بررسی به یاد ماندنی ترین تصاویر ثبت شده از کره زمین در تاریخ نجوم

گاهی انسان‌ها یا ربات‌هایی که برای ماموریت به فضا پرتاب می‌شوند، در حین سفرشان از زمین هم عکس می‌گیرند. این کار تقریبا به یک رویداد متداول تبدیل شده ‌است. این عکس‌ها‌ی نادر از سیاره‌ی ما‌ از صدها، هزاران، میلیون‌ها و گاهی از میلیاردها کیلومتر دورتر و در بعضی موارد با دوربین‌های منسوخ شده گرفته‌ شده‌اند. به همین دلیل شاید به طراوت و رنگارنگی عکس‌هایی که امروزه با گوشی هوشمندمان می‌گیریم نباشند.

اما کاستی‌های بصری، توسط چشم‌اندازهای بی‌نظیری که این عکس‌ها به ما نشان می‌دهند جبران می‌شوند. عکس‌های فضایی گرفته شده از زمین به دانشمندان کمک می‌کند تا به تصویر بهتری از یک سیاره‌ی قابل سکونت دست پیدا کنند و این نیز به جستجوی سیارات مشابه زمین کمک می‌کند. علاوه بر این موضوع، این عکس‌ها یک حقیقت جالب و البته تحقیرکننده را به ما یادآوری می‌کند: اینکه خانه‌ی ما یک قطعه سنگ کوچک و شکننده است که ناامیدانه در عالم بی‌کران و تهی گم شده ‌است.

در اینجا ۲۴ عکس فضایی بی‌نظیری را که تا کنون بشر از زمین و ماه به دست آورده است، به شما نشان می‌دهیم. توصیه می‌کنیم که برای دیدن بهتر عکس‌ها از رایانه‌ی شخصی خود استفاده کنید.

۱. تصویر گرفته شده توسط فضاپیمای Suomi NPP

تصویر زمین از فضا NPP

تعداد عکس‌های گرفته شده از زمین با چشم‌انداز کامل که توسط ماهواره‌های پرتاب شده توسط انسان که حتی گاهی تا میلیون‌ها کیلومتر نیز دور از زمین هستند، بسیار اندک است.

تصویر فوق در تاریخ ۹ آوریل سال ۲۰۱۵ ثبت شده است. ناسا (NASA) و اداره‌ی ملی اقیانوسی و جوی امریکا (NOAA) این عکس را از ترکیب چند عکس گرفته‌اند؛ یک عکس گرفته شده توسط Suomi NPP و یک عکس هم از ماهواره‌ای هواشناسی که روزی ۱۴ بار به دور زمین می‌چرخد. شما می‌توانید گردباد حاره‌ای جوآلان (Joalane) در بال سمت راست تصویر را ببینید. منبع این عکس سایت ناسا است.

۲. تصویر گرفته شده توسط Deep Space Climate Observatory) DSCOVR)

تصویر زمین از فضا DSCOVR

رصد‌های بی پایان آنها باعث شد تا بتوانیم سازوکار جهان هستی را پیرامون سیاره‌ی خود مورد بررسی قرار دهیم و قرارگیری کمیابی از موقعیت‌های خورشید، ماه و زمین در فضا به دست آوریم.

تصویر فوق در تاریخ: ۹ مارس سال ۲۰۱۶ گرفته شده است. یکی از ماهواره‌های ناسا به نام (DSCOVR) که در فاصله ۱.۵ میلیون کیلومتری به دور زمین می‌چرخد، همواره در فضای بالای این قسمت از زمین که رو به خورشید است قرار دارد. همین امر باعث شد تا ۱۳ تصویر از سایه‌ی ماه که روی زمین حرکت می‌کند را بگیرد. این اتفاق حین خورشیدگرفتگی کامل ۲۰۱۶ روی داد. ترکیب عکس‌های به دست آمده باهم یکی از کامل‌ترین منظره‌‌‌ها از این رویداد نجومی را تشکیل داد. منبع تصویر فوق هم پایگاه ناسا است.

