وقوع ماه گرفتگی؛ ۱۶ مرداد ساعت ۲۱ به وقت ایران

روز دوشنبه‌ی هفته‌ی آینده، زمین شاهد پدیده‌ی ماه‌گرفتگی خواهد بود و این پدیده، ساعت ۲۱ همان روز، از ایران قابل رویت است. به گفته‌ی مسعود عتیقی، مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران، ماه‌گرفتگی هفته‌ی آینده از نوع خورشید جزئی است و در شبانگاه روز ۱۶ مرداد رخ خواهد داد. وی می‌گوید:

ماه‌گرفتگی ۱۶ مرداد، متعلق به دوره‌ی ساروس ۱۱۹ است و شصت‌ودومین گرفت از ۸۳ گرفت این دوره محسوب می‌شود.

ماه گرفتگي زماني رخ مي‌دهد كه زمين بين خورشيد و ماه قرار گيرد؛ اما به گفته‌ی مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران، ماه‌گرفتگی هفته‌ی آینده بسیار جزئی است و به‌موجب آن تنها بخش کوچکی از درون سایه‌ی زمین قرار می‌گیرد.

به‌صورت تقریبی، هر دوره‌ی کسوف یا خسوف (خورشید‌گرفتگی یا ماه‌گرفتگی)، ۱۸ سال و ۱۱ روز و ۸ ساعت است و هرچند که در سال بین ۲ تا ۳ خورشیدگرفتگی و صفر تا ۳ ماه‌گرفتگی رخ می‌دهد، این امر به دوره‌های مختلف تعلق دارد.

عتیقی با اشاره‌ به آغاز ماه‌گرفتگی ۱۶ مرداد از ساعت ۱۷ و ۲۲ دقیقه و ۵۵ ثانیه به وقت جهانی، اعلام کرد که با اضافه‌کردن ۴ ساعت و ۳۰ دقیقه به این زمان، وقت محلی آغاز این پدیده در ایران مشخص می‌شود.

به گفته‌ی وی، زمان آغاز خسوف در ایران، ساعت ۲۱ و ۵۲ دقیقه و ۵۵ ثانیه خواهد بود. عتیقی زمان خروج ماه از نیم‌سایه‌ی زمین به وقت جهانی را ساعت ۱۹ و ۱۸ دقیقه و ۱۰ ثانیه دانست.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران در پایان خاطرنشان کرد که این پدیده‌ی نجومی به جز در آمریکا از چهار قاره‌ی کره‌ی زمین قابل مشاهده خواهد بود.

چرا چهره های مشهور روی این دو استارتاپ سرمایه‌گذاری می‌کنند
مشاهده