مدتی است که میلیاردرها و سرمایه‌گذران معروف دنیا دست به دست هم داده‌اند تا تحولی در خصوص انرژی‌های پاک ایجاد کنند.

اگر قرار بود تیمی از بهترین مدیران و سرمایه‌گذاران مطرح دنیا را دور یک میز جمع کنید، چه کسانی را انتخاب می‌کردید؟ در حال حاضر یک تیم رویایی از معروف‌ترین میلیاردهای جهان حاضر شده‌اند تا روی یک موضوع مشترک سرمایه‌گذاری کنند.

نام این تیم Breakthrough Energy Ventures است که اعضای آن عبارت هستند از:

  • بیل گیتس: بنیان‌گذار شرکت مایکروسافت
  • جف بزوس: بنیان‌گذار آمازون
  • مارک زاکربرگ: بنیان‌گذار فیسبوک
  • مایکل بلومبرگ: موسس سرویس خبری بلومبرگ
  • ریچارد برانسون: بنیان‌گذار و رییس مجموعه‌ی شرکت‌های ویرجین
  • جک ما: بنیان‌گذار گروه علی بابا
  • دیوید روبنشتاین: از بنیان‌گذاران گروه کارلایل
  • ری دالیو: موسس شرکت بریج‌واتر
  • رید هافمن: بنیان‌گذار لینکدین
  • جان دوئر: از بنیان‌گذاران کلاینر پرکینز
  • ماسایوشی سان: بنیان‌گذار سافت بانک
  • جولیان رابرتسون: بنیان‌گذار تایگر
  • داستین موسکوویتز: از بنیان‌گذاران فیسبوک
  • وینود خوسلا: بنیان‌گذار شرکت خوسلا

گروه Breakthrough Energy در سال ۲۰۱۶ شکل گرفت و هدف آن این در چند جمله خلاصه می‌شود:

باید مطمئن شد که همه‌ی افراد این جهان از استاندارهای خوب زندگی مانند برق، غذای سالم، ساختمان‌های راحت و حمل و نقل آسان برخوردار هستند بدون این که هیچ کدام از این موارد باعث تغییرات آب و هوایی شود.

استراتژی سرمایه گذاری: بخش انرژی

در ماه دسامبر، این گروه استراتژی خود را در ۵ بخش اعلام کرد:

۱. ذخیره انرژی

۲- سوخت‌های زیستی

۳- ریزشبکه‌ها

۴ مصالح ساختمانی بدون کربن

۵- تکنولوژی انرژی ژئوترمال

گیتس در بیانیه‌ای عنوان کرد:

البته که تبدیل انرژی امری زمان‌بر و طولانی است. با این حال برای جلوگیری از بدتر شدن شرایط آب و هوایی و زیست‌محیطی، این اقدام بیش از هر زمان دیگری ضرورت بیشتری پیدا کرده است. برای رسیدن به این هدف به مشارکت‌های جدید بین سرمایه‌گذاران، دولت‌ها، شرکت‌ها و مصرف‌کنندگان انرژی نیاز داریم. تیم Breakthrough Energy به منظور کمک و تسهیل این مشارکت‌ها و افزایش تولید محصولات مربوط به انرژی و عرضه‌ی آن‌ها از آزمایشگاه به بازار طراحی شده است.

این تیم قصد دارد تا تمرکز خود را بر تکنولوژی‌هایی معطوف کند که انتشار جهانی کربن را تا حداقل ۵۰۰ میلیون تن در سال کاهش دهد؛ با این حال، سرمایه گذاری‌های مربوط به فناوری پاک، اغلب نیاز به چشم‌اندازهای طولانی برای بازگشت سرمایه دارند. معمولا مجموعه‌های سرمایه‌گذاری خصوصی و عادی انتظار دارند که در کم‌تر از ۱۰ سال به سوددهی برسند حال آن که در مورد موضوع انرژی، این زمان طولانی‌تر است. از این رو، این میلیاردرهای جسور راهکار این مسئله را این‌طور عنوان کرده‌اند: سرمایه‌گذاری صبورانه!

روش‌های برخورد با همکاران آزار دهنده
مشاهده

آن‌ها تمایل دارند که افق طولانی تری (برای مثال بیش از ۲۰ سال!) برای سرمایه‌گذاری اخیر خود در نظر بگیرند؛ بنابراین این تیم مطرح حامی مالی شرکت‌هایی است که می‌تواند پیشرفته‌‌ترین تکنولوژی‌ها را در جهان عرضه کنند.

سرمایه گذاری دوم : حمایت مالی دو استارتاپ

تیم Breakthrough Energy نخستین سرمایه‌گذاری خود را معطوف به دو استارتاپ کرده است که در زمینه‌ی ذخیره‌ی انرژی فعالیت می‌کنند. این دو استارتاپ، فرم انرژی Form Energy و کوئیدنت انرژی Quidnet Energy نام دارند که برنامه‌ی آن‌ها تغییر چشم‌انداز انرژی‌های تجدیدپذیر است.

استارتاپ فرم انرژی بر ساخت باتری‌های بسیار کم‌هزینه فعالیت می کند. این باتری‌ها طول عمر زیادی دارند و عملکرد آن‌ها بر پایه‌ی انرژی‌های تجدیدپذیر است. در واقع هدف فرم انرژی، دستیابی به یک راه حل کاربردی برای ذخیره‌ی طولانی‌مدت انرژی است. کوئیدنت هم یک توسعه دهنده‌ی سیستم‌های ذخیره کننده‌ی انرژی در مقیاس ریزشبکه‌ای است که به ایجاد شبکه‌های قدرتمند بدون کربن کمک می‌کند.

کوئیدنت، پیشگام شکل جدیدی از نیروگاه تلمبه‌ی ذخیره‌ای است که با هزینه‌ی بسیار کم به طور گسترده‌ای قابل استفاده است. کوئیدنت در نظر دارد تا چاه‌های متروکه‌ی نفت و گاز را به عنوان ابزاری برای ذخیره‌ی انرژی‌های تجدیدپذیر تبدیل کند. در واقع، سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌های فرم انرژی و کوئیدنت مقدمه‌ای در خصوص سرمایه‌گذاری بر انرژی‌های تجدیدپذیر را فراهم می‌کند.