۳. تصویر گرفته شده توسط فضاپیمای Rosetta

تصویر زمین از فضا روزتا

زمانی که انسان به کاوش در عمق بیشتر فضا می‌پردازد، عکس‌های سحرآمیزی از زمین شکار می‌شود. یکی از این تصویرها در تاریخ ۱۲ نوامبر ۲۰۰۹ به دست آمده است. فضاپیمای روزتا (Rosetta) برای رسیدن به هدفش در سال ۲۰۰۷ که یک سیاره دنباله‌دار به اسم 67P/Churyumov-Gerasimenko بود، و در نهایت نیز با برخورد به آن منهدم ‌شد، به میدان گرانش زمین برای سرعت‌گیری احتیاج داشت. در همین حین بود که این عکس از قطب جنوب را نیز ثبت کرد که در آن قطب جنوب زیر نور خورشید روشن شده است. تصویر یاد شده از آژانس فضایی اروپا گرفته شده است.

۴. تصویر گرفته شده توسط سرنشین آپولو ۱۷

تصویر زمین توسط سرنشین آپولو ۱۷

در یکی دیگر از تصاویر جالب توجهی که به آن می‌پردازیم، سیاره‌ی ما مانند تیله‌ی آبی شگفت‌انگیزی دیده می‌شود که دارای پوشش تقریبا نامرئی از گاز است. قابل توجه است که تصویر زیر در تاریخ ۷ دسامبر ۱۹۷۲ ثبت شده است.

یکی از مسافران آپولو ۱۷ که به عنوان آخرین ماموریت فضایی سرنشین‌دار به سمت کره‌ی ماه شناخته می‌شود، این عکس را از زمین گرفته است. این عکس به یکی از پرتکرارترین عکس‌های تاریخ بشر تبدیل شده است. البته مشخص نیست که کدام یک از سرنشینان این عکس را گرفته است. گفتنی است که عکس مورد اشاره از فاصله‌ی ۴۵۰۰۰ کیلومتری زمین حین ماموریت سفر به ماه گرفته شده است. قاره‌ی آفریقا در بالا سمت چپ و قطب جنوب نیز در پایین عکس قابل مشاهده هستند. منبع عکس فوق نیز سایت ناسا است.

۵. گرفته شده توسط خدمه‌ی آپولو۱۱

تصویر زمین توسط آپولو ۱۱

عکسی که در آن سیاره‌ی ما به تنهایی در اعماق تاریک فضا غوطه‌ور است و در تاریخ ۲۰ جولای ۱۹۶۹ گرفته شده است. منظره‌ای از آفریقا در فاصله‌ی ۱۵۸۰۰۰ کیلومتری؛ زمانی‌ که نیل آرمسترانگ (Neil Armstrong)، مایکل کولینز (Michael Collins) و باز آلدرین (Buzz Aldrin) در مسیر کره‌ی ماه بودند. منبع تصویر سایت ناسا است.

۶. عکس گرفته شده توسط DSCOVR

تصویر زمین توسط DSCOVR

همان طور که در تصویر فوق بر خلاف تصویر قبلی می‌بینیم، سیاره‌ی ما چندان هم تنها نیست! این تصویر را در تاریخ ۱۶ جولای ۲۰۱۵ ثبت کرده‌اند. تقریبا دو بار در هر سال، کره‌ی ماه از میان DSCOVR و کره‌ی زمین عبور می‌کند و ما به این ترتیب می‌توانیم به سوی دیگر کره‌ی ماه نیز نگاهی داشته باشیم. این سری از عکس‌ها بین ساعت‌های ۳:۵۰ بعد از ظهر تا ۸:۴۵ بعد از ظهر گرفته شده‌اند. باید اشاره کنیم که رنگ زرد در سمت راست محیط ماه به صورت مصنوعی توسط دوربین به وجود آمده‌ است. این تصاویر نیز از سایت ناسا به دست آمده‌اند.

