یک بریتانیایی و دو آمریکایی برای ابداع روشی انقلابی برای توسعه‌ی پروتئین‌ها به صورت مشترک موفق به دریافت نوبل شیمی شدند.

سه دانشمند برای روش انقلابی خود در زمینه‌ی تولید آنزیم‌ها و پادتن‌ها موفق به دریافت نوبل شیمی شدند. دانشمند بریتانیایی سر گرگوری پی وینتر و دانشمندان آمریکایی فرانسس اچ آرنولد و جورج پی اسمیت،  ۹ میلیون کرون سوئدی (معادل ۷۷۰ هزار پوند انگلیس) را از طرف آکادمی علوم سلطنتی سوئد دریافت می‌کنند.

نیمی از جایزه برای قدردانی از کار آرنولد در مورد هدایت تکامل آنزیم‌ها (پروتئین‌هایی که سرعت واکنش‌های شیمیایی را بالا می‌برند) به او تعلق می‌گیرد. او در پروژه‌ی خود از آنزیم‌ها برای تولید انرژی زیاد استفاده کرد.

بخشی از جایزه به عنوان قدردانی از وینتر و اسمیت برای پروژه‌ی نمایشباکتری‌خواری پپتید‌ها و پادتن‌ها اهدا می‌شود. باکتری‌خوار ویروسی است که می‌تواند باکتری را آلوده کند و باکتری را برای تولید مجدد آن فریب دهد. اسمیت روی باکتری‌ها فرآیند مهندسی ژنتیکی را انجام داد که در این فرآیند کپسول شامل پروتئین‌های مشخصی است که روی سطح بیرونی ظاهر می‌شوند.

روز دوشنبه، جیمز آلیسون و تاسوکو هونجو موفق به خاطر پروژه‌ی سیستم ایمنی مبارزه با سرطان موفق به دریافت نوبل پزشکی ۲۰۱۸ شدند و روز سه‌شنبه هم جایزه‌ی نوبل فیزیک به صورت مشترک به آرتور آشکین، جرارد مورو و دونا استرکلند برای پروژه‌ی فیزیک لیزری آن‌ها داده شد. برنده‌ی صلح نوبل روز جمعه اعلام خواهد شد.

آغازی بر دنیای کوانتوم: اتم و مدل‌های اتمی
مشاهده