برترین تصاویر خورشید گرفتگی کامل روز گذشته در ایالات متحده

روز گذشته، ساکنین ایالات متحده شاهد وقوع پدیده‌ی خورشید گرفتگی کامل بودند که در صد سال گذشته بی‌سابقه بوده است. گرفتگی کامل خورشید، از غربی‌ترین نقطه‌ی ایالات متحده شروع شد و تا شرقی‌ترین نقطه‌ی آن ادامه داشت. گرفتگی مشابه، در سال ۱۹۱۸ میلادی رخ داده بود. بسیاری از مردم از ایالت‌های مختلف، به نقاطی سفر کردند که گرفتگی کامل در آن‌جا مشاهده می‌شد.

بسیاری از مردم ترجیح می‌دادند که به جای عکاسی و فیلم‌برداری، گرفتگی را مشاهده کنند و از تماشای لحظه‌ای آن لذت ببرند؛ اما در این میان افراد کنجکاوی بودند که تصاویر بسیار زیبایی از خورشید گرفتگی کامل تهیه کردند تا زیبایی آن را به دیگر مردم نیز نشان دهند. این تصاویر، همگی ماندگار می‌شوند و یکی از زیباترین پدیده‌های طبیعی را به آیندگان و افرادی که شانس دیدن خورشید گرفتگی را نداشته‌اند، نشان می‌دهند.

البته هرگاه خورشید گرفتگی کامل رخ می‌دهد، باید یادی از آلبرت اینشتین، فیزیک‌دان برجسته‌ی قرن بیستم کرد؛ زیرا اینشتین بود که برای نخستین‌ بار اعلام کرد نور با عبور از کنار اجرام بزرگ آسمانی، خم می‌شود. خورشید گرفتگی کامل سال ۱۹۱۸ میلادی ثابت کرد که اینشتین درست می‌گوید و از آن زمان به بعد، هرگاه خورشید گرفتگی کامل رخ می‌دهد، باز هم نظریه‌ی اینشتین اثبات می‌شود.

در ادامه می‌توانید گزیده‌ای از بهترین تصاویر خورشید گرفتگی کامل ۲۱ آگوست ۲۰۱۷ در ایالات متحده آمریکا را مشاهده کنید.

گرفتگی بر فراز اورِگان

خورشید گرفتگی

شخصی به هنگام پرواز بر فراز اورِگان، از پنجره‌ی هواپیما تصویری زیبا از خورشید گرفتگی به ثبت رسانده است.

گرفتگی و عظمت صخره‌ها

خورشید گرفتگی

شاید بتوان این تصویر را یکی از بهترین تصاویر خورشید گرفتگی نامید. عکاسی که این تصویر را به ثبت رسانده است، می‌گوید چهار روز تمام برای ثبت این تصویر برنامه‌ریزی کرده است. او به همراه دوستان خود به این نقطه آمده و توانسته تصویری زیبا خلق کند.

مراحل گرفتگی

خورشید گرفتگی

اورِگان، یکی از نقاطی بود که مردم می‌توانستند گرفتگی را به‌طور کامل مشاهده کنند. در این تصویر، مراحل گرفتگی خورشید و کنار رفتن ماه از مقابل آن نشان داده شده است.

آیا می‌توان مریخ را شبیه به زمین کرد؟
مشاهده

حلقه‌ی الماس

خورشید گرفتگی

حلقه‌ی الماس، به لحظاتی قبل و بعد از خورشید گرفتگی گفته می‌شود. در این لحظه بخشی از نور خورشید ظاهر می‌شود؛ اما هنوز هم ماه بخش عظیمی از آن را پوشانده است و پدیده‌ای شبیه به حلقه‌ی الماس به وجود می‌آورد. این تصویر توسط مَت دروبنیک از بندر کارلستون، کارولینای جنوبی به ثبت رسیده است.

هلال خورشید

خورشید گرفتگی

در این تصویر، بخشی از خورشید توسط ماه پوشانده شده و هلال خورشید را به وجود آورده است. این تصویر در محوطه‌ی شرکت SparkFun Electronics واقع در نیووت، کلرادو به ثبت رسیده است.

فوران تاج خورشیدی

خورشید گرفتگی

جزئیات فوران تاج خورشیدی در این تصویر، بی‌نظیر است. این تصویر توسط محسن از مادراس، اورِگان به ثبت رسیده است.

