تاخیر دوباره ناسا در پرتاب بزرگ‌ترین تلسکوپ فضایی جهان

زمانی که تلسکوپ فضایی جیمز وب (JWST) به فضا پرتاب شود، تبدیل به بزرگ‌ترین تلسکوپ فضایی جهان می‌شود. اما به نظر می‌رسد که زمان شروع ماموریت جیمز وب تا سال ۲۰۲۰ به تاخیر افتاده است.

تلسکوپ فضایی جیمز وب، دارای برخی از قدرتمندترین و از لحاظ فنی پیچیده‌ترین تجهیزات فضایی است. جیمز وب که تقریبا دو دهه است که مراحل ساخت و طراحی خود را سپری می‌کند. به اندازه یک زمین تنیس است و بزرگ‌ترین تلسکوپ فضایی محسوب می شود که تاکنون ساخته شده است. جیمز وب ۱۰۰ برابر قوی‌‌تر و ظرفیت نوری ۷ برابر هابل دارد، به‌طوری که گفته می شود، این تلسکوپ به‌قدری حساس و دقیق است که امکان مشاهده و رصد، یک کرم شب‌تاب در فاصله ۱ میلیون کیلومتریرا دارد.

اما متاسفانه، با توجه به پیچیدگی و همچنین امکان انجام آزمایش‌های بیشتر، پرتاب جیمز وب به تاخیر افتاده است. ناسا چند روز قبل اعلام کرد که با توجه به تاخیرهای اعمال شده، بزرگ‌ترین تلسکوپ فضایی جهان ماه مه سال ۲۰۲۰ به فضا پرتاب می‌شود.

این تصمیم پس از ارزیابی مستقل هیئت نظارت ناسا انجام شد. این ارزیابی پس از منتشر شدن گزارش دفتر حسابرسی دولت (GAO) در ماه فوریه، انجام شد. در این گزارش نسبت به تاخیرهای زیاد و افزایش هزینه‌ها ابزار نگرانی شده بود. اما همانطور که مدیر اجرایی ناسا، گوردون لایتفوت تاكيد كرد، برنامه تلسکوپ فضایی جیمز وب همچنان ادامه دارد.

 لایتفوت گفت:

جیمز وب برای هیئت ماموریت‌های علمی ناسا اولویت بالایی دارد و بزرگ‌ترین پروژه‌ی بین‌المللی فضایی در تاریخ ایالات متحده محسوب می‌شود. اکنون تمام تجهیزات پرواز تلسکوپ تکمیل شده است، اما برخی نقص‌های فنی در تجهیزات علمی تلسکوپ وجود دارند. این مسائل باعث می‌شوند که در تلاش‌های خود تجدید نظر کنیم و در نهایت این رصدخانه فضایی بلندپروازانه و پیچیده را به سرانجام برسانیم.

ناسا همچنین اعلام کرد که یک کمیته بررسی مستقل را به ریاستتوماس یانگ تشکیل می‌دهد. یانگ مدیر اجرایی سابق شرکت لاکهید مارتین، یکی با سابقه‌ترین مدیران در کمیته‌های مشورتی و تجزیه و تحلیل مسائل سازمانی و فنی است. یافته‌های کمیته بررسی مستقل به همراه اطلاعات ارزیابی مستقل ناسا در نهایت توسط سازمان فضایی بررسی می‌شوند تا تصمیم بهتری برای تعیین زمان پرتاب گرفته شود. همچنین این گزارش‌ها قرار است که تابستان سال جاری به کنگره ایالات متحده ارائه شوند.

بنا به تصمیم مقامات ناسا، زمان پرتاب تلسکوپ فضایی جیمز وب، ممکن است که تا سال ۲۰۲۰ به تاخیر بیافتد

در عین حال، ناسا و سازمان فضایی اروپا، برنامه آمادگی جدیدی را برایموشک آریان-۵ تعیین خواهند کرد که قرار است، تلسکوپ فضایی جیمز وب را به فضا بفرست. ناسا پس از تعیین تاریخ پرتاب، برآورد هزینه‌ای را انجام می‌دهد که ممکن است، از بودجه ۸ میلیارد دلاری که که کنگره در سال ۲۰۱۱ تصویب کرده است، هم بیشتر باشد.

تماشا کنید: ویدیویی با رزولوشن 4K از سطح خورشید
مشاهده

تلسکوپ فضایی جیمز وب

تلسکوپ فضایی جیمز وب تاکنون آزمایش‌های زیادی را پشت سر گذاشته است

به نظر می‌رسد، همانطور که دفتر حسابرسی دولت پیش‌بینی می‌کرد، با توجه به تاخیرهای زیاد طی سال‌های اخیر، هزینه‌های ساخت تلسکوپ فضایی جیمز وب به طور چشمگیری افزایش خواهد یافت. تلسکوپ فضایی جیمز وب تاکنون آزمایش‌های زیادی را پشت سر گذاشته است. در حالی که ممکن است، این تاخیرها دلسرد کننده باشند، اما در واقع می‌توانند، احتمال موفقیت ماموریت را افزایش دهند.

توماس زوربوچین معاون رئیس ناسا، گفت:

با توجه به سرمایه‌گذاری‌هایی که ناسا و شرکای بین‌المللی ما انجام داده‌اند، به دنبال ادامه سیستماتیک آزمایش‌های آخر هستیم تا بتوانیم با فراهم کردن زمان اضافی، جیمز وب را برای پرتاب در ماه مه سال ۲۰۲۰، به خوبی آماده کنیم.

گام بعدی در آزمایش تلسکوپ فضایی جیمز وب که چندین ماه طول می‌کشد، انجام آزمایش‌های شبیه‌سازی محیط‌های ارتعاشی، صوتی و حرارتی است که این تلسکوپ فضایی در طول ماموریت خود تجربه می‌کند. پس از تکمیل این آزمایش‌ها، تلسکوپ فضایی به طور کامل مونتاژ می‌شود و در نهایت برای پرتاب به فضا آماده می‌شود.

و در نهایت، با تکمیل تلسکوپ فضایی جیمز وب، دانشمندان سراسر جهان امیدوارند که بتوانند با اطلاعات یکی از برجسته‌ترین و جاه‌طلبانه‌ترین تلاش‌های بشر، پی به اسرار جهان اولیه، اکتشاف کهکشان‌ها و ستارگان ببرند و همچنین پژوهش‌های پیشگامانه‌ای را در مورد جهان‌های قابل سکونت در سیارات منظومه‌ی شمسی و فراتر از آن انجام دهند.