در کنفرانس بن آلمان برای تغییرات اقلیمی چه تمهیداتی اندیشیده شد
مشاهده

۷. تصویر گرفته شده توسط یکی از خدمه‌ی آپولو ۸ بنام ویلیام آندرس (William Andres)

تصویر زمین توسط سرنشین آپولو

کره‌ی ماه، سنگی سرد و بدون هوا که ۵۰ برابر کوچکتر از زمین است و بزرگ‌ترین و نزدیک‌ترین دوست آسمانی ما به شمار می‌رود. تاریخ ثبت این عکس به ۲۴ دسامبر ۱۹۶۸ بر می‌گردد. عکس مشهور ناسا، با عنوان طلوع زمین (Earthrise)، زمانی گرفته شد که سرنشینان آپولو ۸ فرانک بورمن (Frank Borman)، جیم لاول (Jim Lovell)، و ویلیام آندرس به دور ماه در حال گردش بودند. لاول در یک تماس با زمین احساسات خود را درباره‌ی مشاهداتش در فضا چنین بیان کرد:

وسعت تنهایی در اینجا ترسناک و الهام‌بخش است و باعث می‌شود به یاد این بیفتید که چه چیزهایی در آنجا روی زمین دارید. منبع تصویر فوق نیز سایت ناسا است.

 ۸. عکس گرفته شده توسط (Lunar Reconnaissance Orbiter (LRO

عکس زمین توسط LRO

خویشاوندی این کره‌ با سیاره‌ی ما عجیب و پرقدمت است؛ ماه زمانی تشکیل شد که ۴.۵ میلیارد سال قبل سیاره‌ای در ابعاد مریخ به زمین (سیاره‌ی زمین در شرایط آغازین تشکیل خود) برخورد کرد.

LRO در سال ۲۰۰۹ توسط ناسا پرتاب شد و ماموریتش عکس برداری از سطح آتش‌فشانی ماه بود. اما این عکس ترکیبی، امروزه به عنوان نسخه‌ی جدیدی از تصویر طلوع زمین شناخته می‌شود که در مورد قبلی به آن اشاره کردیم. منبع این تصویر هم پایگاه‌های ناسا و بیزینس اینسایدر (Business Insider) هستند.

 ۹. تصویر گرفته شده توسط: Lunar Orbiter 1

تصویر زمین لونار اربیتور

دلیل اینکه ما تا این حد با ماه آشنا شده‌ایم آن است که از دهه‌ی ۱۹۵۰، کشورهایی از سراسر دنیا طی ماموریت‌های فضایی خود، انسان یا ربات‌هایی را به سویش پرتاب کرده‌اند. تصویری که در این بخش بررسی می‌کنیم به حدود نیم قرن پیش باز می‌گردد. تصویر فوق به طور دقیق در تاریخ ۲۳ آگوست ۱۹۶۶ گرفته شده است.

در سال ۲۰۰۸، پروژه‌ی بازیابی تصاویر مدارگرد لونار(LOIRP)، تصویری با رزولوشن بالا از این پدیده را منتشر کرد که تصویر فوق را می‌توانید در صورت تمایل از این لینک مشاهده کنید. همانطور که اشاره کردیم، تصویر برای بار نخست توسط لونار۱ در سال ۱۹۶۶ از روی ماه گرفته شده بود. لونار۱ عکس فوق را زمانی ثبت کرده که در سطح ماه برای پیدا کردن مکان فرود فضانوردان در ماموریت‌های آتی در حال گشت بود.

در دهه ۱۹۶۰ تکنولوژی در حدی نبود که عمق اطلاعات تصویری که ناسا ظبط کرده بود را بازیابی کند، با این حال، پروژه‌ی بازیابی تصاویر لونار، تصویری با درجه‌ای از کیفیت منتشر کرده که حتی می‌توان به عنوان بیلبورد نیز از آن استفاده کرد. منبع این تصویر نیز ناسا و LOIRP هستند.

 ۱۰. گرفته شده توسط: مایکل کولینز (Michael  Collins) از سرنشینان آپولو ۱۱

تصویر زمین مایکل کولینز

اکتشافات ما درباره‌ی ماه، به منزله‌ی یک پیروزی تکنولوژیک در حوزه‌های مختلف است. در این تصویر ماژول Eagle lunar آپولو ۱۱ (Eagle Lunar Module) را هنگام بازگشت از سطح ماه می‌بینیم؛ تصویری که در تاریخ ۲۱ جولای ۱۹۶۹ گرفته شده و منبع آن نیز سایت ناسا است.

