حضور سوال برانگیز یک هواپیمای فضایی برای مدت طولانی در مدار زمین

در روز ۲۰ ماه مه سال ۲۰۱۵، ارتش ایالات متحده، هواپیمای فضایی رباتیک X-37B را برای قرار گرفتن در مدار زمین راه‌اندازی کرد. این هواپیما برای انجام چهارمین ماموریت فوق سری خود در مدار قرار گرفته بود.

در حال حاضر، بیش از ۵۰۰ روز از شروع به کار این هواپیما گذشته است، این هواپیمای بدون سرنشین که با انرژی خورشیدی کار می‌کند، در حال حاضر نیز در مدار زمین قرار دارد و هیچ صحبتی هم درباره‌ی مدت زمان در نظر گرفته شده برای ماندن آن در مدار زمین نشده است. همچنین هیچ حرفی نیز از اینکه هواپیمای یاد شده در مدار دقیقا چه ماموریتی دارد به میان نیامده است. همه‌ی این اتفاق‌ها با هم باعث می‌شوند تا ذهن برخی افراد به سوی انواع تئوری‌های توطئه‌ای که پیش از نیز پیرامون ماموریت‌های قبلی این هواپیما ایجاد شده بود، متمایل شود.

آیا این هواپیما در حال سازماندهی ماهواره‌های جاسوسی به سوی اتمسفر زمین است؟ آیا سیگنال‌های آن با سیگنال‌های ماهواره‌های دیگر تداخل می‌کنند؟ آیا این پرنده می‌تواند بخشی از برنامه‌های تحقیقاتی پنتاگون برای توسعه‌ی تجهیزات نظامی مبتنی بر هواپیماهای بدون سرنشین باشد؟ یا شاید هم در تمام این مدت، ایستگاه فضایی نگون‌بخت چینی را تحت نظر داشته است؟

شاید حدس‌هایی که هر یک از شما می‌زنید نیز به خوبی احتمالات مطرح شده در این مقاله باشد، اما آنچه که ما به طور قطع درباره‌ی مدت ۵۰۰ روزه‌ی پرنده در مدار زمین می‌دانیم، این است که هواپیمای فوق در حال حمل چندین محموله بوده که تا کنون شمار کمی از آنها شناسایی شده‌اند.

گیتی و هر آنچه باید در مورد آن بدانید (بخش دوم)
مشاهده

این هواپیمای فضایی شماری از نمونه‌های اولیه‌ی دستگاه‌های پیشرانشی را از نیروی هوایی ایالت متحده و همچنین کمپانی هوافضایی خصوصی Aerojet Rocketdyne با خود حمل کرده است. علاوه بر این، به طور همزمان در حال انجام برخی از تحقیقات پیشرفته‌ی ناسا روی مواد نیز بوده است. تحقیقات ناسا به منظور آزمایش و سنجش چگونگی و میزان تاثیرات محیط فضایی روی برخی مواد خاص است. وینستون بوشان (Winston Beauchamp) جانشین معاون نیروی هوایی در بخش فضایی آن، در طی نشست AIAA که در کالیفرنیا برگزار شده بود چنین گفت:

این هواپیما همچنان به عنوان یک روش کارامد برای آزمایش موارد گوناگون مطرح است.

اولین ماموریت نیروی هوایی با هواپیمای فوق به نام ماموریت OTV-4 شناخته می‌شود که به معنی «وسیله‌ی تست مداری شماره ۴» است و در ماه آوریل سال ۲۰۱۰ آغاز شده بود و در آن زمان نیز با فاصله‌ی اندکی پس از آغاز به کارش، باعث بر انگیخته شدن احساس شک و تردید در بسیاری افراد شد.

اوضاع هنگامی رو به حساسیت بیشتر گذاشت که چندین ناظر آماتور گزارش دادند که پرنده‌ی فضایی مذکور هر ۴ روز یک بار بر فراز مناطق مشخص و یکسانی از زمین پرواز می‌کند.نیویورک تایمز در گزارشی در مه ۲۰۱۰ در این باره نوشت:

در مصاحبه‌ها و اظهارات، سران پنتاگون به شدت تکذیب کرده‌‌اند که این هواپیما هر گونه ماموریت یا هدفی برای انجام در رابطه با سلاح‌های فضایی داشته باشد. این در حالی است که آنها خودشان نیز اذعان داشته‌اند که هدف نهایی هواپیما، کمک به نیروهای جنگده در زمین با انجام ماموریت‌های کمکی گوناگون بوده است.

نیروی هوایی با بیان اینکه این ماموریت سری به صورت «بدون قابلیت‌های تهاجمی» است، در واقع پاسخ مبهمی داده است. اما به بیان دقیق‌تر نیز اشاره کرده است که این برنامه «از تکنولوژی کاهش خطر، تجربه و توسعه‌ی مفهوم عملیاتی» پشتیبانی می‌کند.

سامسونگ دو نام تجاری Galaxy Iris و Eyeprint را در آمریکا ثبت کرد
مشاهده

ماموریت دوم OTV-4 نیز در ۵ مارس ۲۰۱۱ آغاز شد و به مدت ۴۸۶ روز در مدار به طول انجامید. در ماموریت سومX-37B هم نزدیک به ۶۷۵ روز را در مدار زمین سپری کرد و احتمال دارد که این ماموریت فعلی حتی بتواند مدت بیشتری در قیاس با ماموریت‌های پیش به طول بیانجامد.

حتی اگر ما هیچ گاه به طور دقیق به ماموریت دقیق X-327 هم پی نبریم، حداقل دستاوردی که در زمینه‌ی علمی برای ما دارد این است که می‌توانیم با بررسی آن، به ظرفیت‌های موجود در تامین توان به روش خورشیدی برای پروازهای طوالانی‌مدت پی ببریم

نیروی هوایی ایالات متحده اعلام کرده است که سه ماموریت نخست OTV-4 در مجموع ۱۳۶۷ روز در مدار به طول انجامیده‌اند و به خوبی توانسته‌اند کارایی این هواپیما را در زمینه‌ی پرواز مجدد، ورود مجدد از جو به سوی زمین و همچنین تکنولوژی‌های مرتبط با فرود نشان دهند. و اجازه دهید که به طور ناامیدانه‌ای با یک واقعیت روبرو شویم؛ واقعیت این است که اگر ما نیاز به انجام کاوش در سطح سایر سیارات داشته باشیم، تنها روش کارامد برای چنین کاری، روشی نیست به جز تکنیک‌های فرود خودکار.

با همه‌ی تفاسیر فوق، اگر این هواپیما واقعا در حال نظارت مخفیانه روی یک آزمایشگاه فضایی خارج از کنترل باشد، شاید در ادامه بتوانیم به پاسخ این سوال برسیم که برخی از تکه‌های این آزمایشگاه فضایی پس از سوختن آن در اتمسفر زمین در نهایت در کجای کره‌ی زمین فرود آمده باشند. هنوز هیچ چیز مشخص نیست. اما به نظر می‌رسد که واقعیت چیزی شبیه به این تفسیر باشد. نظر شما در این باره چیست؟ ماموریت این هواپیمای مرموز چه می‌تواند باشد؟

یکی از مدیران تیم هوش مصنوعی گوگل استعفا داد
مشاهده