارد نخسین فضاپیمای خصوصی خود را در سال ۲۰۱۸ به سیاره‌ی مریخ ارسال کند. هرچند بسته به دلایل انفجار امروز؛ ممکن است برنامه‌های اسپیس‌ایکس با تاخیر مواجه شوند.