۵ ماهواره‌ی داخلی، موقعیت‌ یاب مکانی ایران را آزمایش می‌کنند

سیستم موقعیت‌یاب در آمریکا به نام GPS، در اروپا به نام گالیله و در چین به نام بایدو معروف است و بزرگ‌ترین سیستم‌های ناوبری نیز در اختیار همین کشورها است که در واقع یک زمینه از فناوری فضایی محسوب می‌شود. در حال حاضر طبق اعلام معاون سازمان فضایی ایران، یکی از پروژه‌های مدنظر کشور ما نیز هدایت و ناوبری فضایی و موقعیت‌یابی است.

معاون سازمان فضایی ایران، برنامه‌های این سازمان برای کاربردی کردن فناوری فضایی در زمینه‌ی موقعیت‌یابی در کشور را تشریح کرد. طبق اعلام محمد همایون صدر، مأموریت ساخت ماهواره‌های سنجشی و مخابراتی برای کشور به‌صورت بومی و مأموریت تأمین ماهواره‌های سنجشی و مخابراتی از خارج خبر در دست اقدام است. وی گفت:

این دو مأموریت را به‌صورت موازی پیش می‌بریم تا از تکنولوژی روز دنیا عقب نمانیم و تا زمانی که بتوانیم خودمان نیاز خود را تأمین کنیم، از طریق خرید خارجی این کار را انجام می‌دهیم. ما باید بتوانیم در مورد ابزار موقعیت‌یابی مکانی حرفی برای گفتن داشته باشیم.

به گفته‌ی صدر، زمانی که صحبت از ساخت ماهواره‌ی بومی می‌شود، نباید خودمان را با شرکت تالس (بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی ماهواره‌ی مخابراتی در اروپا) و شرکت ایرباس دیفنس (تولیدکننده‌ی صنایع جنگ‌افزاری و هوافضا) مقایسه کنیم؛ بلکه تنها قصد داریم این مسیر را شروع و این توانمندی را در کشور ایجاد کنیم؛ زیرا این شرکت‌ها به تمام دنیا سرویس می‌دهند.

اکنون سازمان فضایی در حال طرح و ایده‌یابی در زمینه‌ی پروژه یادشده است و زمانی که اعتبار مالی برای آن تخصیص داده شود، این پروژه شروع می‌شود. سازمان فضایی قصد دارد این سیستم را به‌صورت آزمایشی روی ماهواره‌هایی که در دسترس هستند، امتحان کند. سیستم موقعیت‌یابی روی ۵ ماهواره‌ی بومی نصب خواهد شد، هر کدام از این ۵ ماهواره با توجه به طراحی خاصی که دارند، می‌توانند این سازمان را برای دستیابی به موقعیت‌یابی مکانی به‌وسیله‌ی ناوبری فضایی آماده‌تر کنند.

تازه‌ترین عکس پرتره
مشاهده