عکس‌های جدید کاوشگر جونو ناسا از مشتری

کاوشگر رباتیک ناسا که با سرعتی بیش از ۲۰۹ هزار کیلومتر بر ساعت به دور غول گازی مشتری گردش می‌کند، ابزار تصویربرداری خود، دوربین نور مرئی جونوکَم(JunoCam) را هر ۵۳ روز به کار می‌اندازد و عکس‌هایی دیدنی از این سیاره‌ی زیبا ثبت می‌کند. در آخرین عکس‌های ارسالی جونو به زمین، می‌توانیم به‌خوبی ابرها و توفان‌های غول گازی را مشاهده کنیم.

پژوهشگران ناسا و مؤسسه‌ی پژوهشی جنوب غربی، اطلاعات خام ارسالی کاوشگر جونو را اواخر دسامبر سال گذشته میلادی (آذر ۹۶) رویوب‌سایت ماموریت جونو آپلود کردند. از آن زمان، بسیاری از منجمان آماتور و گرافیست‌های علاقه‌مند به فضا در حال روتوش و پردازش عکس‌های خام جونو بوده‌اند.

عکس های جدید کاوشگر جونو

همان‌طور که می‌دانید، ماموریت جونو ناسا، تیم تصویربرداری برای تجزیه و تحلیل اطلاعات خام خود ندارد. به‌همین جهت، بسیاری از علاقه‌مندان و مشتاقان نجوم در سراسر جهان، وظیفه‌ی پردازش عکس‌های خام ماموریت جونو را برعهده دارند.

از زمان، آپلود عکس‌های خام ماموریت جونو، بسیاری از منجمان آماتور و گرافیست‌های علاقه‌مند به فضا در حال روتوش و پردازش عکس‌های خام جونو بوده‌اند

ناسا جونو را در سال ۲۰۱۱ به فضا فرستاد و پنج سال طول کشید که کاوشگر به مشتری برسد. عکس‌هایی که مشاهده می‌کنید، در طول دهمین گذر نزدیک جونو یا پریجو (Perijove) ثبت شده‌اند. پژوهشگران ناسا انتظار دارند که کاوشگر جونو حداقل تا چند سال آینده به فعالیت خود ادامه دهد. با وجود این، ناسا در نهایت بایدکاوشگر رباتیک ۱ میلیارد دلاری خود را نابود کند. مهندسان ناسا قصد دارند برای جلوگیری از برخورد جونو با هر یک از اقمار مشتری (به‌خصوص اروپا که تصور می‌شود دارای حیات میکروبی است)، این کاوشگر را پیش از هر تماسی با میکروب‌های فرازمینی، بر فراز ابرهای مشتری نابود کند.

علت حضور ربات‌های SPHERES در ایستگاه فضایی
مشاهده

می‌توانید عکس‌های بیشتری از جونو را در گالری عکس ماموریت جونومشاهده کنید.