فرض کنید رهبری تیمی به شما واگذار شده است که جوان‌ترین عضو آن هستید. کلید موفقیت شما در سرمایه‌گذاری روی موفقیت‌های اعضای تیمتان است.

جوانان بسیاری وجود دارند که زمان زیادی را به یادگیری صنعت و رشته‌ی تحصیلی خود اختصاص می‌دهند. آن‌ها از کاری که انجام می‌دهند لذت می‌برند و هدفشان این است که به‌قدری در کارشان پیشرفت کنند که بتوانند رهبری تیمی را بر عهده بگیرند و دانش خودشان را در اختیار آن‌ها قرار دهند. تلاش‌های این افراد معمولا بعد از گذشت چند سال جواب می‌دهد و اگر واقعا در تصمیمشان راسخ باشند، می‌توانند مدیریت بخشی از شرکت یا اداره‌ای را که در آن کار می‌کنند، بر عهده بگیرند. این افراد معمولا حسی از هیجان و ترس را هم‌زمان تجربه می‌کنند. احساس هیجان ناشی از برآورده شدن آرزوهایشان و خوشحالی از نتیجه دادن زحماتشان با احساس ترس از مدیریت همراه خواهد شد. مخصوصا مدیریت و رهبری افرادی که از نظر سنی بزرگ‌تر از آن‌ها هستند.

افرادی که حرفه‌ای باشند، می‌دانند که عنوان شغلی و استعداد افراد ربطی به سن و سال ندارد و احترام گذاشتن یک خیابان دوطرفه است. سن هیچ تأثیری بر کیفیت کاری افراد ندارد. اما معمولا مردم با مدیریت شدن از طرف شخصی که سنش کمتر از آن‌ها است راحت نیستند و انتظار دارند که رهبری تیم باید به آن‌ها سپرده می‌شد. در چنین شرایطی مدیران جوان چه کاری باید انجام دهند؟ این مقاله‌ به شما کمک می‌کند در چنین شرایطی اوضاع را تحت کنترل داشته باشید.

آن‌ها را بشناسید

البته این موضوع توسط رئیس شرکت در هر سنی که باشد باید مورد توجه قرار بگیرد. مدتی زمان بگذارید و کارمندان خود را بشناسید؛ مخصوصا آن‌هایی را که فکر می‌کنند شما با این سن و سال برای مدیریت آن‌ها مناسب نیستید. جلسات کاری بهترین زمان برای شناخت شخصیت کارمندان است. به یاد داشته باشید که در این جلسات خودتان را نیز باید به‌خوبی به آن‌ها معرفی کنید. اعتماد یک خیابان ۲ طرفه است که با شناخت هر دو طرف از یکدیگر حاصل می‌شود. سعی کنید خودتان باشید و برای اینکه مورد محبوبیت قرار بگیرید به خودتان فشار وارد نکنید. روابط خوب کاری به مرور زمان ایجاد می‌شوند و سپس به‌طور طبیعی رشد می‌کنند.

۷ دلیل عالی برای توجه به کارمندان
مشاهده

ببینید چه عاملی به آن‌ها انگیزه می‌دهد

حالا که کارمندان خود را کمی بهتر شناخته‌اید، باید ببینید چه عاملی انگیزه‌ی کار کردن را در آن‌ها افزایش می‌دهد. اگر اهداف حرفه‌ای کارمندان را بشناسید، می‌توانید آن‌ها را در موقعیت شغلی بهتری برای رسیدن به موفقیت قرار دهید و در نتیجه نگرانی‌های آن‌ها از داشتن یک رئیس جوان را کاهش دهید. به آن‌ها نشان دهید که در مورد پیشرفتشان نگران هستید و دوست دارید پروژه‌هایی را به آن‌ها بدهید که از انجام دادنشان لذت می‌برند. زمانی که کارمندی احساس کند شما روی موفقیت‌های آن‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌اید، احساس خوشحالی بیشتری خواهد کرد و از نگرانی‌هایش کاسته خواهد شد.