 ۱۱. گرفته شده توسط: Change’s 5-T1

تصویر زمین با change

این تصویر را شاید بتوان به عنوان نمونه‌ای از کنجکاوی سیری‌ناپذیر بشر به شمار آورد. تصویری که در این بخش می‌بینیم در ۲۹ اکتبر ۲۰۱۴ ثبت شده است. تصویر فوق یکی از تصاویر نادری که از سمت دیگر ماه گرفته شده ‌است. این عکس توسط دپارتمان اکتشافات قمری سازمان ملی فضایی چین شکار شده‌است. چین همانند ناسا، سازمان فضایی اروپا، روسیه و هند اکنون می‌تواند به انجام تحقیقات مختلف در منظومه شمسی بپردازد.

گفتنی است هدف بعدی آنها نیز آوردن نمونه‌ای از خاک ماه در سال ۲۰۱۷ تعیین شده است و اگر این کار با موفقیت انجام شود، آنگاه باید این ماموریت چینی‌ها را به عنوان اولین ماموریت جمع‌آوری از سطح ماه بعد از آخرین ماموریت‌های آپولو در دهه‌ی ۱۹۷۰به شمار آوریم. منبع عکس NASA APOD, The Planetary Society است.

 ۱۲. گرفته شده توسط: سرنشین آپولو ۱۰

تصویر زمین توسط آپولو ۱۰

تصویر فوق در واقع حد نهایی ماجراجویی را در یک سفر فضایی نشان می‌دهد. تاریخ ثبت این تصویر به ماه مه ۱۹۶۹ باز می‌گردد.

فضانوردان توماس استافورد (Thomas Stafford)، جان یانگ ( John Young) و ایگون کرنان (Eugene Cernan) این ویدیو را در ماموریت آپولو ۱۰ ضبط کردند. ماموریت آپولو ۱۰ به عنوان تمرینی برای آپولو ۱۱ بود (البته بدون مرحله‌ی فرود آمدن). چون همیشه یک طرف ماه به سمت زمین است، تصاویر طلوع زمین باید در حین حرکت فضاپیما گرفته شوند. منبع عکس سایت ناسا است.

۱۳. گرفته شده توسط Clementine 1

تصویر زمین و ماه

هیچگاه به نظر نمی‌رسد که ماه از زمین دور باشد. ماموریت کلمنتین Clementine یک پروژه‌ی مشترک با همکاری ناسا و عملیات دفاع استراتژیک بود که در ۲۵ ژوئن ۱۹۹۴ پرتاب شد. قبل از اینکه این فضاپیما در تاریخ ۷ مه ۱۹۹۴ از کنترل خارج شود، این عکس را که در آن زمین از قطب شمال ماه دیده می‌شود، ثبت کرد. منبع این عکس NASA GSFC است.

پیشنهاد ریچارد برانسون به دولت ترامپ: به جای احیای معادن زغال سنگ به انرژی پاک روی بیاورید
مشاهده

۱۴. گرفته شده توسط: Mariner 10

مارینر ۱۰ تصویر زمین

و همچنان که فضاپیماهایمان را دورتر می‌فرستیم…این عکس در تاریخ ۳ نوامبر ۱۹۷۳ ثبت شده است. این تصویر ترکیبی از دو عکس (یکی از ماه و دیگری از زمین ) است که توسط فضاپیمای مارینر ۱۰ متعلق به ناسا گرفته شده‌است. این فضاپیما بعد از اینکه با یک موشک بالستیک قاره‌پیمای بازنگری شده پرتاب شد، سفر خود را به سوی عطارد، زهره و ماه آغاز کرد. منبع تصویر سایت ناسا است.

۱۵. گرفته شده توسط: گالیله

تصویر زمین توسط گالیله

خانه‌ی ما گاهی اوقات واقعا عجیب و منحصر به فرد به نظر می‌رسد. یکی از این دفعات به تصویری بر می‌گردد که در تاریخ ۱۶ دسامبر ۱۹۹۲ ثبت شده است. فضاپیمای گالیله متعلق به ناسا در مسیر ماموریتش برای مطالعه‌ی مشتری و قمرهایش، دومین افزایش سرعت خود را با گرانش زمین انجام داد. حدود یک هفته پس از انجام مانور، فضاپیما این عکس ترکیبی از زمین و ماه را از فاصله‌ی ۶.۳ میلیون کیلومتری ثبت کرد. ماه در این تصویر در پیش‌زمینه و نزدیک به بیننده قرار دارد و روشنایی آن یک سوم زمین است. منبع تصویر سایت ناسا است.

