«گلبدین حکمتیار» رهبر حزب اسلامی که به سخنرانی‌های نفاق افکنانه و نفرت پراکنی شهره است، درباره شیعیان و فارسی زبانان به تازگی گفته که مذهب غلط و زبان خود را بر ما تحمیل می‌کنند که به نظر می‌رسد این بار آشکارا به دنبال بازاریابی برای وهابیت است.

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری بازدیدایده، گلبدین حکمتیار به تازگی طی مراسمی بین علمای افغانستان در حالی به صحبت‌های تفرقه برانگیز و ضد شیعی پرداخت که از سویی دولت وحدت ملی به دامن زدن تنش‌های قومی متهم است و همچنین فعالیت داعش نیز به منظور آغاز تنش‌های فرقه‌ای با افزایش همراه بوده است.

علیرغم اینکه اقوام و مذاهب در افغانستان توانسته‌اند فارغ از این قبیل توطئه‌ها در کنار یکدیگر زندگی کنند، این مسائل می‌تواند فضای برادری بین آنها را زیر سوال ببرد و تنش‌هایی مبتنی بر اختلافات مذهبی و زبانی را به بار آورد.

نفرت پراکنی‌های رهبر حزب اسلامی

رهبر حزب اسلامی خطاب به رسانه‌ها و با ایجاد تفکیک میان فارسی و دری گفت: زبان رسانه‌ها باید زبان مردم باشد، اما رسانه‌ها از ترمینولوژی استفاده می‌کنند که حتی دری زبان‌ها هم نمی‌توانند آن را درک کنند؛ مانند وزارت کشور، دامداری و دادستانی.

گلبدین حکمتیار یکی از چهره‌های جنجالی و منفور در اذهان عامه افغانستان به شمار می‌رود که تاکنون غیر از کوبیدن بر طبل جنگ از راه‌های مختلف، سهمی در سازندگی افغانستان و یا ایجاد وحدت ملی در این کشور درگیر بحران ایفا نکرده است.

شهروندان کابل به دلیل راکت پراکنی‌های حزب اسلامی در دوره جنگ‌های داخلی کابل که منجر به کشته، زخمی و معلول شدن هزاران افغان شد، به او لقب «قصاب کابل» و «جلاد کابل» داده‌اند و در روز ورود وی به پایتخت افغانستان، راهپیمایی‌های اعتراضی زیادی به راه انداختند.

مرکز پایش تصویری در شهرهای لرستان به دلیل کمبود اعتبار راه‌اندازی نشده است
مشاهده

او پیش از این نیز بارها «فارسی ستیزی»، «رسانه‌ ستیزی» و «شیعه‌ستیزی» را در کارنامه خود ثبت کرده است. حکمتیار همچنین طی مدتی که با دولت وحدت ملی به صلح رسید و به دو دهه «شورش‌گری» و «فعالیت‌های تروریستی» پایان داد، همچنان به این صحبت‌ها ادامه می‌دهد و از سویی فرماندهان حزبش در ولایت‌های همجوار کابل در حال سرکشی، قانون شکنی و آزار و اذیت مردم هستند.

حکمتیار تاکنون در رابطه با مناطق شیعه ‌نشین دایکندی و بامیان یا شهروندان ولایت‌های فارسی ‌زبان مثل پنجشیر، اظهارات خصمانه‌ای داشته و تلاش کرده است میان شهروندان افغانستان اختلاف نظر ایجاد کند.

او سال گذشته در سخنرانی ولایت خوست گفت: حق لوی‌پکتیا باید از ولایت‌های کوچک مثل بامیان، دایکندی و پنجشیر بیشتر باشد.

حکمتیار سپس وعده داد که مطمئن باشید از حق‌تان دفاع می‌کنم. این در حالی است که حق ولایت‌های محروم همچون خوست و البته بامیان، دایکندی و پنجشیر و سایر ولایت‌ها از اقوام مختلف، ریشه در فساد دولت و نگاه درجه‌بندی شده از سوی حاکمیت است که استفاده ناسالم از امتیازات و پروژه‌های بازسازی می‌کنند و به جای رسیدگی به منافع ملی، درصدد دنبال کردن منافع شخصی و وابستگی‌های خارجی خودشان هستند.

