ممکن است بنیان‌گذاران قدرت‌های جادویی داشته باشند؛ اما این بدان معنا نیست که دیگران باید از آن‌ها تقلید کنند.

ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت، دو اقدام بزرگ در مسیر ترقی شغلی‌اش انجام داده است. عملکرد خوب او منجر به درآمد سالانه بالغ‌بر ۸۵ میلیون دلار و همچنین بالا نگه‌داشتن سهام این شرکت بوده است. او همین‌طور در فناوری‌های در حال ظهور از قبیل هوش مصنوعی، واقعیت افزوده و محاسبات کوانتومی سرمایه‌گذاری کرده و از طرفی نویسنده همکار کتاب «Hit Refresh» است. این کتاب تلاشی برای کشف روح مایکروسافت و تصور یک آینده بهتر برای همه مردم است. این کتاب به‌زودی وارد بازار می‌شود.

یک مورد وجود دارد که نادلا سعی دارد از آن پرهیز کند: تقلید از بیل گیتس، بنیان‌گذار شرکت مایکروسافت. نادلا در مصاحبه‌ای گفته است: «بهترین نصیحت او (بیل گیتس) به من این بود که سعی نکن مثل من باشی.» او در ادامه به این نکته اشاره کرد: «ممکن نیست بتوانید انرژی مسری بیل گیتس را داشته باشید.»

در مراسمی که این مصاحبه انجام شد، ده‌ها نفر از رهبران کسب کار در برج مرکزی نیویورک گرد هم آمدند. بخشی از گردهمایی برای انتشار کتاب نادلا بود. آن‌ها همه‌چیز را از دوران کودکی نادلا در هند تا نظریه‌ی نادرست او درباره اشتغال زنان در سال ۲۰۱۴ – که گفت «آن‌ها باید ایمان داشته باشند که سیستم آن‌ها را به مسیر درستی هدایت می‌کند» – و همچنین تأثیر همسرش آناپاما نادلا بر افکار وی مورد بحث قرار دادند.

نادلا در سال ۲۰۱۴ جانشین مدیرعامل قبلی مایکروسافت، استیو بالمر شد و از آن به بعد، دوچندان از بیل گیتس راهنمایی می‌­گیرد. او می‌گوید: «احمقانه است که اصطلاح قدرت جادویی برای بنیان‌گذاران تکرار شود.» در آن زمان بسیار مهم بود که نادلا سبک رهبری خود را از سایر پیشینیان متمایز کند و نشان بدهد برای این سمت سزاوار است.

چگونه بازاریابی بهتری در اینستاگرام داشته باشیم
مشاهده

نادلا می‌گوید «بیل گیتس برای من بهترین الهام‌بخش در زمینه‌ی نحوه رهبری بوده است و همچنین او به من اعتمادبه‌نفسی داد تا خودم باشم.»

یقیناً، این بدان معنا نیست که بیل گیتس از شرکت خداحافظی کرده است. بیل گیتس هنوز زمان زیادی در مقر شرکت مایکروسافت صرف می‌کند و همین‌طور هنوز هم در سیاتل زندگی می‌کند. نادلا گفت: «ما هنوز هم به‌طور منظم با ایمیل با همدیگر در ارتباط هستیم.»