۱۶. گرفته شده توسط: (Near Earth Asteroid Rendezvous (NEAR

تصویر زمین توسط NEAR

این خانه‌ی عجیب و منحصر به فرد به همان اندازه نیز بی‌همتا به نظر می‌رسد. تصویری که در اینجا می‌بینیم در ۲۳ ژوئن ۱۹۹۸ ثبت شده است. فضاپیمای NEAR که به منظور مطالعه‌ی یک سیارک پرتاب شده بود، این تصویر دو تکه از زمین و ماه را از فاصله ۴۰۲۰۰۰ کیلومتری گرفته است. قطب جنوب زمین در عکس دیده می‌شود. فضاپیما‌ی NEAR نهایتا به مقصدش یعنی سیارک 433 Eros رسید و شروع به گردش در مدار آن کرد و در سال ۲۰۰۱ بخشی از فضاپیما به اسم Shoemaker بر روی سیارک با موفقیت فرود آمد. منبع تصویر NASA APOD است.

۱۷. گرفته شده توسط Voyager 1

تصویر زمین وویجر

بیشتر عکس‌ها نمی‌توانند فاصله‌ی ماه از زمین را به خوبی به تصویر بکشند. اما تصویری که در ۱۸ دسامبر ۱۹۹۷ ثبت شده داستان متفاوتی دارد. بیشتر عکس‌هایی که از ماه و زمین گرفته شده‌اند به صورت ترکیبی ساخته شده‌اند، به این معنی که بخشی از فضای خالی بین ماه و زمین  حذف می‌شود تا داخل یک عکس بگنجند.

با این حال، این اولین عکسی است که در آن، دو جهان در داخل یک فریم قرار گرفته‌اند. وویجر۱ هنگام ثبت این عکس در فاصله ۱۱.۶ میلیون کیلومتری زمین بوده است. ماموریت این فضاپیما، پیمایش به دورست‌ترین نقاط منظومه‌ی شمسی بود. این فضاپیما در سال ۲۰۱۲ و ۳۵ سال بعد از پرتاب از منظومه‌ی شمسی خارج شد و اکنون در فضای بین ستاره‌ای در حال حرکت است. منبع تصویر سایت ناسا است.

۱۸. گرفته شده توسط مارس اکسپرس (Mars Express)

تصویر زمین مارس اکسپرس

تنها بعد از اینکه میلیون‌ها کیلومتر از زمین دورتر شدیم، می‌توانیم برگردیم و عکسی را ثبت کنیم که به طور کامل عظمت فاصله‌ی ۳۸۵,۰۰۰ کیلومتری بین ماه و زمین را نشان دهد. تصویری که در تاریخ ۳ جولای ۲۰۰۳ ثبت شده دارای چنین مشخصه‌ای است.

فضاپیمای مارس اکسپرس در مسیر سفر خود به سیاره‌ی سرخ  و در فاصله ۵ میلیون کیلومتری، دوربین خود را به سوی زمین برگردانده و این عکس را از زمین را گرفت. این فضاپیما اکنون نیز به دور مریخ می‌گردد و به تصویربرداری سه بعدی از سطح آن می‌پردازد. منبع تصویر فوق ناسا و سازمان فضایی اروپا هستند.

۱۹. گرفته شده توسط: ادیسه‌ی مارس (Mars Odyssey)

ادیسه مارس تصویر زمین

فضای دو کره به صورت یک شکاف بزرگ و تهی از این نما دیده می‌شود. تصویر فوق در ۱۹ آپریل ۲۰۰۱ ثبت شده است. این عکس مادون قرمز، از فاصله‌ی ۳.۵ ملیون کیلومتری از زمین گرفته شده ‌است و به خوبی فاصله‌ی بسیار زیاد بین ماه و زمین را به تصویر می‌کشد. این فاصله‌ی ۳۸۵,۰۰۰ کیلومتر است که در واقع برابر است با ۳۰ برابر قطر زمین. فضاپیمای ادیسه تصویر فوق را در طی ماموریتش به سمت سیاره‌ی سرخ گرفته‌است. منبع تصویر هم سایت ناسا است.

