برنامه اسپیس ایکس و ایلان ماسک برای ارسال انسان به ماه در سال آینده

علم موشک به‌هیچ‌وجه آسان نیست. می‌توانید از هر مهندسی در این باره بپرسید. علم موشک ارزان هم نیست. در این مورد هم می‌توانید برای مثال ناسا را مورد توجه قرار دهید. خوشبختانه، در سال‌های اخیر تعدادی از شرکت‌های تجاری فعال در زمینه‌ی پروازهای فضایی وارد عرصه شده‌اند تا به سازمان‌های فضایی ملی کمک کنند که بتوانند به مرزهای نهایی مد نظرشان در دنیای صنعت فضایی برسند.

دوره‌ی شرکت‌های فضایی خصوصی 

شرکت‌های نوآورانه‌ای مانند اسپیس ایکس متعلق به ایلان ماسک و شرکت بلو اوریجین (Blue Origin) متعلق به جف بزوس از این دسته هستند و به روند توسعه‌ی موشک‌های با قابلیت استفاده‌ی مجدد، شتاب قابل توجهی بخشیده‌اند. در انجام این کار، آن‌ها توانسته‌اند به طرز چشمگیری هزینه‌های ترک این نقطه‌ی آبی کمرنگمان در فضای بی‌کران را کاهش دهند و از سویی، هم توانایی ما برای کشف جهان و هم ظرفیت دانشمندان برای انجام تحقیقات خارج از زمین را بهبود ببخشند.

برای اینکه بتوانیم در این مورد اندکی مشخص‌تر اظهار نظر کنیم، می‌توانیم اشاره کنیم که در سال ۲۰۱۲، کمپانی اسپیس ایکس خود را به‌عنوان اولین شرکت فضایی خصوصی در زمینه‌ی تحویل محموله به ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) مطرح کرد. چنین مأموریتی پیش از این از کارهای دشواری محسوب می‌شد که تنها از دست سازمان‌های دولتی برمی‌آید.

در حال حاضر، این شرکت در حال کار روی طرح کرو دراگون (Crew Dragon) است. کرو دراگون فضاپیمای نسل بعدی است که به‌منظور حمل انسان‌ها به ایستگاه فضایی بین‌المللی طراحی شده است. آن‌ها حتی قصد دارند سفینه‌هایشان روزی موفق به فرود بر سطح مریخ شوند و اگر چیزی را که ماسک در این باره می‌گوید ملاک قرار دهیم، احتمال می‌رود که انسان‌ها در دهه‌ی بعدی میلادی بتوانند روی مریخ به‌خوبی فرود بیایند و قادر به زندگی در سیاره‌ی سرخ باشند.

یافته‌های جدید شاید به حل معمای پادماده در جهان هستی بیانجامد
مشاهده

در نهایت می‌توان به این برداشت رسید که شرکت‌های فضایی خصوصی به‌نوعی مسئول هدایت و انتقال ما به بخش‌های جدیدی از کیهان هستند. دلیل گفته‌ی فوق این است که استفاده‌ی موفقیت‌آمیز از موشک‌های پیشرانشی با قابلیت کاربرد مجدد به‌عنوان عامل مهمی در پایین آوردن هزینه‌های راه‌اندازی و پرتاب تلقی می‌شود و این همان چیزی است که دولت‌های جهان در تولید آن شکست خورده‌اند.

با استفاده از این فناوری، ما مجبور نخواهیم بود یک موشک کاملا جدید برای هر مأموریت فضایی بسازیم. بر پایه‌ی گفته‌ی گویین شات‌ول، رئیس اسپیس ایکس، قابلیت استفاده‌ی مجدد می‌تواند هزینه‌های سرسام‌آور پرتاب موشک‌ها را تا ۳۰ درصد کاهش دهد. به همین ترتیب ماسک ادعا می‌کند که چنین موشک‌هایی برای رسیدن به صنعت فضایی که واقعا اقتصادی و بادوام باشد، کلیدی هستند. وی در این باره گفته است:

وسیله‌ای فضایی که به‌طور کامل قابل استفاده‌ی مجدد باشد، هرگز قبل از این ساخته نشده است. این امر در دستیابی به موفقیت‌های اساسی مورد نیاز برای ایجاد انقلابی در زمینه‌ی دسترسی به فضا واقعا نیاز است. اگر کسی بتواند کشف کند که ما به چه شکل می‌توانیم به‌طور مؤثر از راکت‌های با قابلیت استفاده‌ی مجدد، درست مثل هواپیما بهره ببریم؛ در آن صورت هزینه‌های دسترسی به فضا به‌اندازه‌ی صد درصد می‌تواند کاهش یابد.

