موشک فالکون ۹ بار دیگر با موفقیت به زمین نشست

ساعاتی پیش شرکت اسپیس ایکس توانست موشک فالکون ۹ را بار دیگر با موفقیت به زمین بنشاند. این موشک در ساحل کیپ کارناوال فلوریدا و در منطقه فرود ۱ ، به زمین نشست.

در حال حاضر، در مجموع ۱۱ موشک فالکون ۹ توسط اسپیس ایکس پرتاب شده و در سطح زمین یا روی ایستگاه شناور آبی شرکت با موفقیت فرود آمده‌اند. با این فرود، روند فرودهای موفقیت‌آمیز موشک فالکون ۹ روی سطح زمین همچنان پابرجا است. تا به حالا هر پنج تلاش شرکت اسپیس ایکس برای فرود موشک روی زمین موفقیت آمیز بوده است.

شاید این فرود در نگاه اول عادی به نظر برسد؛ اما محموله‌ای که موشک فالکون ۹ آن را حمل کرده است بسیار مهم بود یا درواقع وسیله‌ای که این محموله را در خود داشت منحصربه فرد بود. برای این ماموریت، اسپیس ایکس از کپسول دراگون استفاده کرده است. این کپسول در سال ۲۰۱۴ برای چهارمین ماموریت تامین تجهیزات ناسا توسط اسپیس ایکس به پرواز درآمد و برای مدت ۱ ماه در ایستگاه بین المللی فضای حضور داشت و سپس به زمین بازگشت و در اقیانوس آرام سقوط کرد. این اولین باری است که از دراگون در پرواز مجدد استفاده می‌شود و شرکت اسپیس ایکس به اولین شرکتی مبدل می‌شود که یک محموله‌بَر را برای دومین بار به مدار زمین ارسال می‌کند.

کپسول دراگون نزدیک به ۲۷۰۰ کیلوگرم آذوقه و ابزار آزمایش‌های علمی را برای سرنشینان ایستگاه بین‌المللی فضایی حمل می‌کند. این آزمایش‌ها شامل گروهی از کرم‌های میوه برای بررسی عملکرد سیستم گردش خون در شرایط بی‌وزنی و همچنین تعدادی موش آزمایشگاهیبرای مطالعه روی کاهش جرم استخوانی در محیط فضایی است. تجهیزات منحصربه فردی نیز در فضاپیمای دراگون استفاده شده است از جمله‌ی آن می‌توان به سازه خالی از فشار هوا اشاره کرد که به بدنه‌ی فضاپیما متصل است؛ سازه‌ای که پنل‌های خورشیدی در آن قرار دارند.

برنامه چین برای درختکاری گسترده برای مبارزه با آلودگی هوا
مشاهده

در درون فضاپیما ابزارهایی از جمله دستگاهی به نام NICER قرار دارد که در قسمت بیرونی ایستگاه بین‌المللی نصب می‌شود و برای شناسایی ستاره‌های نوترونی استفاده می‌شود، همچنین پنل خورشیدی اختصاصی که آن را ROSA‌ می‌نامند که همانند یک پرچم گشوده می‌شود. فضاپیما دراگون قرار است روز دوشنبه به ایستگاه بین المللی فضایی برسد.

درنهایت، اسپیس ایکس امیدوار است که بتواند طرح استفاده‌ی مجدد از کپسول باری دارگون را به پیش ببرد. در این شرایط شرکت می‌تواند خط تولید انتقال‌دهنده‌های باری خود را متوقف کند و تمرکز خود را روی ساخت فضاپیمای جدید قرار دهد. این فضاپیما که نسخه ارتقاءیافته‌ی دراگون خواهد بود، با نام دراگون سرنشین‌دار یا دارگون ۲ شناخته می‌شود و قادر است انسان‌ها را بین زمین و ایستگاه بین‌المللی فضایی جابجا کند. همچنین در آینده در این فضاپیما به جای استفاده از سیستم فعال‌سازی چترهای نجات در نزدیکی سطح زمین، از سیستم پیشرانه فرود استفاده خواهد شد. موتورهای جاسازی‌شده در بدنه‌ی دارگون، به این فضاپیما امکان کنترل سرعت کاهش ارتفاع را خواهند داد.

Space X falcon 9

اسپیس ایکس برنامه دارد که علاوه‌بر مجموعه‌ی انتقال محموله‌ی دراگون، سایر محصولات خود را به‌صورت مجدد مورد استفاده قرار دهد. با انباشته‌شدن راکت‌های استفاده شده، این شرکت به تدریج در حال آماده‌سازی آن‌ها برای ارسال به فضا است. اسپیس‌ایکس از اولین موشک استفاده‌شده‌ی فالکون ۹ در ماه مارس رونمایی کرد و برنامه‌ریزی کرده است تا از موشک دوم استفاده شده در ۲ هفته آینده برای پرتاب ماهواره شرکت Bulsatcom استفاده کند. این موشک‌ها و کپسول‌های دراگون باید پیش از پرواز، مورد بازرسی و بازسازی قرار گیرند که این امر نیازمند صرف زمان و منابع مالی است؛ اما اسپیس ایکس امیدوار است که با کاهش زمان این بازرسی و بازسازی‌ها به‌صورت بالقوه سرمایه‌ی مناسبی را از فرآیند تولید، ذخیره کند.

وضعیت هوا 87 سال آینده
مشاهده

شرکت اسپیس ایکس مدعی است که می‌تواند تا پایان سال ۲۰۱۷ تمام ۶ موشک‌ فالکون ۹ استفاده شده را مجددا به پرواز در آورد که به‌نظر می‌رسد فرصت‌های فراوانی برای این شرکت وجود دارد تا این برنامه را عملی کند. اسپیس‌ایکس سرعت تعداد پرتاب‌های خود را افزایش داده است؛ چرا که تنها ۲ هفته از پرتاب قبلی این شرکت می‌گذرد و پرتاب بعدی آن نیز ۲ هفته دیگر خواهد بود. رئیس شرکت اسپیس ایکس، Gwynne Shotwell، این قول را داده است که امسال تعداد تکرار پرتاب‌های شرکت افزایش یابد و به‌نظر می‌رسد که این امر در حال انجام شدن است.

پرتاب امروز ۱۰۰ امین ماموریت ایستگاه پرتاب LC-39A ناسا بود؛ سایتی تاریخی که در آژانس فضایی کندی در مرکز فضایی فلوریدا قرار دارد. از این ایستگاه برای اولین پرتاب سرنشین دار به مقصد ماه و همچنین آخرین ماموریت شاتل نیز استفاده شده است.