در تحقیقی جدید که در استرالیا انجام‌ گرفته است، دانشمندان پی برده‌اند که می‌توان از موی سر برای پاک‌ کردن فجایع زیست‌محیطی مانند لکههای نفتی استفاده کرد. این موضوع کمی عجیب به نظر می‌رسد اما گفته‌ی فوق بدین معنا است که ما می‌توانیم به جای استفاده از محصولات مصنوعی یا گران‌قیمت امروزی، از محصولی ارزان و طبیعی برای پاک کردن نفت استفاده کرد. رِبِکا پاگ‌ناکُ، دانشجویی که مقطع کارشناسی ارشد خود را در دانشگاه صنعتی سیدنی گذرانده است، می‌گوید:

مواد مختلف فراوانی وجود دارد که برای پاک کردن آلودگی‌ها استفاده می‌شود. بسیاری از آن‌ها محصولاتی مصنوعی هستند که دسته‌ی خاصی از آن‌ها از پلی‌پروپیلن و دیگر مواد پلیمری پلاستیکی ساخته‌ شده‌اند. در رسانه‌ها توجه‌های بسیاری به این موضوع می‌شود که آلودگی‌های پلاستیکی دریایی و پراکندگی خاص آن‌ها درواقع مضرات بیشتری در قبال کارایی مفید پاک‌سازی لکه‌های نفتی دارند.

موهای بلند برای ساختن کلاه‌گیس باارزش هستند؛ اما خرده موهایی که در کف آرایشگاه‌ها ریخته می‌شوند، در واقع زباله هستند. پاگ‌ناکُ و استاد رهنمای او، مگان فیلیپس، تصور می‌کنند به دلیلویژگی‌های موی انسان، می‌توان از این خرده‌موها برای پاک کردن آلودگی‌ استفاده کرد و از این نظر ارزشمند هستند. پاگ‌ناکُ می‌گوید:

موی سر به‌صورت طبیعی یک بیوسوربِنت است. آزمایش‌ها نشان داده‌اند که موی سر می‌تواند بین ۳ تا ۹ برابر وزن خود، روغن جذب کند. موهای شما چرب و روغنی می‌شوند؛ چربی موها اساساً به رشته‌های مو می‌چسبند. با روالی مشابه، موها به مواد نفتی مانند نفت خام نیز خواهند چسبید.

حرکتی جهانی برای استفاده از رشته‌های طبیعی برای پاک‌سازی لکه‌های نفتی و دیگر مواد وجود دارد؛ اما گزینه‌های در دسترس، عالی نیستند. پاگ‌ناکُ می‌گوید:

کتان و پشم به دلیل خاصیت جاذبی که دارند برای پاک‌سازی بسیار عالی هستند؛ اما این مواد برای تولید محصولات نساجی و لباس نیز باارزش هستند؛ بنابراین این مواد را می‌توان در موارد مفیدتری استفاده کرد. درحالی‌که هنگامی‌که موهایتان را کوتاه می‌کنید دیگر ارزشی ندارند و دور ریخته می‌شوند.

پاگ‌ناکُ تصور می‌کند که از موها می‌توان به‌دفعات استفاده کرد؛ وقتی‌که شما موهای خود را شست‌وشو می‌دهید، این را می‌دانید که موهایتان به‌زودی مجدداً چرب خواهند شد. او می‌گوید:

می‌توان از موها بدون آنکه خاصیت جذب روغن آن‌ها به‌طور محسوس کاهش یابد، به‌دفعات استفاده کرد.

در حال حاضر در مطالعات اندکی از موی سر به‌عنوان ابزاری برای پاک کردن استفاده‌ شده است؛ اما این تحقیق، تغییری در نحوه‌ی استفاده از خرده موها ارائه داده است. پاگ‌ناکُ امیدوار است که با تحقیق خود بتواند با یک تیر دو نشان بزند: هم لکه‌های نفتی خطرناک پاک‌سازی شوند و هم اینکه‌ زباله‌ی کمتری تولید شود. او در این مورد می‌گوید:

بسیار اهمیت دارد که ما راه‌های پایدارتری برای مقابله با تولید زباله پیدا کنیم؛ تحقیق ما از این نظر اهمیت دارد که اگر مسیری را که در حال حاضر در حال طی کردن هستیم ادامه دهیم، رشد تولید زباله بیشتر می‌شود و این عمل پیامدهای زنجیره‌ای بر تمام محیط‌ زیست خواهد داشت.

سیاره‌ی زمین‌سان چیست؟
مشاهده