۲۴ تیر: اولین ملاقات در فضا

۴۲ سال پیش در چنین روزی (۱۵ جولای ۱۹۷۵)، با پرتاب موشک‌های آمریکایی و روسی به فضا مأموریت فضایی مشترک اتحاد جماهیر شوروی و آمریکا آغاز شد. در این عملیات فضایی که نخستین همکاری فضایی بین‌المللی نیز به‌حساب می‌آید، فضاپیمای آمریکایی آپولو و فضاپیمای روسی سایوز در مدار زمین به هم متصل شدند و فضانوردان آن‌ها با هم ملاقات کردند و عملیات مشترکی را به انجام رساندند.

بعد از جنگ کره، تنش بین غرب و شوروی شدت یافت و با شروع مسابقه‌ی فضایی آمریکا و شوروی در دهه‌ی ۶۰ میلادی و جریان سقوط هواپیمای یو 2، تنش میان دو کشور در جنگ سرد به اوج خود رسید. در کنار این موضوع، دست‌یابی طرفین به سلاح هسته‌ای و انجام آزمایشات اتمی متعدد در دهه‌ی ۵۰ و ۶۰ میلادی این تنش‌ها را افزایش داد. شاید اوج درگیری میان دو کشور را بتوان در بحران اتمی کوبا جستجو کرد که حتی می‌توانست یک جنگ اتمی وحشتناک را به وجود بیاورد. در اوایل دهه‌ی ۷۰ میلادی شرایط کمی تغییر کرد، التهاب غرب و شرق کمی کاهش یافت و مسابقه‌ی فضایی آمریکا و شوروی به پایان رسیده بود. مسابقه‌ای که با پرتاب اسپوتنیک ۱ آغاز شد، با حضور یوری گاگارین در فضا به سود شوروی پیش رفت و با فرود نیل آرمسترانگ به سطح ماه به سود آمریکایی‌ها به پایان رسید. در اوایل دهه‌ی ۷۰ با تغییر شرایط، تنش میان غرب و شرق کمی کاهش یافت.

در این زمان نیکسون، رئیس جمهور وقت آمریکا، پیشنهاد برنامه فضایی مشترک را به لئونید برژنف ارائه کرد. در واقع این برنامه‌ی فضایی مشترک در کنار اهداف علمی، خود اهداف سیاسی را نیز به‌منظور بهتر کردن روابط شوروی و آمریکا دنبال می‌کرد. این طرح فضایی مشترک در واقع نمادی از دوره‌ی تنش‌زدایی شوروی و آمریکا در دهه‌ی ۷۰ میلادی به‌حساب می‌آید.

جهنم تغییرات اقلیمی در زهره، چه درس‌هایی برای زمین دارد؟
مشاهده

118781main astp crew full

برژنف این طرح را پذیرفت و دانشمندان دو طرف شروع به انتقال تجربیات و ارائه‌ی طرح‌های مشترک کردند تا بتوانند با اصلاح طراحی آپولو و سایوز، شرایط را برای اتصال این دو فضاپیما فراهم کنند. این کار مشترک تحقیقاتی بسیار حائز اهمیت بود؛ چرا که  نقش زیربنایی برای برنامه‌های فضایی مشترک را ایفا کرد و همچنین نتایج آن باعث شد پروژه‌های دیگری چون آپولو-میر ممکن و اجرایی شود. در سال ۱۹۷۲ توافق نهایی میان شوروی و آمریکا به دست آمد و از آن پس، دو طرف مهندسان و دانشمندان خود را جهت اشتراک دانش و ساخت سخت‌افزار اتصال آپولو و سایوز معرفی کردند و سفرهای تحقیقاتی دو طرف آغاز شد. بعد از چند سال تحقیق و بررسی و انجام آزمایشات متعدد، سرانجام همه چیز برای اجرای این طرح بزرگ در سال ۱۹۷۵ آماده شد.

astp-S75-27285

سرانجام در ۱۵ جولای ۱۹۷۵، فضاپیمای سایوز به فرماندهی الکسی لئونوف و خلبانی والری کوباسوف به فضا پرتاب شد. به فاصله‌ی ۷ ساعت و نیم، فضاپیمای آپولو ۱۸ نیز به فضا پرتاب شد. این دو فضاپیما دو روز بعد از پرتاب در مدار زمین به هم ملحق شدند و سه ساعت بعد از اتصال، با باز شدن دریچه‌ی ارتباطی میان دو فضاپیما اولین ملاقات فضایی در تاریخ به ثبت رسید و فضانوردان دو طرف با یکدیگر دست دادند. این دو فضاپیما به مدت ۴۴ ساعت به یکدیگر متصل باقی ماندند و فضانوردان آمریکایی نخست به‌عنوان مهمان وارد سایوز شدند. در مهمانی شام به میزبانی سایوز، منوی غذا عبارت بود از سوپ چغندر، کیک عسلی، نان سیاه روسی، آجیل، آلو و خوراک گوشت خمیرشده داخل تیوب. سرانجام بعد از حدود ۲ روز این دو فضاپیما از یکدیگر جدا شدند تا یکی از بزرگ‌ترین مأموریت‌های فضایی که زیربنای مأموریت‌های مشترک دیگر نظیر آپولو-میر و ساخت ایستگاه فضایی بین‌المللی را فراهم آورد، به پایان برسد.

موج پناهندگان آب و هوایی آمریکا را تهدید می‌کند
مشاهده

astp-S75-25823

دیگر رویدادهای مهم ۲۴ تیر (۱۵ جولای)

۱۷۸۳ – اولین سفر موفقیت‌آمیز با قایق بخار

۱۸۶۹ – ثبت پتنت اختراع مارگارین در فرانسه

۱۹۵۴ – اولین پرواز رسمی و تجاری هواپیمای جت

۱۹۸۳ – عرضه‌ی کنسولی با نام Family Computer توسط نینتندو که بعدها با نام Nintendo Entertainment System یا NES به‌صورت جهانی عرضه شد

۲۰۰۳ – کمپانی AOL، تیم توسعه‌ی مرورگر Netscape را منحل کرد. در همین روز، بنیاد موزیلا تشکیل می‌شود.

۲۰۰۶ – رونمایی رسمی و عمومی از سرویس توییتر. این سرویس ابتدا با نام «Twittr» شروع به کار کرده و سپس به‌صورت مستقل نام «Twitter» را انتخاب کرده است.