نادیده گرفتن برخی نکات در تجارت الکترونیک، باعث کاهش شدید میزان فروش می‌شوند. چگونه می‌توانید از این اشتباهات پرهیز یا آنها را اصلاح کنید؟

اگر فعالیت شما در حوزه تجارت الکترونیک نمی‌تواند به فروش دلخواه دست پیدا کند، باید ریشه‌ی مشکلاتتان را پیدا کنید. شاید شما هم مرتکب رایج‌ترین و خطرناک‌ترین اشتباهات تجارت الکترونیک می‌شوید.

۱- عدم نمایش نظرات مردم

اگر در صفحات وب‌سایت خود جایی را به نمایش نظرات کاربران و عکس‌هایی که آن‌ها ارسال می‌کنند اختصاص نداده‌اید، بهتر است در این تصمیم خود تجدیدنظر کنید. طبق بررسی‌های مرکز بازاریابی محتوای بازارویس، مشتریان بیش از اینکه به بررسی‌های تخصصی وب‌سایت‌ها توجه کنند، به نظرات مصرف‌کنندگان دیگر اعتماد دارند.

پس سعی کنید حتماً در صفحات معرفی محصول خود، از دیدگاه‌های مصرف‌کنندگان و عکس‌های شخصی آن‌ها از کالاها استفاده کنید و به این وسیله اعتماد مشتریان را دوباره به دست آورید. حتی می‌توانید محتوای تولیدشده توسط کاربران را در صفحات اجتماعی یا آگهی‌های تبلیغاتی خود به اشتراک بگذارید.

۲- عدم ارائه‌ی پشتیبانی سریع

بسیاری از مشتریان بالقوه ممکن است به این دلیل وب‌سایت شما را ترک کنند که نمی‌توانند پاسخ سؤالات خود را بیابند. شاید آن‌ها بخواهند از خدماتی که شما برای یک محصول خاص ارائه می‌دهید، اطلاعات بیشتری به دست آورند، یا شاید بین دو محصول تردید داشته باشند یا متوجه نشوند کدام کالا بهتر می‌تواند نیاز آن‌ها را برطرف کند. درهرصورت، اگر مشتریان نتوانند پاسخی برای سؤالات خود پیدا کنند، از شما خرید نخواهند کرد. شما می‌توانید پشتیبانی خود را به‌صورت چت آنلاین ارائه کنید تا خریداران بتوانند خیلی سریع پاسخ ابهامات خود را دریافت کنند.

چگونه از نیازمندی‌های مشتری مطلع شویم
مشاهده

۳- سیستم پرداختی پیچیده

موسسه تحقیقاتی آنلاین بیمارد می‌گوید ۶۹.۲۳ درصد خریدارانی که کالاهای خود را از سایت‌های تجاری انتخاب می‌کنند، درنهایت سبد کالای خود را رها می‌کنند، چراکه اغلب وب‌سایت‌ها یا از آن‌ها می‌خواهند که یک حساب کاربری باز کنند و یا فرآیند پرداختی بسیار پیچیده‌ای دارند. بنابراین اگر شما از مشتریان می‌خواهید پیش از خرید در وب‌سایت شما ثبت‌نام کنند، ممکن است آن‌ها را از ادامه خرید منصرف کنید. سعی کنید از گزینه‌های پرداختی کاربر مهمان استفاده کنید، یا این امکان را فراهم کنید که مشتریان با اتصال به یکی از شبکه‌های اجتماعی بتوانند پرداخت خود را انجام دهند.

۴- عدم تقبل ارسال رایگان

اگر هنوز سیستم انتقال، ارسال و تحول رایگان را در برنامه‌های خود ندارید، بهتر است هرچه سریع‌تر برای آن راهی پیدا کنید. بر اساس یکی از تحقیقات موسسه واکر سندز، ارسال رایگان بالاترین انگیزه‌ی خرید اینترنتی ۱۰ درصد از مشتریان است. بنابراین اگر شما هم می‌خواهید نرخ فروش خود را بالا ببرید، بهتر است خدمات ارسال رایگان را فراموش نکنید.

البته تمام کسب‌وکارهای اینترنتی نمی‌توانند هزینه‌ی سیستم ارسال رایگان را بپردازند. شما می‌توانید برای خریداران خود یک‌پایه‌ی خرید حداقلی تعیین کنید و خریدهای بالاتر از این مبلغ را به‌رایگان پست کنید. در چنین حالتی شما باید مرز خرید حداقل خود را به‌طور دقیق و مشخص بدانید تا هزینه‌ی ارسال باعث متضرر شدن شما نشود.

۵- استفاده‌ی بیش‌ازحد از عناصر طراحی در صفحات فروش محصول

شما باید طراحی صفحه‌ی اصلی و صفحات معرفی محصولات وب‌سایت خود را مورد بازبینی قرار دهید. ممکن است استفاده‌ی زیاد از طراحی و گرافیک، مصرف‌کننده را از خرید کالا منحرف کند. تا جایی که ممکن است عناصر افزودنی را حذف کنید و فقط موارد ضروری و موردنیاز را نگه‌دارید. این عناصر ضروری عبارت‌اند از: عکس و ویدیوی محصول، توضیحات محصول، قیمت‌گذاری، اطلاعات ارسال و دکمه‌ی فراخوان (CTA). شما باید تمامی جزئیات دیگر را بازنگری کنید و ببنید چه گرافیک‌هایی ممکن است مشتریان را از مسیر خرید منحرف کنند.

کاهش استرس در زمان‌هایی که به اولویت‌بندی نیاز دارید
مشاهده

جمع‌بندی

۵ نکته‌ای که در این مقاله ذکر شدند، متداول‌ترین اشتباهات تجارت الکترونیک هستند. همان‌طور که دیدید هرکدام از این اشتباهات می‌توانند به شیوه‌ی خاص خود باعث کاهش فروش شما شوند. شما با بررسی و اصلاح این نکات می‌توانید از زیان بالقوه‌ی خود جلوگیری کنید.