۲۰. گرفته شده توسط جونو (Juno)

تصویر زمین با جونو

سیستم زمین و ماه حتی با بودن در کنار یکدیگر نیز از فاصله‌ی خیلی دور و در فضای بی‌کران بسیار کوچک و بی‌اهمیت به نظر می‌رسند. تصویری که در این بخش می‌بینیم در ۱۱ آگوست ۲۰۱۱ گرفته شده است.

در این عکس که توسط فضاپیمای جونو و از فاصله‌ی ۹.۶ میلیون کیلومتری گرفته شده، زمین و ماه بسیار کوچک به نظر می‌رسند. افزایش سرعت فضاپیماها (شتاب‌گیری) با استفاده از گرانش زمین، فرصتی خوبی ‌است تا از زمین و ماه نیز تصویر‌برداری شود.

فضاپیمای جونو متعلق به ناسا است که در حین سفر ۵ ساله‌ی خود به مشتری این عکس و چندین عکس دیگر از زمین را ثبت کرد. باید در نظر داشته باشیم که این عکس‌ها تبدیل به یک انیمیشن فوق‌العاده شده‌اند. فضاپیمای جونو، دانشمندان را قادر می‌کند که این غول گازی را به شکلی مطالعه کنند که تا پیش از این در موردش رویاپردازی می‌کردند. منبع تصویر فوق نیز پایگاه‌های ناسا و بیزنس اینسایدر هستند.

کاوش‌ها در زیلاندیا اطلاعات زیادی در مورد گذشته‌ زمین بیان می‌کند
مشاهده

۲۱. گرفته شده توسط Spirit Mars Exploration Rover

تصویر زمین توسط مریخ نورد

وقتی از سطح مریخ نگاه کنیم، زمین مانند یکی از میلیون‌ها ستاره‌ی در حال حرکتی بنظر می‌رسد که در ابتدا حتی می‌تواند ستاره‌شناسان را گیج کند. تصویر فوق متعلق به تاریخ ۹ مارس ۲۰۰۴ است. دو ماه بعد از فرود تاریخی روی سطح ماه، این مریخ نورد در جستجوی زمین رو به آسمان خیره شد تا بتواند این نقطه‌ی کوچک را پیدا کند. ناسا اعلام کرده که این اولین عکسی است که از زمین و از روی یک جرم سماوی دیگر به جز ماه گرفته شده ‌است. در این عکس، زمین در فاصله‌ی ۲۵۹ میلیون کیلومتری از مریخ قرار دارد. منبع تصویر نیز سایت ناسا است.

۲۲. گرفته شده توسط کاسینی (Cassini)

تصویر زمین با کاسینی

اگر از زحل به زمین نگاه کنیم، سیاره‌ی ما در پرتوی حلقه‌ی یخی این غول گازی بسیار ناچیز به نظر می‌رسد. این تصویر متفاوت در تاریخ ۱۵ سپتامبر ۲۰۰۶ ثبت شده است. فضاپیمای کاسینی که توان مورد نیازش با منبع تغذیه هسته‌ای تامین می‌شود توسط ناسا ساخته و پرتاب شده است. با ترکیب ۱۵۶ عکس گرفته شده توسط کاسینی، در نهایت این تصویر از غول گازی تهیه شده است.

دانشمندان تصادفا متوجه وجود کره‌ی زمین در سمت چپ تصویر شدند. اگرچه زمین مانند یک ذره‌ی درخشان به نظر می‌رسد، ولی در واقع در فاصله‌ی ۱۴۹۳ میلیون کیلومتری از محل ثبت تصویر قرار دارد.

۲۳. گرفته شده توسط وویجر ۱ (Voyager 1)

تصویر زمین از وویجر ۱

میلیاردها کیلومتر دورتر از زمین، همانطور که کارل ساگان (Carl Sagan) می گوید، دنیای ما به شکل این نقطه‌ی کم رنگی است که در تصویر می‌بینید، یک گوی کوچک و تنها که تمام پیروزی‌ها و تراژدی‌های ما در آن رقم می‌خورد.