به تجربیاتشان ارزش دهید

با اعضای تیم خود با احترام رفتار کنید و بگذارید آن‌ها ببینند که شما به تجربیات و خرد آن‌ها ارزش می‌دهید. با آن‌ها با احساس ترحم و مهربانی صحبت نکنید؛ این کار به روابط شما آسیب جدی وارد می‌کند. در عوض اگر موقعیت این را دارید که از آن‌ها برای موضوعات یا پروژه‌های مختلف بازخورد بگیرید، حتما این کار را انجام دهید. این کار فاصله‌ی میان شما را کم و به آن‌ها ثابت می‌کند که برای شما مهم هستند.

به سنت‌ها احترام بگذارید

یک کارمند با سن بالا، با مزایا و معایب موجود در تاریخچه‌ی یک فرآیند به‌خوبی آشنایی دارد. عبارت «ما این کار را همیشه به همین صورت انجام می‌دهیم» فرصت‌ ارائه‌ی نوآوری برای راهکارهای جدید را می‌گیرد؛ اما با این حال قبل از اینکه در روش انجام کاری با کارمندان باسابقه‌ی خود مخالفت کنید، مقداری زمان بگذارید و به تجربیات آن‌ها گوش دهید. سپس راه‌حل جدید خود را با آن‌ها در میان بگذارید و از آن‌ها بازخورد بگیرید. اگر متدها و شیوه‌های جدید با عقل جور درمی‌آیند، این روش‌های جدید را با به گوش دادن به نصیحت‌های آن‌ها به کار بگیرید.

شایع‌ترین سبک رهبری مخرب سازمانی
مشاهده

فکر نکنید که آن‌ها همه چیز را می‌دانند

ممکن است احساس کنید افرادی که بیشتر از شما کار کرده‌اند همه چیز را می‌دانند و دیگر نیازی به یادگیری ندارند. این فرضیه‌ی نادرست نه‌تنها فرصت رشد کردن را از آن‌ها می‌گیرد، بلکه شانس رشد شما به‌عنوان مدیر جدید را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد. توسعه‌ی توانایی‌های کاری یک مورد غیر قابل مذاکره است و باید برای تمام موقعیت‌های شغلی وجود داشته باشد. این وظیفه‌ی شما است که منابع خود را از طریق آموزش‌های لازم پرورش دهید تا نیازهای مهارتی شرکت شما را برطرف کنند. از آن‌ها بپرسید چه چیزی نیاز دارند که بدانند و چه چیزی آرزو می‌کنند که بدانند؛ سپس سعی کنید نیازهای آن را برطرف کنید.

فکر نکنید که آن‌ها هیچ چیز نمی‌دانند

جوانان با تکنولوژی‌های جدید بزرگ می‌شوند و بعضی از آن‌ها به استفاده کردن از آن معتاد هستند. افرادی که سن بیشتری دارند، کمی دیرتر با تکنولوژی آشنا می‌شوند و تکنولوژی نقش کلیدی را در زندگی آن‌ها ایفا نمی‌کند. به‌عنوان مثال زمانی که صبح‌ها از خواب بیدار می‌شوند، نیازی به چک کردن صفحه‌ی اینستاگرام ندارند. اما این به این معنی نیست که از چنین چیزهایی اصلا اطلاع نداشته باشند. اگر در مورد موضوعی با کارمندان خود صحبت می‌کنید که مطمئن نیستید همه از آن اطلاع داشته باشند، اجازه بدهید تا در صورت عدم آشنایی خودشان در مورد این موضوع بپرسند. به یاد داشته باشید که شما نباید با فرض آگاهی نداشتن آن‌ها از یک موضوع به آن‌ها توهین کنید.

شما برای مقام مدیریت ترفیع گرفته‌اید و این موضوع هیچ ارتباطی به سن و سال شما ندارد، بلکه توانایی‌های شما باعث قرار گرفتنتان در این موقعیت شده است. حالا نوبت شما است که این موضوع را همیشه در ذهنتان داشته باشید و بر اساس این واقعیت رفتار کنید. فکر نکنید شخصی که بیشتر از شما کار کرده، نسبت به شما فرد بهتری برای مدیریت است. اجازه ندهید این طرز تفکر رفتار شما را تحت تأثیر قرار دهد. یک رهبر ثابت‌قدم باشید و با احترام با دیگران رفتار کنید.

برای مدیریت بهتر باید مربی خوبی باشید
مشاهده