امروزه و با توجه به مشکلات کمبود آب در جهان ،بسیاری از کشورها به فکراستفاده و جمع‌آوری آب باران برای برخی مصارف روزانه  و آشامیدن افتاده اند.البته اینکه ” آیا آب باران قابل آشامیدن است یا خیر”و” آیا نیاز به تصفیه دارد یا خیر” را باید از چند جهت بررسی کرد. خواص آب باران برای سلامتی بدن توصیه شده اما با توجه به افزایش آلودگی هوا آیا نباید در مصرف آن دقت نمود؟ با ما همراه باشید.

آیا آب باران قابل آشامیدن است؟

جمع‌آوری آب باران تا به ‌حال در ایالت کلرادو ممنوع بوده است. اما به‌ تازگی و با افزایش مشکل کم‌آبی، این ایالت نیز به جمع‌آوری آب باران به ‌عنوان روشی جایگزین برای ذخیره‌ی آب روی آورده است. آیا آب باران، سالم است؟

سیبیل شارل، یک مهندس محیط زیست در دانشگاه دولتی کلرادو است. او در پی یافتن پاسخی علمی برای این سوال است. خانم شارل می‌گوید:

از این آب می‌توان برای آبیاری، شستشو یا آب‌شویی توالت استفاده کرد. حتی می‌توان آن را با تصفیه ، به آب آشامیدنی تبدیل کرد. اما ابتدا لازم است اطلاعات بیشتری در مورد ترکیبات آن به ‌دست آوریم. برای مثال باید بدانیم که این آب عاری از انواع باکتری، ویروس یا پروتوزوآ باشد که باعث بیماری می‌شود. این ترکیبات از طریق باران وارد آب نمی‌شوند. بلکه از طریق مدفوع حیواناتی مانند سنجاب و پرندگان که روی سقف اماکن رفت‌و‌آمد می‌کنند، وارد آب می‌شوند.

آیا آب باران قابل آشامیدن است؟ خواص آب باران برای سلامتی بدن - تصفیه آب

شارل در پروژه‌ای با عنوان از روی پشت‌بام، زندگی خانواده‌ها در چهار شهر از جمله فورت کولینز و کلرادو را بررسی کرد. هدف از این کار، بررسی ارگانیسم روان‌آب روی سقف‌ها در ماه‌های پیش‌رو است که ممکن است باعث ایجاد بیماری شوند. حتی اگر مشخص شود که آب باران دارای انواع پاتوژن‌ها است، این موضوع نمی‌تواند کتمان‌کننده‌ی استفاده از آب برای مصارف آشامیدنی باشد. خانم شارل می‌گوید:

نگاهی به تاریخ‌سازترین هواپیماهای صنعت هوانوردی
مشاهده

سیستم‌های تصفیه‌ی آب ساده‌ای وجود دارند. بنابراین اگر متوجه وجود پاتوژن‌های خطرناک شویم، تنها باید سیستم‌های تصفیه‌ای طراحی کنیم.این سیستم ها باید توانایی غیرفعال کردن یا از بین بردن برخی ارگانیسم‌های خاص را داشته باشند.

بهر حال جمع آوری آب باران ،راه حلی نسبی برای مواجهه با مشکلات کمبود آب در نظر گرفته می شود.

خواص باران برای سلامتی بدن

از  جمله مزایای مصرف یا خواص آب باران می توان به فایده مهم آن برای سلامت بدن، قلب و عروق و سلامت پوست اشاره کرد.

امیرالمومنان(ع) فرمود: آب آسمان و باران را بنوشید؛ چرا که مایه پاکیزگی بدن است و از بیماری ها جلوگیری می کند.

گاهی آب باران می تواند از آنچه که فکرش را می کنید آلوده تر باشد. در شرایطی که برخی از شهرهای بزرگ مانند تهران، اصفهان و تبریز همیشه از معضل بزرگ آلودگی هوا رنج می برند. استفاده از آب باران این شهرها موجب بروز خطرات و ایجاد آسیب جدی به بدن می شود.

پس باید توجه داشته باشید که قبل از مصرف آب باران حتما مراحل پاکسازی آن را جدی بگیرید.( جوشاندن و یا استفاده از دستگاه های تصفیه آب)