محققان با بررسی یک لانه‌ی فسیل شده ثابت کردند که تخم‌های درون آن به علت فرایند فسیل شدن تغییر رنگ نداده است، بلکه واقعا از ابتدا آبی بوده‌اند. گونه‌ی دایناسوری که از آن صحبت می‌شود، به تیره‌ای از دایناسورهای خاگ دزد به نام «هویانینا هواننینی» تعلق دارد. این دایناسورهای شبیه شترمرغ، حدود ۶۶ میلیون سال قبل در اواخر دوره کرتاسه در چین می‌زیسته‌اند. بسیاری از پرندگان و همه خزندگان، تخم‌های سفید می‌گذارند، تا پیش از این تصور می‌شد که دایناسورها هم تخم‌های سفید بگذارند.

جاسمینا ویمن محقق ارشد این مطالعه از دانشگاه ییل، گفت:

با وجودی که تخم‌های رنگی در پرندگان تکامل یافته و این به یکی از ویژگی‌های پرندگان مدرن تبدیل‌ شده است، هیچ‌کس نمی‌توانست، تصور رنگی بودن تخم‌های دایناسورها را داشته باشد.

تخم‌های فسیل شده دایناسورها با وجود مواد معدنی همچون آهن و اکسید آهن در زمین، طی فرایند فسیل شدن به رنگ قهوه‌ای و یا تیره درمی‌آیند. اما به نظر می‌رسد که تخم‌های هویانینا، از ابتدا آبی‌رنگ بوده‌اند. چند پرنده‌ی مدرن تخم‌مرغ آبی رنگ دارند. رابین یا سینه‌سرخ آمریکایی گونه‌ای از پرندگان مدرن است که تخم‌های آبی می‌گذارد، اما برخی دیگر از پرندگان از جمله اردک‌ها هم تخم‌های آبی می‌گذراند.

برخی دیرین‌آروارگان بزرگ مانند شترمرغ استرالیایی و کاسواری یا شترمرغ کلاه خوددار هم تخم‌هایی به رنگ‌های آبی تیره و سبز می‌گذارند. در پرندگان مدرن، رنگ‌دانه‌هایی به نام بیلیوردین و پروتوپورفیرین، عامل تغییر رنگ تخم‌ها است. محققان با استفاده از آنالیز تخم‌های فسیل شده دریافتند که هردوی این رنگ‌دانه‌ها در پوسته‌ی تخم‌های هویانینا هم وجود دارد.

کشف فرمول حیات فرازمینی
مشاهده

لانه یک سینه‌سرخ آمریکایی

لانه یک سینه‌سرخ آمریکایی با تخم‌های آبی، این پرنده گونه‌ای از پرندگان مدرن است که تخم‌های آبی می‌گذارد

این کشف می‌تواند بازهم از فرضیه ارتباط دایناسورها و پرندگان حمایت کند و سرنخ‌هایی از رفتار هویانینا در اختیار محققان قرار دهد. امروزه رنگ تخم، شترمرغ استرالیایی و کاسواری می‌تواند، تخم‌های این پرندگان را از دستبرد شکارچیان نجات دهد. از این جهت، رنگ آبی تخم دایناسورهای هویانینا که دارای ساختار مشابهی هستند، می‌تواند به نوعی شواهدی از ویژگی‌های این دایناسورها را در اختیار محققان قرار دهد. البته دانشمندان این فرضیات را تنها به وسیله شواهد فسیلی به اثبات نرسانده‌اند، بلکه آنالیز لانه‌های دیگر گونه‌های دایناسورها از جمله تروپودها این فرضیه را بیش از پیش به اثبات رسانده است. کشف اخیر هم نشان می‌دهد که دایناسورها شترمرغی یا خاگ‌دزدان به نوعی اجداد شترمرغ‌های مدرن بوده‌اند.

محققان در مطالعه خود نتیجه‌گیری کردند:

چیدمان لانه‌ها و تخم‌های آبی و سبز این دایناسورهای خاگ دزد، با نحوه رفتار و رنگ تخم‌های شترمرغ‌های کنونی مطابقت می‌کند.