۱۵ سال پس از بازنشستگی کنکورد، قوانین تازه در ایالات متحده در حال دمیدن روحی تازه در کالبد سفرهای هوایی مافوق صوت هستند.

احتمالا برخی از افراد به یاد نداشته باشند؛ اما در دورانی نه‌چندان دور، هواپیمای جتی به نام کنکورد وجود داشت که می‌توانست با سرعت ۲۱۷۹ کیلومتر بر ساعت که به معنی حرکت تا دو برابر سرعت صوت بود، به پرواز دربیاید. پرواز از شهر نیویورک تا لندن با هواپیماهای عادی به‌صورت معمول ۷ ساعت به طول می‌انجامد؛ در حالی که کنکورد می‌توانست همین مسافت را در مدت تنها سه ساعت و نیم طی کند. هرچند، دستیابی به رویای پرواز با سرعت ماورای صوت از سال‌ها پیش امکان‌پذیر شد؛ اما با از دور خارج شدن کنکورد در سال ۲۰۰۳، جت‌هایمافوق صوت مقبولیت پیشین خود را از دست دادند. با این حال، دسته‌ای جدید از استارتاپ‌های هوافضا اکنون امیدوار به احیای این رویای قدیمی هستند و به لطف مجموعه‌ای از قوانین تازه در ایالات متحده، این بازگشت به‌زودی محقق خواهد شد.

این استارتاپ‌ها که از سوی سرمایه‌گذاران ثروتمند پشتیبانی می‌شوند، در حال آزمایش فناوری‌های تازه‌ای هستند تا انفجار صوتی را که هنگام شکسته شدن دیوار صوتی توسط یک هواپیما به وقوع می‌پیوندد، از بین ببرند. این غرش‌های انفجاری مهیب موجب شدند تا کنگره‌ی ایالات متحده در سال ۱۹۷۳ پرواز هواپیماهای جت مافوق صوت را بر فراز خاک آمریکا ممنوع کند. اما در اکتبر امسال، پرزیدنت ترامپ با امضای لایحه‌ای به اداره‌ی هوانوردی فدرال دستور داد تا لغو این ممنوعیت را در نظر بگیرد و با این کار روح تازه‌ای در کالبد صنعت هوانوردی دمید.

کشف روستای باستانی در مصر
مشاهده

ناسا قصد دارد نمونه‌ای اولیه از هواپیمای مافوق صوت لاکهید مارتین ایکس ۵۹ کوئست را در سال ۲۰۲۳ بر فراز شهرهای مهم ایالات متحده آزمایش کند. در طرف دیگر، سه استارتاپ به نام‌های ایریون،اسپایک ارواسپیس و بوم سوپرسونیک در حال طراحی هواپیمایی هستند که زمان پروازهای طولانی‌مدت را به نصف خواهند رساند. در همین راستا ماه گذشته، جنرال الکتریک اعلام کرد که یک موتور جت مسافربری مافوق صوت جدید برای ایریون خواهد ساخت.

تا چند سال آینده، هواپیمای X-59 QueSST با پرواز بر فراز شهرهای آمریکا، فناوری‌های بی‌صدای مافوق صوت خود را آزمایش خواهد کرد.

با این حال، طرفداران محیط‌زیست نگران‌اند که این هواپیماهای سریع‌تر با پخش کربن بیشتر در هوا موجب آلودگی بیشتر محیط‌زیست شوند. تمام استارتاپ‌های یادشده که قصد دارد هواپیماهای مافوق صوت را تا دهه‌ی بعدی به پرواز درآورند، انتشار پایین کربن را به‌عنوان یکی از اهداف خود اعلام کرده‌اند. با این حال، سرعت بیشتر به‌سادگی بدین معنی مصرف سوخت بیشتر است و همین مسئله پرسش‌های انتقادی بسیاری را برانگیخته است.

کارل پاپ، مدیر اجرایی سابق سازمان محیط‌زیستی سیرا کلاب و یکی از مخالفان هواپیمای مافوق صوت می‌گوید:

آیا شما واقعا قادر به غلبه بر مخالفت‌های محلی علیه مسیرهای هوایی مافوق صوت خواهید بود؟ ما به‌دلیل مخالفت‌های محلی نمی‌توانیم بزرگراه جدیدی در این کشور بسازیم. چرا هرکس فکر می‌کند ما با بمب‌های صوتی قادر به حمله به صدها میلیون نفر از مردم خواهیم بود؟ این حقیقت ندارد.