در تاریخ ششم ماه ژوئن، کمپانی X، زیرمجموعه‌ای از کمپانی آلفابت (کمپانی مادر شرکت گوگل) اعلام کرد در حال راه‌اندازی شرکتی به‌منظور بهره‌برداری از انرژی زمین‌گرمایی به نام دندلیون است.

این شرکت که تاکنون ۲ میلیون دلار نیز برای این کار فراهم کرده، اعلام کرده است برنامه‌ای برای نصب و اجرای مقرون‌به‌صرفه‌ی این سیستم در خانه‌ها دارد که می‌تواند برای سرمایش و گرمایش مورد استفاده قرار گیرد.

سیستم‌های زمین‌گرمایی نوعی از انرژی تجدیدپذیر هستند که به عقیده‌ی برخی محققان، از توان بالقوه‌ی بسیار زیادی برخوردارند. بازار انرژی زمین‌گرمایی در سال ۲۰۱۶ دارای ارزشی بیش از ۳۴ میلیارد دلار بود که به نقل از گلوبال مارکت اینسایت، این مقدار تا سال ۲۰۲۴ به چیزی حدود ۵۷ میلیارد دلار خواهد رسید. امروزه درحالی‌که ایالات‌متحده‌ی آمریکا بزرگ‌ترین مصرف‌کننده‌ی انرژی در جهان است، فقط حدود ۰.۴ درصد از الکتریسیته‌ی خود را از طریق انرژی زمین‌گرمایی تولید می‌کند که تنها برای ۳ میلیون آمریکایی کفایت می‌کند.

انرژی زمین‌گرمایی، حاصل از فروپاشی آهسته‌ی هسته‌ای در اعماق زمین است که انرژی گرمایی زیادی تولید می‌کند. این انرژی می‌تواند آب داغ یا بخار تولید کند. هسته‌ی زمین پیوسته در حال تولید انرژی گرمایی است که مقداری تقریباً نامحدود دارد و به همین سبب، این نوع انرژی در رده‌بندی انرژی‌های تجدید پذیر قرار گرفته است.

شرکت‌های فعال در حوزه‌ی انرژی، برای دسترسی به انرژی زمین‌گرمایی، چاه‌هایی با عمقی حدود ۱.۵ متر حفر می‌کنند و آب یا بخار داغ برآمده از سطح زمین را توسط لوله‌های تعبیه‌شده، به داخل کارخانه هدایت می‌کنند. کارخانه‌های تولید برق، از این بخار داغ برای به گردش درآوردن ژنراتورهای انرژی الکتریکی استفاده می‌کنند.

سریع‌ ترین سیاه‌ چاله درحال رشد فضا را بشناسید!
مشاهده

geothermal energy heating and cooling

ذخیره انرژی گرمایی که تا عمق ۱۰ کیلومتری پوسته‌ی زمین وجود دارد با ۵۰ هزار برابر تمام نفت و گازی که تا به امروز کشف شده، برابر است؛ درحالی‌که تاکنون تنها حدود ۱۳,۲۰۰ مگاوات یعنی حدود ۶ درصد از این انرژی بهره‌برداری شده است.

اما این مقدار در حال رشد است. بنا به داده‌هایی که در حال حاضر در دسترس است، انجمن انرژی زمین‌گرمایی انتظار دارد تا سال ۲۰۲۱، صنعت انرژی زمین‌گرمایی به ظرفیت بهره‌برداری تا حدود ۱۸,۴۰۰ مگاوات دست یابد.

عوامل بسیاری مانع پیشرفت و رشد انرژی زمین‌گرمایی در ایالات‌متحده هستند که عبارت‌اند از هزینه‌ی آن، محدودیت دسترسی به مکان‌های مطلوب برای احداث واحدهای صنعتی زمین‌گرمایی و زمان طولانی انجام هر پروژه. به‌طور مثال بسیاری از کارخانه‌هایی که از انرژی زمین‌گرمایی استفاده می‌کنند، باید در نزدیکی محلی احداث شوند که دسترسی به مقدار زیادی آب زیرزمینی با حرارت بالا داشته باشد. به نقل از اداره‌ی اطلاعات انرژی ایالات‌متحده، بیشترین پتانسیل رشد در زمینه‌ی انرژی زمین‌گرمایی، در ایالت‌های غربی آمریکا مانند کالیفرنیا، آیداهو و یوتا واقع شده است.

با وجود آنکه هزینه‌های اولیه برای نصب و راه‌اندازی تکنولوژی انرژی زمین‌گرمایی یالا است، میانگین قیمت هر کیلووات انرژی که از این طریق تولید شده باشد، از اکثر منابع تولید انرژی بادی و خورشیدی ارزان‌تر است. دندلیون ادعا می‌کند در پی ساخت سیستمی است که هزینه‌ی آن از بسیاری از واحدهایی که تاکنون در بازار بوده، کمتر است. به گفته‌ی کتی هانان، مؤسس و مدیرعامل این استارتاپ، این گروه ابزارهایی برای نصب سیستم‌های خود توسعه داده است که از مدل‌های مشابه بهینه‌تر هستد؛ هزینه‌ی نصب سیستم دندلیون برای یک خانه چیزی بین ۲۰ تا ۲۵ هزار دلار به‌صورت نقد یا بین ۱۶۰ تا ۱۸۰ دلار ماهیانه به‌صورت اقساط ۲۰ ساله است.

مردی که سعی می‌کند ماده تاریک را بکشد
مشاهده

هزینه‌ی نصب سیستم‌های تولید انرژی بادی و خورشیدی در سال‌های اخیر، از آنجایی که مورد اقبال عموم قرار گرفته، با افت زیادی همراه بوده است. طبق گزارشی که WEF در دسامبر ۲۰۱۶ منتشر کرد، اکنون هزینه انرژی بادی و خورشیدی در بیش از ۳۰ کشور، برابر یا ارزان‌تر از انرژی‌های حاصل از سوخت فسیلی است؛ درحالی‌که پیش‌بینی بخش مالی کمپانی بلومبرگ در حوزه‌ی انرژی‌های نو، حاکی از آن است که قیمت جهانی انرژی‌ حاصل از سوخت فسیلی، در سال ۲۰۲۶ اوج خواهد گرفت.