دانشمندان گامی دیگر به یافتن ماده تاریک نزدیک شدند

ماده‌ی تاریک، ماده‌ای نامرئی و ناشناخته‌ترین ماده‌ی موجود در جهان است که بیشتر فضای عالم را در برگرفته ‌است. الیته چیستی ماده‌ی تاریک همچنان مورد بحث و مناظره است؛ زیرا هنوز به‌طور کامل شناسایی نشده است. تحقیق جدید از گروهی بین‌المللی متشکل از کیهان‌شناسان، با استفاده از داده‌های فضای بین کهکشانی، احتمال‌های چیستی ماده‌ی تاریک را تقلیل داده است.

سرد یا فازی شکل؟

نتیجه‌ی به‌دست‌آمده از این تحقیق با ایده‌ی ماده‌ی تاریک فازی در تضاد است و در عوض، وجود مدل ماده‌ی تاریک سرد را پیشنهاد می‌دهد. این نتیجه‌ به دانشمندان کمک خواهد کرد تا با اطلاع از خواص ماده‌ی تاریک، به دنبال راه دیگری برای جستجوی آن باشند. وید ایرسیچ، نویسنده‌ی سرپرست و پژوهشگر مقطع فوق دکتری در دپارتمان نجوم دانشگاه واشنگتن، در مصاحبه با سایت Phys.org می‌گوید:

کاری که ما انجام دادیم ایجاد قیدها و محدودیت‌هایی برای چیستی ماده‌ی تاریک است و این فرضیه که ماده‌ی تاریک فازی، تشکیل‌دهنده‌ی تمام ماده‌ی تاریک است، با داده‌های ما تناقض دارد.

هردو فرضیه‌ی ماده‌ی تاریک فازی و ماده‌ی تاریک سرد به دنبال توضیحی برای تأثیرات ماده‌ی تاریک بر کهکشان‌ها و فضای بین کهکشانی هستند که آن‌ها را از هم جدا می‌کند. بااین‌حال، به نظر می‌رسد که هر دو فرضیه در مدل‌سازی بر اساس آخرین مشاهدات فضای بین کهکشانی با شکست روبه‌رو می‌شوند. در این مورد، هنگامی‌که گروه تحقیقاتی بر اساس مشاهدات به شبیه‌سازی محیط بین کهکشانی و محاسبه‌ی نوع ذره‌ای که ممکن است ماده‌ی تاریک باشد پرداختند، به این نتیجه رسیدند که با وجود اینکه این نوع ذره هنوز هم ممکن است وجود داشته باشد، به نظر می‌رسد فرضیه‌ی ماده‌ی تاریک فازی کارآمد نباشد.

مدیر انجمن نجوم آماتور ایران: هیچ شهاب‌سنگی در ایران سقوط نکرده است
مشاهده

در جستجوی ماده‌ی تاریک

بدون در نظر گرفتن چیستی ماده‌ی تاریک، شناسایی آن برای بسیاری از دانشمندان به‌صورت یک هدف دست‌نیافتنی باقی‌مانده است؛ اما چرا کشف طبیعت ماده‌ی تاریک اهمیت دارد؟ با کنار هم قرار دادن تمام کشفیات درباره‌ی ماده‌ی تاریک، درک ما از نیروهای اصلی و بنیادی جهان دوباره تعریف می‌شود؛ به‌عنوان‌ مثال، هِندریک هیلدِبرانت فضانورد، در دسامبر سال ۲۰۱۶ کارهایی را که درباره‌ی ماده‌ی تاریک انجام داده است، این‌گونه بیان می‌کند:

یافته‌های ما به تصحیح مدل‌های تئوریک درباره‌ی چگونگی رشد عالم از بدو پیدایش تا به امروز، کمک خواهد کرد.

این کار با توصیف جدیدی که از ماده‌ی تاریک دارد، ممکن است تغییرات خوبی درروند پیشرفت دانشمندانی ایجاد کند که در جستجوی ماده‌ی تاریک هستند. ایرسیچ می‌گوید:

درهرصورت، فضای بین کهکشانی هنوز هم زمینه‌ای غنی برای فهم ماده‌ی تاریک است.