این تصویر از زمین، تنها یک فریم از سلسله عکس‌هایی است که وویجر۱ (Voyager1) از منظومه‌ی ما و از فاصله ۶.۴ میلیارد کیلومتری گرفته‌ است. سخنرانی کوتاه شده‌ی کارل در مورد این تصویر را در اینجا می‌آوریم:

ما توانستیم این تصویر را بگیریم و اگر به تصویر خیره شوید این نقطه را پیدا می‌کنید؛ درست همینجا. اینجا خانه‌ی ماست. این نقطه ما هستیم. جایی که همه‌ی کسانی‌که در موردشان شنیده‌ایم، همه‌ی کسانیکه عمرشان را در آن سپری کرده‌اند و مرده‌اند و در آنجا زندگی کرده‌اند.

تمام شادی‌ها و غم‌هایمان، هزاران مذهب از خود مطمین، ایدئولوژی‌ها و دکترین‌های اقتصادی، شکارچیان و متجاوزان، تمام قهرمانان و بزدلان تاریخ، تمام خالقان و نابودکنندگان تمدن‌های بشر، تمام پادشاهان و رعیت‌ها، همه‌ی زوج‌های عاشق، تمام کودکان امیدوار، همه‌ی پدرها و مادرهای نگران، تمام مخترعان و کاشفان، تمامی معلمان اخلاق، تمام سیاست‌مداران فاسد، تمام سوپراستارها، تمام رهبران بزرگ، تمامی پرهیزگاران و گناه‌کاران در تاریخ نوع بشر و همه‌ی افراد معمولی که اکنون هیچ کس انها را به یاد نمی‌آورد، همه‌ی آنها اینجا بوده‌اند؛ روی این ذره‌ی غبار، معلق زیر پرتو خورشید.

زمین یک نقطه کوچک در این کیهان پهناور است. به آن جوهای خون فکر کنید که پادشاهان و ژنرال‌ها برای به دست آوردن پیروزی و شکوه به راه انداخته‌اند تا به خیال خود برای لحظه‌ای روی تکه‌ای از این نقطه فرمانروایی کنند.

به این فکر کنید که ساکنان گوشه‌ای از این نقطه بر گوشه‌ی دیگری از آن چه ظلم‌هایی کرده‌اند.  تا چه اندازه این کج اندیشی‌ها در طول تاریخ تکرار شده است. به این فکر کنید که انسان‌ها چقدر برای کشتن هم مشتاقند و و چقدر نفرتشان همیشگی است.

این پز دادن، این تصور مهم بودن خودمان، این خیال خام که ما در کیهان دارای اهمیت هستیم، توسط این عکس از زمین که نقطه‌ای کم رنگ است به چالش کشیده شده است.

به نظر من شاید هیچ چیزی بهتر از این عکس از راه دور، که کوچکی زمین را نشان می‌دهد، نمی‌تواند احمقانه بودن این خود فریبی انسان‌ها را ثابت کند. برای من، نگاه کردن به این عکس، مسئولیت ما در حفاظت از زمین را یادآوری می‌کند و این که با یکدیگر با ملایمت رفتار کنیم و قدر این نقطه‌ی آبی که تنها خانه‌ای است که تا به حال داشته‌ایم را بدانیم و از آن حفاظت کنیم.

۲۴. گرفته شده توسطSELENE/Kaguya

بیان کارل ساگان مشخص و غیرقابل تغییر است: فقط یک زمین داریم، پس هرچه در توان داریم را به کار ببریم و از آن محافظت کنیم و پیش از همه باید از خودمان شروع کنیم. مدار گرد SELENE که به عنوان کایوگا (Kayuga) نیز نامیده می‌شود، ساخت ژاپن است و به دور ماه در گردش است. مدارگرد کایوگا این ویدیو را از زمین گرفته است که سرعتش ۱۰۰۰ درصد بیشتر شده‌است. این عکس در چهلمین سالگرد گرفته شدن عکس طلوع زمین توسط آپولو ۱۱ ثبت شد.

در پایان گفتنی است که این مقاله و تصاویر آن به طور کامل و برای بار نخست در پایگاه بیزنس اینسایدر منتشر شده بودند.