صرف کمی زمان و آشنایی پیدا کردن با اصول اولیه و ضروری یک موضوع جدید، می‌تواند تأثیر فوق‌العاده زیادی بر سرعت یادگیری شما داشته باشد.

ایلان ماسک این روزها شهرت جهانی پیدا کرده است. همه او را به‌عنوان یک فرد نابغه می‌شناسند. سؤالی که شاید برای خیلی‌ها مطرح شود این است که هوش سرشار او از کجا ناشی می‌شود؟ مطمئنا بخشی از هوش و استعداد او ذاتی است و نمی‌توان این موضوع را انکار کرد. همچنین افرادی که او را از نزدیک می‌شناسند، می‌گویند او از بچگی علاقه‌ی زیادی به کتاب خواندن داشته است. اما تمام هوش و زیرکی او از استعداد ذاتی و کتاب خواندن ناشی نمی‌شود؛ بلکه او روش صحیح یادگیری را نیز می‌داند. ایلان ماسک مشغله‌های زیادی دارد. او مدیرعامل ۲ شرکت بزرگ تسلا و اسپیس ایکس است. اگر شما هم می‌خواهید مانند او باشید، باید یاد بگیرید که حجم وسیعی از اطلاعات را در کمترین زمان ممکن به خاطر بسپارید. در ادامه‌ی این مقاله‌، به بررسی روش‌های ایلان ماسک برای یادگیری سریع می‌پردازیم.

دانش یک درخت است

یکی از طرفداران ایلان ماسک در یکی از همایش‌ها سؤال جالبی در مورد تکنیک سریع یادگیری از او پرسید: «من می‌دانم شما کتاب‌های زیادی مطالعه می‌کنید و افراد باهوش را در شرکت خود استخدام می‌کنید. اما به نظر می‌رسد که شما راه جدیدی برای به خاطر سپردن این همه اطلاعات پیدا کرده باشید. این کار را چگونه انجام می‌دهید؟»

در پاسخ به این سؤال، ماسک این موضوع را بر خلاف باور عمومی رد کرد. او حتی گفت که گاهی اوقات احساس می‌کند مغزش دیگر ظرفیت یادگیری موضوعات جدید را ندارد. او در ادامه‌ چند نصیحت عمومی ارائه داد و دیگران را تشویق کرد که خودشان را فراتر از محدودیت‌های تعریف‌شده قرار دهند. او گفت: «من فکر می‌کنم اکثر مردم بیشتر از چیزی که فکر می‌کنند توانایی یادگیری دارند؛ اما هیچ تلاشی برای اثبات این موضوع انجام نمی‌دهند.» او در ادامه‌ی صحبت‌های خود نکات بسیار آموزنده‌ای ارائه داد: «نصیحت من به شما این است که به دانش مانند یک درخت منطقی نگاه کنید. بسیار مهم است که اصول بنیادی هر چیزی را یاد بگیرید. سعی کنید قبل از اینکه سراغ برگ‌ها بروید، ریشه‌ی درخت را محکم کنید. هرچقدر ریشه و تنه‌ی درخت محکم‌تر باشد، وزن شاخه‌های بیشتری را می‌تواند تحمل کند.»

هفت توصیه برای ساختن یک شرکت با اعضای بی‌پروا و جسور
مشاهده

افرادی که آشنایی ضمنی با علوم کامپیوتر دارند، راحت‌تر می‌توانند مفهوم درخت منطقی را درک کنند. منظور ایلان ماسک از صحبت‌هایش این بود که بدون اطلاع از مفاهیم اصلی یک موضوع نباید به یادگیری جزئیات آن بپردازید. ابتدا ایده‌ی موضوعی اصلی را درک کنید و سپس وارد جزئیات شوید.

نمی‌توانید موضوعی را که متوجه نشده‌اید، به خاطر بسپارید

اگر کمی دقت کنید، متوجه می‌شوید که نصیحت ایلان ماسک صحیح است. بسیاری از متخصصان حافظه معتقدند بهترین راه برای به خاطر سپردن یک چیز جدید، ربط دادن آن به موضوعاتی است که در حال حاضر می‌دانید. اگر مغز شما هیچ آمادگی ذهنی برای موضوع جدید نداشته باشد، آن را فراموش می‌کند. به همین دلیل بسیاری از ما در یادآوری نام‌ها مشکل داریم و برای به یاد آوردن آن‌ها کل خاطرات را در ذهنمان مرور می‌کنیم. یادگیری اصول اولیه و بنیادی یک موضوع دقیقا مانند خاطرات عمل می‌کنند. این موضوع از نقطه‌نظر آموزشی نیز ثابت شده است. همان‌طور که می‌دانید، زمانی که پایه‌های یک ساختمان سست باشند، کل طبقات سست می‌شوند. این موضوع در یادگیری هم صادق است.

بنابراین طبق نصیحت ایلان ماسک، اگر قصد یادگیری موضوع جدیدی را دارید نباید ابتدا سراغ جزئیات آن بروید. هر چقدر که جزئیات آن برایتان جذاب بود، از انجام این کار اجتناب کنید. کمی زمان بگذارید و با اصول اولیه آشنا شوید؛ این کار سرعت یادگیری شما را در آینده افزایش خواهد داد.