مدتی بود که خبرهایی از ساخت یک اپلیکیشن جدید توسط تلگرام در حوزه پیام رسانی به گوش می‌رسید و کاربران اشتیاق زیادی برای آن داشتند. تلگرام ایکس اپلیکیشن جدید طراحی شده توسط این کمپانی بوده که به تازگی برای کاربران تلفن‌های هوشمند در دسترس قرار گرفته است.

بر اساس اطلاعات منتشر شده در گذشته، تلگرام X قرار بود با نام Challegram معرفی گردد که این اتفاق نیفتاد و تنها با اضافه شدن حرف X به کلمه تلگرام، نام این اپ انتخاب شد.

تلگرام ایکس در واقع همان تلگرام معمولی با قابلیت‌های پایه پیام رسانی در کنار یکسری ویژگی‌های جدید بوده که در نسخه معمولی به آن‌ها دسترسی نداشتیم (تلگرام X با تلگرام اصلی چه تفاوتی دارد؟). این ویژگی‌های جدید و تفاوت‌های ایجاد شده شاید دلایلی باشند برای اینکه بخواهید به طور کل از تلگرام معمولی خداحافظی کنید و به تلگرام X کوچ کنید.

اما در این مطلب می‌خواهیم با ذکر چند دلیل به شما بگوییم که نباید از تلگرام X به‌جای تلگرام معمولی، حداقل در حال حاضر، استفاده کنید. همراه ما باشید.

وضعیت امنیتی نامشخص

تلگرام X یک پروژه امتحانی از تلگرام است و چندین بار هم توسط کمپانی تلگرام این موضوع تاکید شده که این اپ در مرحله آزمایشی خود قرار دارد. با این که هر دو اپلیکیشن از یک سرویس مشترک استفاده می‌کنند و تلگرام هم همیشه در زمینه امنیت بسیار دقیق عمل کرده، اما هنوز برای این که به یک باره تمامی اطلاعات‌تان را در اختیار تلگرام ایکس قرار دهید، شاید کمی زود باشد.

کافی است یک باگ امنیتی کوچک در این برنامه که همچنان در حالت آزمایشی است یافت شود و شما را با مشکلات محفاظتی مختلف رو به رو کند. بهتر است حداقل تا زمانی که پسوند “آزمایشی” از کنار نام این برنامه حذف نشده، حداقل با حساب کاربری اصلی خود از تلگرام X استفاده نکنید.

ابداع شیشه خودترمیم شونده برای گوشی‌های همراه
مشاهده

عدم پشتیبانی از تم

با وجود تمامی قابلیت‌های کاربردی جدیدی که به تلگرام X افزوده شده، یکی از ویژگی‌های محبوب و کاربردی در آن یافت نمی‌شود. در تلگرام X منوی تم وجود دارد و می‌توانید ظاهر برنامه را تغییر دهید، اما این تغییر ظاهر تنها توسط سه تمی که از پیش تعیین شده، قابل انجام است.

شما نمی‌توانید از فایل‌های تم ساخته شده برای تلگرام در این اپ استفاده کنید و همچنین بخشی هم برای ویرایش دستی تم برنامه در منوهای مختلف وجود ندارد. در تلگرام ایکس برخلاف تلگرام معمولی، دست کاربر آن‌چنان برای شخصی‌سازی‌های ظاهری توسط تم باز نیست.

سردرگرمی در رابط کاربری

شاید یکی از دلایلی که تلگرام توانست به چنین محبوبیتی در میان کاربران مختلف دست پیدا کند، رابط کاربری ساده و در عین حال حرفه‌ای آن بود. تلگرام X از نظر ظاهری تقریبا شبیه به تلگرام معمولی است؛ اما در برخی منوها شاهد یکسری تغییرات نه چندان ضروری هستیم. این تغییرات برای کاربرانی که از تلگرام به تلگرام ایکس کوچ کرده‌اند کمی گمراه کننده است.

برای مثال برای فعال کردن قفل تلگرام و بازگشایی آن توسط حسگر اثر انگشت، تنها کافی بود تا از طریق منوی تنظیمات، Pass Code را تعیین کنید و برنامه خودش به صورت خودکار از اثر انگشت ثبتی شما در گوشی، برای بازگشایی کمک می‌گرفت؛ اما اکنون با فعال سازی Pass Code، خبری از فعال سازی حفاظت با اثر انگشت نبوده و کاربر باید خودش این بخش را فعال کند. جابجا شدن و یا حتی حذف برخی منوها، حذف شدن دکمه Mute چنل‌ها از بخش پایینی رابط و بسیاری دیگر از این‌ها، مواردی هستند که تا زمانی که به آن‌ها عادت کنید، شما را سردرگرم می‌کنند.

اینترنت رایگان ایرانسل به‌مناسبت شب‌های قدر
مشاهده

عدم پشتیبانی از افزودن چند اکانت

تلگرام در جدیدترین آپدیت خودش قابلیتی را به این اپلیکیشن افزود تا کاربران بتوانند چند اکانت با شماره‌های مختلف را در اپ داشته باشند و به صورت همزمان به کنترل آن‌ها بپردازند. در تلگرام X بخش افزودن چند اکانت به برنامه وجود نداشته و شما نمی‌توانید از این ویژگی در این برنامه استفاده کنید. بنابراین اگر از کاربرانی هستید که چندین حساب کاربری در تلگرام دارید، بهتر است فعلا سراغ تلگرام ایکس نروید.

ناپایداری احتمالی تلگرام ایکس

همان طور که گفته شد، تلگرام X در حال حاضر در مرحله آزمایشی است و امکان این وجود دارد که در بخش‌های مختلف آن شاهد مشکلات و باگ‌های مختلف باشیم. با توجه به این موارد نمی‌توان به صورت کامل به پایداری دا‌یم این اپلیکیشن پیام رسان اعتماد کرد. شاید تا چند روز آینده دیگر اثری از تلگرام X نباشد، شاید هم برعکس، تلگرام اصلی جای خودش را به این اپ بدهد و شاهد ادغام این دو با هم باشیم.

تلگرام X با وجود قابلیت‌های فراوان و سرعتی بالاتر، مشکلاتی هم دارد که با وجود آزمایشی بودنش، قابل توجیه است. بهتر است فعلا اگر هم می‌خواهید از تلگرام X استفاده کنید، آن را تنها برای آشنایی با رابط کاربری و ویژگی‌هایش نصب کنید و تا زمان نهایی شدن نسخه آن، از تلگرام اصلی برای فعالیت‌های اصلی خود در زمینه ارسال پیام و کنترل اکانت خود بهره ببرید.