کمپانی بلو اوریجین هم در پر و بال دادن به این زمینه دست کمی از اسپیس ایکس ندارد؛ تا جایی که بزوس از این فناوری به‌عنوان جام مقدس صنعت موشک‌سازی یاد می‌کند. پس از فرود اولین موشک شپرد بلو اوریجین با قابلیت استفاده‌ی مجدد، بزوس در این باره نوشت:

من معتقدم که این آغاز یک عصر جدید طلایی اکتشافات فضایی است. اولین عصر طلایی مربوط به دهه‌ی ۱۹۶۰ بود و برای مدت‌زمان طولانی تحول خاصی نداشتیم. اینک ما در آستانه‌ی یک عصر طلایی جدید در صنایع پرتاب موشک قرار داریم. به اعتقاد من، روزی تمامی راکت‌ها دارای چرخ‌های فرود خواهند بود. 

این بدان معنی است که ما می‌توانیم پرتاب‌های مکررتر و ارزان‌تر داشته باشیم. این رویداد به‌نوبه‌ی خود، به معنی پیشرفت سریع‌تر در هر دو زمینه‌ی پرواز فضایی تجاری و تحقیقاتی به‌سوی بیرون از کره‌ی زمین و انجام اکتشافات است. به‌طور خلاصه، پروازهای فضایی توسط شرکت‌های خصوصی نویددهنده‌ی یک عصر جدید در سفر ما به سایر نقاط جهان هستی هستند.

کوسه‌ها از میدان مغناطیسی زمین مانند قطب‌نما استفاده می‌کنند
مشاهده

بالا و بالاتر

این هفته، ایلان ماسک اظهار داشت که اسپیس ایکس یک اعلام فوری در روز دوشنبه خواهد داشت. او اعلام کرد که کمپانی اسپیس ایکس، دو شهروند غیردولتی به کره‌ی ماه خواهد فرستاد. این شرکت فضایی در بیانیه‌ای اعلام کرد که این دو نفر «در حال حاضر مبلغ قابل توجهی برای انجام یک مأموریت سفر به ماه» پرداخت کرده‌اند. آموزش‌های اولیه همراه با تست‌های سلامت و آمادگی جسمانی بر طبق برنامه‌ریزی‌ها قرار است در ادامه‌ی سال جاری انجام شوند.

در نهایت، این اولین پرواز باسرنشین به ماه در بیش از ۴۵ سال اخیر است و اسپیس ایکس نیز به طول این مدت‌زمان اشاره داشته تا روی اهمیت این کار تأکید کند:

این افراد همانند فضانوردان آپولو قبل از خودشان، به‌سوی فضا سفر خواهند کرد و تمامی امید و رؤیاهای نوع بشر را که از روح کاوشگرانه‌ی بشر سرچشمه‌ می‌گیرد، با سفر خودشان به‌پیش خواهند برد.

اسپیس ایکس همچنین ماهیت پروژه را تشریح کرده و جدول زمانی روشنی برای آن ارائه داده است:

اسپیس ایکس تصمیم گرفته است دو شهروند عادی را به یک سفر به دور ماه در اواخر سال آینده ارسال کند. آن‌ها در حال حاضر سپرده‌ی قابل توجهی برای انجام یک مأموریت سفر به ماه پرداخت کرده‌اند…. ما انتظار داریم آزمایش‌های سلامت و آمادگی جسمانی و همچنین شروع آموزش‌های اولیه را در ادامه‌ی سال جاری انجام دهیم. تیم‌های پروازی دیگر نیز علاقه‌ی شدیدی از خودشان نشان داده‌اند و انتظار می‌رود که تعداد بیشتری نیز در ادامه داشته باشیم. اطلاعات کامل در مورد تیم پرواز در آینده منتشر خواهد شد که البته این امر مشروط به تصویب و تأیید آن‌ها در زمینه‌ی نتایج آزمون سلامت و آمادگی جسمانی خواهد بود.

در راستای این مأموریت و برای شروع کار، اسپیس ایکس در نظر دارد موشک کرو دراگون (نسخه‌ی دوم از موشک دراگون) را در سال جاری به‌سوی ایستگاه فضایی بین‌المللی و در حالت بدون سرنشین پرتاب کند و پس از آن یک مأموریت باسرنشین در سه‌ماهه‌ی‌ دوم سال ۲۰۱۸ انجام خواهد داد. در ادامه نیز آن‌ها سفر خود به‌سوی ماه را آغاز خواهند کرد؛ سفری که به‌عنوان یک نقطه‌ی عطف مهم در راستای تلاش‌های این کمپانی برای رسیدن به هدف نهایی‌شان، یعنی ارسال انسان به کره‌ی مریخ تلقی خواهد شد.

تاثیر نوع واکنش به استرس روزانه بر مغز انسان
مشاهده