تفرقه و نفاق؛ کارشیوه‌های زندگی سیاسی حکمتیار

رهبر حزب اسلامی در سخنرانی روز گذشته در جمع علمای افغان نیز با اشاره به اینکه همه اقوام باید متناسب با جمعیت‌شان در پارلمان نماینده داشته باشند، گفت: شهرستان‌هایی که جمعیت‌شان از بامیان و دایکندی بیشتر است، در پارلمان نماینده ندارد.

نگاه بی‌طرفانه به ولایت‌هایی مثل بامیان و دایکندی نشان می‌دهد که این مناطق از محروم‌ترین ولایت‌های افغانستان است که به دلیل شیعه‌بودن شهروندانشان، دولت مرکزی نگاهی نابرابر و توام با تبعیض داشته است.

اسامی داوران و ناظران هفته اول لیگ برتر والیبال مردان اعلام شد
مشاهده

ارگ ریاست جمهوری طی هفده سال گذشته، بی‌مهری زیادی در حق این دو ولایت اعمال کرده و هیچ پروژه بازسازی مهم در این ولایات به انجام نرسانده است.

حکمتیار که در دامن زدن به اعتراضات به تغییر سیستم انتخاباتی در ولایت غزنی نقش مهم ایفا کرده است، درباره این ولایت نیز گفت: مثال دیگر آن غزنی است. 14 شهرستان سنی‌نشین، نماینده‌ای در پارلمان ندارند و نمایندگان غزنی تنها از 4 شهرستان شیعه‌نشین به پارلمان راه یافته‌اند.

در ولایت غزنی نیز به دلیل اینکه تعداد نامزدان انتخابات پارلمانی شیعه و هزاره آن سهم فعال‌تری در انتخابات داشتند و هر 11 نماینده پارلمان آن از شیعیان هستند، تبدیل به خاری در چشم حکمتیار و همفکرانش شده است.

در حال حاضر و برای برهم زدن چنین مناسباتی، دولت وحدت ملی با دنبال کردن چنین طرز فکری از افراد متعصب درون نظام افغانستان، ثبت‌نام رای‌دهندگان این ولایت را به تعویق انداخته‌اند تا پس از برگزاری انتخابات سراسری بتوانند با سهم نمایندگان در غزنی از طریق مهندسی و تقلب بازی کنند.

دولت وحدت ملی و مسئولیت حفظ منافع اقوام افغانستان

دولت وحدت ملی طی بیشتر از سه سال حکومتداری، در وحدت ملی میان اقوام و مذاهب موفقیتی نداشته است، به ویژه با ظهور گروه تروریستی داعش و آمدن افرادی مثل حکمتیار به این کشور، بحران افغانستان نیز افزایش داشته است.

گروه تروریستی و تکفیری داعش که رهبر حزب اسلامی نیز حمایت خود را از این گروه اعلام کرده بود، از شرق افغانستان ظهور کرد و جنایات زیادی در حق مردم اهل تسنن ولایت‌هایی مثل ننگرهار و مردم شیعه مذهب ولایت‌های کابل و هرات روا داشته است.

فوتبال جهان| تاتا مارتینو: هرگز چیزی که لیونل مسی انجام می‌داد را انجام ندادم
مشاهده

دولت وحدت ملی اگر نتواند جلو چنین حرف‌های خصمانه و ترویج وهابیت در افغانستان را بگیرد و در مقابل این شیعه ‌ستیزی‌ها بی‌تفاوت بماند، افغانستان روزهای سختی را تجربه خواهد کرد و این وضعیت بحرانی برای تمام اقوام اعم از شیعه و سنی که برادروار در کنار هم زندگی می‌کنند، مشکلات جبران ناپذیری را ایجاد خواهد کرد.