استیون هاوکینگ: تنها صد سال تا پایان کار بشر روی زمین باقی مانده است

هاوکینگ که پیش از این پایان کار بشر بر روی زمین را ۱۰۰۰ سال دیگر تخمین زده بود در جدیدترین گفته‌های خود این زمان را ۹۰۰ سال کاهش داده است. از حدود یک قرن پیش تاکنون، بشر دست‌آوردها و نوآوری‌های بزرگی را رقم زده است. ما یاد گرفته‌ایم که پرواز کنیم (حداقل با کمک هواپیماها)، ماشین‌های غول‌پیکر بسازیم، بیماری‌های مزمن را درمان کنیم، رایانه‌ها را روزبه‌روز قدرتمندتر کنیم و اینترنت و وسایل هوشمند را ارتقا دهیم. همگام با این پیشرفت‌ها اما صدمات جبران ناپذیری هم به‌ بار آورده‌ایم. جنگ‌های بسیار از جمله دو جنگ جهانی و تغییرات آب‌وهوایی تنها گوشه‌ای از تاثیرات نیمه‌ی تاریک تاریخ حیات بشر بر روی زمین هستند. اکنون استیون هاوکینگ، فیزیکدان سرشناس می‌گوید این تاثیرات در مدت ۱۰۰ سال به انقراض بشر روی کره‌ی زمین منجر خواهند شد و ما باید سعی کنیم خیلی زود زمین را ترک کنیم.

apocalypse 2

این نخستین باری نیست که هاوکینگ یک پیش‌بینی آخرالزمانی ارائه می‌دهد. در سال‌های اخیر او انواع و اقسام هشدارها در زمینه‌ی نابودی بشریت به دست هوش‌مصنوعی فوق پیشرفته یا فرازمینی‌ها را داده است. همین نوامبر سال گذشته بود که وی اظهار کرد، بشر ۱۰۰۰ سال دیگر روی کره‌ی زمین مهلت زیست دارد. حال در کمتر از یک سال او این عدد را به ۱۰۰ سال کاهش داده است که ما را سخت بر آن می‌دارد تا از خود بپرسیم در این چند ماه چه اتفاقی افتاده است! این چند ماه باید برای هاوکینگ بسیار بد گذشته باشد که به‌طور ناگهانی مهلت زندگی ما بر روی زمین را ۹۰۰ سال کاهش داده است!

نیمه شب ۵ مهر، ماه قرمز می‌شود
مشاهده

جزئیات آخرین هشدار آخرالزمانی هاوکینگ در تاریخ ۱۵ ژوئن امسال در قالب یک مستند بی‌بی‌سی به‌نام در جست‌وجوی زمینی جدید فاش خواهد شد. او در این مستند اشاره کرده است که انسان برای بقا باید در طول یک قرن آینده به‌سختی تلاش کند تا به موجودی چندسیاره‌ای تبدیل شود.

هاوکینگ توضیح می‌دهد که هم‌اکنون نیز به دلیل تغییرات آب‌وهوایی، برخوردهای شهابی، بیماری‌های واگیردار و افزایش بی‌رویه‌ی جمعیت، روزهای حیات انسان روی زمین به‌شماره افتاده‌اند. تنها راه بقا از نظر او عوض کردن سیاره‌ی خود و آن هم در اسرع وقت است. ما قبلا هم ثابت کرده‌ایم که می‌توانیم در طول ۱۰۰ سال پیش‌رفت‌های عظیمی داشته باشیم؛ اما آیا واقعا سفر به چند سیاره‌ی دیگر و سکونت در آن‌ها در این چهارچوب زمانی امکان پذیر است؟

climate changes

overpopulation

ایلان ماسک، بنیان‌گذار و مدیر دو شرکت بزرگ اسپیس‌ایکس و تسلا نیز چنین دیدگاهی دارد و حتی برای تحقق ایده‌های خود دست به‌کار هم شده است. او مقصد زندگی آینده‌ی بشر را مریخ می‌داند. درست است که این سیاره‌ی سرخ به ما خیلی نزدیک نیست؛ ولی در مقیاس بین‌سیاره‌ای دور هم محسوب نمی‌شود. ماسک برنامه دارد تا سال ۲۰۲۵ انسان ها را به مریخ بفرستد و تا سال ۲۰۳۳ در آن‌جا کلونی تشکیل دهد. خوش‌بختانه این زمان‌ها در بازه‌ی مورد پیش‌بینی هاوکینگ قرار دارند. با این‌حال رسیدن به مریخ و ساختن زیست‌گاهی پایدار برای زندگی بر روی آن می‌تواند چند دهه‌ی دیگر نیز زمان ببرد.

living on mars

خوش‌بختانه نهادهای دیگری نیز برای تحقق این هدف بزرگ تلاش می کنند. ناسا برنامه‌هایی برای رسیدن به مریخ دارد و چین نیز پروژه‌ی خاص خود برای رسیدن به سیاره‌ی سرخ در دست کار دارد. ‌

دانش ما درباره‌ جهان هستی تا کجا می تواند گسترش یابد؟
مشاهده