به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، به تازگی شرکت های کوچک و بزرگی که در زمینه علم و فناوری در جهان فعالیت می کنند، گزارش های مالی خود را از سه ماهه چهارم سال گذشته ۲۰۱۷ میلادی ارائه می دهند.

حالا هم شرکت کوالکام بعنوان یکی از بزرگترین سازندگان تراشه و پردازنده در جهان با ارائه گزارش مالی خود نشان داده است که به دلیل جریمه های سنگین با وجود عملکرد بالاتر از انتظار و مناسبی که در این فصل از خود نشان داده است، ضرر خالصی معادل ۵.۹۵ میلیارد دلار را متحمل شده است.

کوالکام Qualcomm یک شرکت فناوری فعال در زمینه تجهیزات ارتباطی و مخابراتی و ساخت تراشه و پردازنده است که در ماه ژوئیه ۱۹۸۵ در سن دیگو، ایالات متحده آمریکا تاسیس شد و دفتر مرکزی آن نیز در این شهر است.

شرکت کوالکام در زمینه پردازنده‌های موبایل نیز پردازنده‌های اسکورپیون و کرایت از سری اسنپ‌دراگون (اسنپ‌دراپ) عرضه کرده ‌است که در انواع تک هسته‌ای، دو هسته‌ای و چهار هسته‌ای وجود دارند. این شرکت در زمینه ساخت و تولید سیستم روی تراشه و پردازنده‌های موبایل نیز فعالیت می‌کند و این محصولات را به شرکت‌هایی نظیر اچ‌تی‌سی، سامسونگ، سونی، موتورولا، ال‌جی و نوکیا عرضه می‌کند که در جهت ساخت و تولید گوشی‌های تلفن همراه مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کوالکام در حالی گزارش مالی مربوط به پاییز سال گذشته‌ میلادی را منتشر کرده است که حاکی از عملکرد بالاتر از انتظار این غول تکنولوژی از لحاظ درآمدزایی و سوددهی برای این شرکت دارد. براساس اطلاعات ارائه شده افزایش سوددهی و درآمد کوالکام به دلیل تقاضای بالا برای تراشه‌های پردازشی این شرکت است که در خودروها و همچنین گجت‌های دیجیتال مورد استفاده قرار می‌گیرند. البته در اینجا لازم به ذکر است که درآمد و سوددهی این شرکت در سه ماهه‌ جاری را به دلیل کاهش تقاضا در بازار چین کمتر برآورد کرده اند.

تصاویر فاش شده Meizu 15 Plus جایی برای رویاپردازی باقی نمی‌گذارند
مشاهده

دعوای حقوقی میان اپل و کوالکام بر سر حق امتیاز و گواهی ناعادلانه در قبال استفاده از فناوری های همدیگر موجب شد کوالکام جریمه های هنگفتی را تا سقف یک میلیارد دلار به اپل بپردازد و این امر باعث شد که ضرر چند میلیارد دلاری و بالایی را متحمل شود.

کوالکام موفق شده است در سه ماهه‌ چهارم سال ۲۰۱۷ میلادی درآمدی ۶.۰۴ میلیارد دلاری کسب کند که بیشتر از ۵.۹۳ میلیارد دلار پیش‌بینی شده توسط تامسون رویترز است. تحلیلگران برآورد کرده بودند که کوالکام سودی نزدیک به ۹۱ سنت به ازای هر سهم را کسب کند. البته با در نظر گرفتن مالیات ۶ میلیارد دلاری دریافت شده توسط دولت آمریکا و همچنین جریمه‌ ۸۶۸ میلیون دلاری کمیسیون تجارت بین‌الملل کره‌ جنوبی، کوالکام ضرری ۵.۹۵ میلیارد دلاری را متحمل شده است.

کوالکام پیش‌بینی کرده است که در سه ماهه‌ نخست سال جاری میلادی درآمدی معادل ۴.۸ تا ۵.۶ میلیارد دلار به دست بیاورد که کمتر از پیش‌بینی‌های انجام شده توسط تحلیل‌گران بازار است.