تجزیه‌وتحلیل و استخراج داده‌های مفید در پیشرفت علوم پزشکی و داروسازی نقشی حیاتی بازی می‌کند.

اطلاعات بهای جدیدی است که باید بابت نوآوری پرداخت. به لطف جریان داده‌هایی که از منابع بی‌شمار جدید می‌آیند، فرصت تعمق و اکتشاف دنیای اطرافمان، هرگز بیشتر از این نبوده است. حالا حجم اطلاعات در دسترس بشر به‌قدری شگفت‌انگیز و زیاد است که تجزیه‌وتحلیل و پردازش آن‌ها برای پیدا کردن مفهومی که به دنبال آن هستیم، سخت یا حتی طاقت‌فرسا می‌شود.

صنعت بهداشت و درمان یکی از عرصه‌هایی است که شاهد رشد فوق‌العاده‌ی اطلاعات و دیتا بوده است. تا سال ۲۰۲۲، ارزش حجم اطلاعاتی که از پژوهش‌ها و تحقیقات جهانی بهداشت و درمان حاصل می‌شوند، به ۳۴.۲۷ میلیارد دلار خواهد رسید. چنین رشد عظیمی نیازمند راه‌حل‌های توسعه‌یافته برای تحلیل داده‌های این صنعت است.

ماشین‌های هوشمند داروسازی و پزشکی

طبق مطالعات شرکت مک کینزی، صنعت داروسازی با رکود و کاهش نرخ موفقیت بخش تحقیق و توسعه (R&D) مواجه است. بهبود دسترسی به کلان داده‌ها و امکان پردازش آن‌ها، می‌تواند کلیدی اساسی در سرعت بخشیدن به رفع این ضعف‌ها باشد. گوراف تیریپاتی مؤسس و مدیرعامل شرکت Innoplexus (شرکت تحلیل و غربال کلان داده‌ها در زمینه‌های پزشکی و درمانی) می‌گوید حجم، سرعت و صحت داده‌های امروزی، تحلیل و گزینش دستی اطلاعات را برای شرکت‌های داروسازی و بیوتکنولوژی غیرممکن می‌کند. به همین علت است که بسیاری از سازمان‌ها، به دنبال سرویس و خدماتی هستند که بتواند به‌طور اتوماتیزه، داده‌های موردنیاز آن‌ها را جمع‌آوری و تجزیه‌وتحلیل کند.

گزارش‌ها نشان می‌دهند که در سال جاری، ۸۳ درصد شرکت‌های دارویی و داروسازی طرح پیدا کردن راه‌حلی برای تحلیل داده‌ها را اولین اولویت خود قرار داده‌اند. طبق توضیحاتی که تیریپاتی می‌دهد، آن‌ها باید بتوانند اطلاعات خام بدون ساختار و سازمان نیافته را دریافت کنند، داده‌های مورد نیاز را از آن‌ها بیرون بکشند و سیستماتیک کنند تا قابل‌استفاده و کاربردی شوند. در دسترس بودن داده‌های قابل‌ استفاده و ساختاریافته باعث می‌شود شرکت‌ها بتوانند تصمیمات علمی‌تر و آگاهانه‌تری را با سرعت بیشتر و در زمان کمتر اتخاذ کنند.

چطور کاری را که به نظر سخت می‌رسد، شروع کنیم
مشاهده

کلان داده‌ها چهره‌ی بیمارستان‌ها را عوض می‌کنند

درحالی‌که تجهیزات پزشکی در دریایی از داده‌هایی غرق‌ شده‌اند که قادر به استفاده‌ی مؤثر و مفید از آن‌ها نیستند؛ محققان پزشکی به دنبال توسعه‌ی روش‌هایی هستند که بتوانند از این داده‌ها برای بهبود و پیشرفت عمل‌های جراحی استفاده کنند. استفانو برتوزی رئیس دانشکده بهداشت و سلامت دانشگاه برکلی می‌گوید:

داده‌های بهداشت و سلامت، با سرعت در حال رشدی چشمگیر هستند. کافی است فقط به پرونده‌های الکترونیکی پزشکی نگاه کنید؛ سوابق پزشکی با اطلاعات بسیار گسترده‌ای در مورد بیماران و سیستم‌های درمانی آن‌ها به‌صورت الکترونیکی ذخیره می‌شوند.

همچنان که حجم داده‌های این حوزه با سرعت در حال افزایش است، متخصصان پزشکی تلاش می‌کنند راهی بیابند که بتوان اطلاعات خاص موردنیاز را از این داده‌ها جمع‌آوری کرد. تنها در این صورت می‌توان در آینده به پیشرفت‌های درمانی امیدوار بود.

بروتزی معتقد است که سرعت بالای تبدیل اطلاعات آنالوگ به داده‌های دیجیتال در فضای پزشکی واقعاً گیج‌کننده است. هنگامی‌که می‌خواهیم این داده‌ها را با منابع انسانی (HR)، زنجیره‌ی تأمین، مشخصات کلینیک‌ها و بیمارستان‌ها، آموزش‌های پزشکی و نظام دریافت و پرداخت ترکیب کنیم، گستردگی داده‌ها کاملاً آن‌ها را از دسترس خارج می‌کند. هرچه داده‌ها بیشتر و عظیم‌تر می‌شوند، بیمارستان‌ها باید در تصمیم‌گیری‌های خود قوی‌تر و مؤثرتر عمل کنند.

داده‌های بهداشت و درمان در دسترس عموم قرار می‌گیرند

هر چه امکان مدیریت کلان داده‌ها در حوزه‌ی پزشکی بیشتر می‌شود، یک مسیر روشن از اطلاعات مهم  سلامت و درمانی در اختیار مردم قرار می‌گیرد. پایگاه‌های داده‌ای نظیر  HEALTHLINE یا اطلاعات دارویی که شرکت‌های داروسازی به اشتراک می‌گذارند، نمونه‌هایی از رشد این دسترسی هستند. هرچه دسترسی مردم به اطلاعات سلامت و درمان بیشتر شود، مراقبت و پیشگیری از بیماری‌ها افزایش پیدا می‌کند.

فواید دوره‌های گروهی آموزش کسب و کار
مشاهده

یکی از مهم‌ترین گروه‌هایی که پشتیبان این تغییرات هستند، پزشکان متخصصی هستند که پی برده‌اند داده‌های درمانی در مطب آن‌ها بی‌استفاده مانده‌اند، پس با به اشتراک گذاشتن این داده‌ها در پلتفرم‌های عمومی، دستاوردهایشان را در خدمت بهبود زندگی مردم قرار داده‌اند.

به یاد داشته باشید درحالی‌که داده‌های صنعت پزشکی و داروسازی رویه‌ای مفیدتر به خود می‌گیرند، هنوز هم حجم بسیار انبوهی از کلان داده‌ها موجودند که نیاز به غربالگری دارند و متخصصان پزشکی باید در انتشار نتیجه‌گیری‌های خود از داده‌های سازمان نیافته، نهایت احتیاط را به خرج دهند.

آن دسته از متخصصان که در پی یافتن راهی برای ساماندهی اطلاعات هستند، در درجه‌ی اول باید بررسی کنند آیا داده‌هایی که در اختیار دارند از منبع و مأخذی مورد اعتماد به‌ دست آمده‌اند یا خیر؟ هرچه اطلاعات قابل‌ اعتماد بیشتری از تجزیه‌وتحلیل کلان داده‌ها به دست آید، پزشکان و محققان و فعالان این صنعت قادر خواهند بود اطلاعات مهم و جدید را به‌رایگان در اختیار عموم قرار دهند.