گرفتگی روی نان

خورشید گرفتگی

نیازی نیست که حتماً برای تماشای خورشید گرفتگی به آسمان نگاه کنید. در این تصویر، شیلا ساند از اورِگان، توانسته است تصویر خورشید گرفتگی را روی یک نان ببنید و به ثبت برساند.

سایه‌های گرفتگی

خورشید گرفتگی

در این تصویر، عکاس زیر سایه درخت قرار گرفته و توانسته نور خورشید را که از میان شاخه‌ها و برگ‌های درخت عبور کرده و به زمین تابیده است، ثبت کند.

گرفتگی از فضا

خورشید گرفتگی

ساکنین ایستگاه فضایی بین‌المللی نیز شانس این را داشته‌اند که به هنگام خورشید گرفتگی کامل، در مدار نزدیک به آمریکا حضور داشته باشند و سایه‌ ماه را روی آمریکا مشاهده کنند.

عبور ایستگاه از مقابل خورشید

خورشید گرفتگی

یکی از عکاسان ناسا، توانسته است به کمک دوربین و تجهیزات مناسب، تصویری از لحظه‌ی عبور ایستگاه فضایی بین‌المللی از مقابل خورشید به ثبت برساند.

لحظه‌ی عبور ماه

خورشید گرفتگی

همان‌طوری که می‌بینید، ماه در حال عبور از مقابل خورشید است. این تصویر از پارک ملی کاسکادس در واشنگتن به ثبت رسیده است.

آغاز گرفتگی کامل

خورشید گرفتگی

این تصویر که توسط ناسا به ثبت رسیده، نخستین تصویر از گرفتگی کامل در اورِگان است.

نوری که تاریک شد

خورشید گرفتگی

در این تصویر، ماه تقریباً به‌طور کامل در مقابل خورشید قرار گرفته و تاریکی آغاز شده است. این تصویر در ایالت اورِگان به ثبت رسیده است.

امکان وجود حیات در اطراف سیاه‌چاله‌ها
مشاهده

عبور ماه

خورشید گرفتگی

در این تصویر، ماه از مقابل خورشید عبور کرده است و آخرین پرتوهای نور خورشید به زمین تابیده می‌شوند.

بگذار نور بتابد

خورشید گرفتگی

کنار رفتن ماه و تابش مجدد نور خورشید را در این تصویر به‌خوبی می‌توان مشاهده کرد. این تصویر نیز در اورِگان به ثبت رسیده است.

عکاسان کنجکاو

خورشید گرفتگی

در این تصویر، تعدادی از عکاسان کنجکاو و خوش‌ذوق دیده می‌شوند که می‌خواهند تصاویر زیبایی از گرفتگی کامل به ثبت برسانند. تاریک شدن هوا در این تصویر به‌خوبی مشخص است.

نخستین پرتوها

خورشید گرفتگی

در این تصویر، عبور نخستین پرتوهای خورشید را پس از عبور ماه مشاهده می‌کنید. نگاه کردن به این نور بدون محافظ، می‌تواند آسیب‌های جبران ناپذیری به شبکیه چشم وارد کند.

مردم مشتاق

خورشید گرفتگی

در این تصویر که از سیسترز، اورگان ارسال شده، دو دوست را مشاهده می‌کنید که به کمک محافظ چشمی، به خورشید گرفتگی نگاه می‌کنند.

هلال خورشید در لنز دوربین

خورشید گرفتگی

در این تصویر که باز هم از سیسترز، اورگان ارسال شده، هلال خورشید را می‌توان در لنز دوربین مشاهده کرد. به هنگام خورشید گرفتگی، نباید بدون محافظ، از طریق دوربین به آسمان نگاه کرد.

گرفتگی بر فراز کوه‌ها

خورشید گرفتگی

این تصویر در جکسون، وایومینگ به ثبت رسیده است. این ایالت، در ناحیه کوهستانی غرب آمریکا واقع شده و خورشید گرفتگی، منظره‌ی بسیار زیبایی در این ایالت به وجود آورده است.

تاریک شدن آسمان وایومینگ

خورشید گرفتگی

در این تصویر، گرفتگی کامل را مشاهده می‌کنید. این تصویر در پارک ملی گرند تتون واقع در ایالت وایومینگ به ثبت رسیده است.

