اسپیس ایکس مأموریتی متفاوت برای موشک فالکون ۹ در نظر دارد

اسپیس ایکس شرکتی است که مأموریت آن عموماً حمل ماهواره‌های مخابراتی، تدارکات لازم برای ایستگاه بین‌المللی فضایی یا در مواردی شبکه‌های جاسوسی است؛ اما امسال این شرکت هوافضایی محموله متفاوتی حمل خواهد کرد: موشک فالکون ۹ بقایای خاکستر افرادی را که مرده‌اند، با خود به فضا خواهد برد.

شرکت الیزیوم اسپیس مأموریتی غیرعادی برای فضاپیما الیزیوم استار ۲ در نظر دارد. قرار است این فضاپیما در مرکز پرتاب اسپیس ایکس در کالیفرنیا به پرواز درآید. در ازای دریافت ۲۴۹۰ دلار، شرکت الیزیوم فضایی در ماهواره مکعبی خود برای خانواده‌ها اختصاص می‌دهد. این ماهواره حاوی ۳۰۰ جعبه است که خاکستر­ها در آن قرار دارند. تاکنون ۱۰۰ نفر برای این مأموریت ثبت‌نام کرده‌اند.

این فضاپیما در مدار گردش زمین به دور خورشید قرار خواهد گرفت و در طی سفر ۲ ساله خود از تمامی نقاط زمین عبور خواهد کرد. برخلاف سایر مأموریت‌های اسپیس ایکس، مشتری‌های این مأموریت به افراد ثروتمند یا شرکت‌ها نیستند، بلکه مردم عادی، سربازان کهنه‌کار، علاقه‌مندان به فضا و… هستند.

تدفین در فضا ایده‌ی جدیدی نیست. شرکت Celestis Memorial Spaceflights که در سال ۱۹۹۴ تأسیس‌ شده است، خاکسترهای باقیمانده اجساد را در ازای دریافت ۱۲,۵۰۰ دلار به فضا (مدار ماه یا سطح آن) ارسال می‌کند. افراد مشهور فراوانی نظیر خالق مجموعه سینمایی پیشتازان فضا، جین رادنبری و روانشناس و نویسنده معروف، تیموتی لیری، خاکسترشان به فضا ارسال‌ شده است.

با الیزیوم علاوه بر اینکه خانواده‌های بیشتری قادر خواهند بود سفر فضایی خاطره‌انگیزی برای عزیزانشان رقم بزنند، می‌توانند به‌وسیله نرم‌افزار موبایل نیز موقعیت لحظه‌ای ماهواره و مسیر حرکت آن را دنبال کنند. بعد از گذشت ۲ سال از این مأموریت، ماهواره مکعبی همانند یک ستاره دنباله‌دار وارد جو زمین می­شود و مشتریان می‌توانند به تماشای آن بنشینند. اگر تمام برنامه‌ها با موفقیت انجام شود، این حرکت پایانی زیبا و شاعرانه خواهد بود.

ترامپ دستور تشکیل فرماندهی فضایی را صادر کرد
مشاهده

مؤسس ایلزیوم، توماس سیویت، می‌گوید:

با این برنامه شرایطی فراهم آمده است که افراد با نگاه به آسمان شب، عزیزانشان را به خاطر آوردند. این تجربه‌ای متفاوت است که در کنار تماشای ستاره‌ها، عزیزانمان را در ورای تاریکی آسمان شب به خاطر آوریم.