آب‌های تفریحی می‌توانند پناهگاه انواع مختلفی از باکتری‌های بیماری‌زا باشند؛ پژوهشگران تکنیک جدیدی برای سنجش کیفیت آن ارائه کرده‌اند.

غلظت انتروکوک‌ها، باکتری‌هایی که در مدفوع رشد می‌کنند، مدت‌هاست استاندارد دولتی تعیین کیفیت آب در آمریکا است. در این راستا نتایج پژوهش جدیدی نشان داده است که مقدار مدفوع پستانداران در آب و تعداد انتروکوک‌هایی که در ذرات شناور بر سطح آب تجمع یافته اند، بیشترین تاثیر را روی این غلظت دارد. این پژوهش در ژورنال Applied and Environmental Microbiology منتشر شده‌است.

دکتر جونز استاد دانشگاه نیوهمپشایر در آمریکا گفت:

ویژگی‌های خاص اکوسیستم مانند رسوبات آب شیرین و انتقال آب شیرین به مدخل رودخانه دارای تاثیرات مهمی روی غلظت انتروکوک‌ها در آب‌های تفریحی ساحلی هستند.

سنجش آلودگی آب های تفریحی

پژوهشگران در این مقاله خاطر نشان کردند که آب‌های تفریحی می‌توانند پناهگاه انواع مختلفی از باکتری‌های بیماری‌زا باشند. آلودگی حاصل از مدفوع انسان بزرگترین نگرانی در ارتباط با سلامت عمومی به شمار می‌رود؛ زیرا برای انتقال این عوامل بیماری‌زا به انسان‌ها نیاز به هیچ ناقل واسطی نیست. اما دیگر منابع مدفوعی که حاوی انتروکوک‌ها هستند نیز مدیریت کیفیت آب‌های ساحلی و تلاش‌های اصلاحی را پیچیده‌تر می‌کنند.

دکتر جونز و شاگردش روتنبر در تابستان ۲۰۱۶ نمونه‌های آب را به‌صورت هفتگی از آب‌های شهر ولز در ایالت مین آمریکا جمع‌آوری کردند. در سال ۲۰۱۴ دو مورد ازسواحل این شهر به‌عنوان مناطق دارای وضعیت غیر استاندارد از لحاظ جمعیت انتروکوک‌ها اعلام شدند و به مردم در مورد احتمال ناسالم بودن این آب‌ها هشدار داده شد؛ چیزی که تبلیغی نامناسب برای شهری ساحلی محسوب می‌شد؛ اما در سال ۲۰۱۶ منطقه‌ی ساحلی ولز با استانداردهای تعیین‌شده در ایالت مین مطابقت داشت.

کوسه‌ها از میدان مغناطیسی زمین مانند قطب‌نما استفاده می‌کنند
مشاهده

در این مطالعه نمونه‌های آب شیرین از مناطق مختلف حوزه‌ی آبی جمع‌آوری شد. نمونه‌هایی از رسوبات موجود در انشعابات و دهانه‌ی رودخانه و خاک مناطق اطراف انشعابات نیز برای بررسی جوامع میکروبیدر آب، رسوبات و خاک اکوسیستم‌های مختلف جمع‌آوری شد. اطلاعات مربوط به دمای آب، شوری و اسیدیته و نیز شرایط آب و هوایی نیز جمع‌آوری شد. پژوهشگران از واکنش زنجیره‌ای پلیمراز (PCR) برای شناسایی جانورانی که منبع مواد دفع شده بودند، استفاده کردند و ازتوالی‌یابی متاژنومیکس DNA نیز برای تشخیص ترکیب باکتریایی آب، رسوبات و نمونه‌های خاک اکوسیستم‌های مختلف استفاده کردند.

آژانس‌های مختلفی در ایالت مین روش جدید ارزیابی کیفیت آب را پذیرفته‌اند و پژوهشگران یافته‌های خود را در کنفرانس‌هایی به‌منظور گسترش این تکنیک برای نظارت بر کیفیت آب منتشر کرده‌اند. سازمان حمایت از محیط زیست آمریکا مقررات کیفیت آب را بر اساس انتروکوک‌ها به‌عنوان شاخص آلودگی با منشا مدفوع تعیین کرده است. دکتر جونز اشاره کرد که انتروکوک‌ها ارگانیسم‌های تطبیق‌پذیری هستند که نه‌تنها در روده، بلکه در خاک و لایه‌های رسوبی رودخانه‌ها و دریاچه‌ها نیز رشد می‌کنند.

دکتر جونز می‌گوید:

در مطالعه‌ی ما، منابع مختلف مدفوع و محیط‌های متنوع و نیز شرایط محیطی متغیر در نظر گرفته شده است تا نحوه‌ی تاثیر این متغیرها روی غلظت انتروکوک‌ها در محیط‌های ساحلی مشخص شود؛ هیچ مطالعه دیگری چنین رویکرد جامعی در بررسی عوامل موثر بر غلظت انتروکوک‌ها در آبهای ساحلی نداشته است.