مستقر کردن تجهیزات

خورشید گرفتگی

مردم ایالت وایومینگ، ساعاتی پیش از وقوع خورشید گرفتگی، دوربین‌ها و تلسکوپ‌های خود را آماده کردند تا بتوانند خورشید گرفتگی را با جزئیات بیشتری مشاهده کنند.

حلقه‌ی الماس در وایومینگ

خورشید گرفتگی

پدیده‌ی حلقه‌ی الماس، این‌بار در کَسپر، وایومینگ قابل مشاهده است.

ترافیک سنگین

خورشید گرفتگی

تراکم ترافیک در بزرگراه ۲۵ به هنگام ورود مردم به کَسپر، وایومینگ. این ایالت، یکی از نقاطی است که مردم می‌توانستند خورشید گرفتگی را به‌طور کامل ببینند. از این رو، افراد بسیاری به این ایالت سفر کرده‌اند.

کشف بزرگ ناسا: در زیر سطح قمر انسلادوس، احتمالاً حیات وجود دارد
مشاهده

مراحل گرفتگی در آیداهو

خورشید گرفتگی

این تصویر در واقع ترکیبی از ۱۱ تصویر مختلف است که مراحل گرفتگی در بویز، آیداهو را نشان می‌دهد. در این ایالت، گرفتگی ۹۹.۵ درصدی اتفاق افتاد؛ اما تاریکی به اندازه‌ای بود که چراغ‌های شهر روشن شدند.

چشم آسمان

خورشید گرفتگی

در این تصویر، پوشیده شدن خورشید توسط ماه را به‌خوبی می‌توان مشاهده کرد. پیش‌تر، شبیه‌سازهای رایانه‌ای، شکل ظاهری پرتوهای خورشید در جریان خورشید گرفتگی را پیش‌بینی کرده بودند که دقیقاً مشابه این عکس بود. این تصویر، در یوزفول، میزوری به ثبت رسیده است.

گرفتگی پشت ابرها

خورشید گرفتگی

در ایلینوی، هوا ابری بود و به هنگام خورشید گرفتگی، امکان مشاهده‌ی مستقیم آن وجود نداشت؛ اما منظره‌ای به وجود آمد که ساکنین سایر ایالت‌ها از مشاهده‌ی آن محروم ماندند. این تصویر، یکی از زیباترین مناظر خورشید گرفتگی روز گذشته است.

گرفتگی بر فراز صلیب سفید

خورشید گرفتگی

صلیب سفید بالد نَب، یکی از ساختارهای مشهور ایلینوی است. روز گذشته، خورشید گرفتگی از بالای ناحیه‌ی نزدیک به این صلیب عبور می‌کرد و عکاسان به آن‌جا رفتند تا بتوانند تصاویر خود را ثبت کنند. گفته می‌شود که روز گذشته ۷۰۰ نفر به این ناحیه آمده‌اند.

عبور نور خورشید از عدسی دوربین

خورشید گرفتگی

دو نفر در ایالت کنتاکی، خلاقیت جالبی به خرج داده‌اند و از عدسی دوربین خود برای بازتاب نور خورشید استفاده کرده‌اند تا تصویر جالبی از خورشید گرفتگی جزئی خلق کنند.

گرفتگی و فلامینگو

خورشید گرفتگی

یک مجسمه‌ی بتنی در کارولینای جنوبی را مشاهده می‌کنید که همانند سایر مردم، به تماشای خورشید گرفتگی کامل پرداخته و. البته محافظ چشمی خود را فراموش کرده است!

جزیره پالمز

خورشید گرفتگی

آسمان جزیره‌ی پالمز نیز ابری بود؛ اما ساکنین این جزیره برای دقایقی توانستند خورشید گرفتگی را از میان ابرها مشاهده کنند.

خورشید گرفتگی کامل بعدی، در سال ۲۰۲۴ در آمریکا قابل مشاهده است. در ایران نیز تاریخ آخرین خورشید گرفتگی کامل به سال ۱۹۹۹ (۱۳۷۸) باز می‌گردد. خورشید گرفتگی کامل بعدی، در تاریخ ۳۰ اسفند ۱۴۱۲ در ایران قابل مشاهده خواهد بود؛ اما برای مشاهده‌ی آن باید به شهرهای جنوبی سفر کنید.