ایلان ماسک در فکر کاهش قیمت بلیط سفر به مریخ است

ایلان ماسک مدیر ارشد اسپیس ایکس در سخنرانی International Astronautical Congress در هودالاخارای مکزیک دیدگاه‌های خود درباره‌ی سفر به مریخ را بیان کرد. این سخنرانی به‌تازگی به‌شکل مقاله‌ای ۱۵ صفحه‌ای در مجله‌ی نیو اسپیس منتشر شده است. ماسک قابل استطاعت بودن را کلیدی‌ترین عامل موفقیت کلونی‌سازی بر روی مریخ می‌داند. او می‌گوید توسعه‌ی یک تمدن پایدار با بلیط ۱۰ میلیون دلار به‌ازای هر نفر امکان‌پذیر نیست. او اعتقاد دارد که این قیمت باید به ۲۰۰ هزار دلار، قیمت متوسط یک خانه در ایالات متحده، کاهش پیدا کند.

nasa to mars

ماسک قدم‌های لازم برای اطمینان از این کاهش قیمت را بیان می‌کند. گام اول که حمل‌ونقل تجدیدپذیر به مریخ است در حال حاضر در شرکت اسپیس ایکس تاحد زیادی توسعه یافته است. این شرکت استفاده‌ی مجدد از راکت‌هایش را به اثبات رسانده است و جدیدا استفاده‌ی مجدد از سفینه‌ی دراگون نیز گزارش شده است. تامین سوخت نیز یک عامل کلیدی در کاهش قیمت است. تجهیز هر وسیله‌ای با سوخت اضافه، وزن آن را به‌شکل چشم‌گیری افزایش می‌دهد. ماسک برای تامین سوخت برگشت از مریخ استفاده از متان را پیشنهاد می‌دهد. منابع قابل اتکایی از متان روی مریخ موجود است که می‌تواند منبع قابل اطمینانی برای تامین سوخت برگشت از مریخ باشند.

living on mars

حیات چندسیاره‌ای

بسیاری از کارشناسان معتقدند انسان‌ها برای تضمین بقای خود باید حیات چندسیاره‌ای را انتخاب کنند. شاید آرزوی ماسک برای رساندن بشر به مریخ اولین گام برای تحقق این هدف باشد. این تلاش‌های ماسک بسیار به‌موقع است؛ اگر بخواهیم نظر هاوکینگ مبنی بر فرصت ۱۰۰ ساله‌ی حضور بشر روی زمین را بپذیریم. ولی کلونی‌سازی در مریخ تنها بخش کوچکی از آن چیزی است که فضا برای ارائه به انسان‌ها دارد. بهره‌برداری از معادن خارج از زمین و تولید فضایی محصولات، کمک قابل توجهی به کاهش فشار روی منابع زمین خواهد نمود. همچنین امکان تولید محصولاتی محقق خواهد شد که امکان ساخت و تولید آن‌ها در زمین ممکن نیست. ما در ابتدای مسیری سرنوشت‌ساز برای بشریت هستیم. مسابقات فضایی نیمه‌ی قرن ۲۰ نیز عامل بزرگی در رسیدن ما به این نقطه بوده است. به نظر می‌رسد این نقطه از تاریخ، زندگی ما را برای همیشه دگرگون خواهد کرد.

ناسا دومین ماموریت انتقال فضانورد به ایستگاه فضایی را به اسپیس ایکس داد
مشاهده