جک ما یکی از کارآفرینان نمونه‌ی عصر حاضر است. او با تلاش زیاد، از یک معلم زبان انگلیسی به یکی از ثروتمندترین افراد چین تبدیل شد.

علی بابا یکی از موفق‌ترین رقبای آمازون در فروش آنلاین است. این وب‌سایت چینی با دارا بودن رکورد بزرگ‌ترین عرضه‌ی عمومی سهام، توسط یک معلم چینی تأسیس شده است. جک ما، چهره‌ای که پشت علی بابا قرار دارد، قطعا راه و روش‌های خاصی به کار گرفته است تا به این موفقیت بزرگ دست پیدا کند. در ادامه‌ی این مقاله به بررسی رازهای موفقیت او که از رفتار و تصمیم‌هایش استنباط شده است، می‌پردازیم.

۱- از قدرت ارتباطات استفاده کنید

دنیای امروزی اتصال و ارتباط بین افراد و حتی ماشین‌ها با افراد را بسیار آسان کرده است. جک ما فردی بود که در ابتدای این دوران از پتاننسیل‌های آن استفاده کرد. او از همان ابتدا جهانی فکر می‌کرد و با طراحی و ساخت یک وب‌سایت ساده، هدفش را بازارهای جهانی قرار داد و به موفقیت رسید.

۲- با آنچه که در توان دارید شروع کنید و از فرصت‌های رشد استقبال کنید

جک ما با تغییری ساده در روند کاری، وارد فرآیند کارآفرینی شد. او ابتدا یک معلم زبان بود. او سپس تصمیم گرفت با تغییر روش،‌ شغل خود را به مترجمی تغییر دهد. پس از مدتی یکی از دوستان جک او را با اینرتنت و وب آشنا کرد. این کارآفرین چینی به‌سرعت فرصت پیش‌آمده را غنیمت شمرد و از توانایی‌هایش برای توسعه‌ی کسب و کار جدید استفاده کرد.

۳- از شکست نترسید

افراد موفق بر این باورند که چیزی به نام شکست وجود ندارد و این تغییر مسیر است که در زندگی آن‌ها رخ می‌دهد. جک ما یک همکاری با شرکت‌های دولتی را در کارنامه دارد. او پس از مدتی که از شروع این همکاری گذشت، متوجه ایرادات کاغذبازی‌ اداری دولتی شد و در این همکاری موفق نبود. اما این اتفاق باعث شد که او برای مدتی در شرکت دولتی مشغول به کار شود و در آنجا با مؤسس یاهو آشنا شود. این آشنایی منجر به سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری یاهو در علی بابا شد. در نتیجه آن اتفاق نیز شکست نبود و تنها یک تغییر مسیر در زندگی جک شد.

آمازون و تسلا در فهرست خطرناک‌ترین محیط کارهای آمریکا
مشاهده

۴- وقتی کارها به‌خوبی پیش نمی‌رود، به فکر تغییر مسیر باشید

جک ما از شراکت با دولتی‌ها درس‌های زیادی گرفت. او متوجه شد که برخی روندهای کاری برای شرکت او جواب نمی‌دهند و باید به فکر نوآوری‌های بیشتری باشد. علاوه بر آن، تغییر مسیر از شرکت‌های دولتی به سمت سرمایه‌گذاری خصوصی، او را به فردی با دانش بالا تبدیل کرد. پس از مدتی همان شرکت‌های دولتی از او درخواست کمک فنی کردند و در ازای آن، تسهیلات تأسیس کسب و کار در اختیارش گذاشتند.

۵- آینده‌نگری، راهکار پیشرفت است

کارآفرینی فرآیندی طولانی‌مدت است. جک ما نیز مانند بسیاری از کارآفرینان موفق این حقیقت را درک کرد و با صبر و حوصله به کار خود ادامه داد. او همیشه به آینده توجه داشت و برنامه‌ریزی برای بازارهای جهانی هیچ‌گاه از ذهنش خارج نشد. او در یکی از مصاحبه‌هایش عنوان کرد که موفقیت علی بابا نه به عملکرد امروز و امسال، بلکه به تلاش‌های ۱۵ ساله‌ی آن‌ وابسته است.