ماهواره‌ مصباح بر سر دوراهی؛ انتقال به موزه یا پرتاب به فضا

چندی پیش اعلام شد که قرار است موزه‌ای به نام موزه‌ی فناوری ساخته شود و ماهواره‌ی مصباح که برای ساختش بیش از ده میلیارد تومان هزینه شده است به این موزه منتقل شود؛ اما با توجه به اینکه این تصمیم نهایی نبوده است، اکنون گمانه‌زنی‌هایی برای پرتاب این ماهواره به فضا وجود دارد. ماهواره مصباح از سال ۱۳۸۵ آماده‌ی پرتاب است. از آن سال تاکنون، مصباح یک‌بار از ایتالیا به ایران انتقال داده شده و مجددا برای بازنگری فنی به ایتالیا بازگشته است.

رئیس سازمان فضایی ایران دیروز در حاشیه امضای تفاهم‌نامه با سازمان مدیریت بحران، درباره‌ی وضعیت پرتاب ماهواره مصباح توضیحاتی داد. به گفته‌ی بهرامی، اشکالات مربوط به پرتاب این ماهواره مربوط به گرفتاری‌های سیاسی بوده‌ است و اکنون بعد از ۱۰ سال باید وضعیت این ماهواره مورد بررسی قرار بگیرد. وی در خصوص امکان پرتاب این ماهواره گفت:

 ما با کشورهای خارجی مذاکره کردیم که در این مذاکرات به‌صورت زبانی آمادگی خود را برای پرتاب ماهواره مصباح اعلام کرده‌اند و علاوه بر آن در خصوص پرتاب داخلی نیز پرتابگر جدیدی نهایی شده است که آمادگی پرتاب این ماهواره را دارد.

بهرامی همچنین اعلام کرد که هیچ تصمیمی برای خارج کردن این ماهواره از دستور کار ندارند و باید بررسی‌های بیشتری برای جمع‌آوری اطلاعات انجام شود و پس از آن، راجع به سرنوشت این ماهواره تصمیم‌گیری خواهد شد.

نگاهی به مریخ‌نورد اینسایت ناسا: از آغاز پروژه تا پرتاب
مشاهده