ایلان ماسک در ادامه‌ی اهداف بلندپروازانه‌‌اش، یکی دیگر از قول‌های خود را عملی کرد و قدم بزرگ دیگری در زمینه‌ی انرژی برداشت. او وعده داده بود که در عرض ۱۰۰ روز بزرگ‌ترین باتری دنیا را خواهد ساخت و گفته بود در صورتی که موفق به این‌ کار نشود، هزینه‌ی ساخت آن را پرداخت خواهد کرد.

تسلا نصب باتری لیتیوم-یون عظیمش در جنوب استرالیا را تمام کرد که یک سیستم ذخیره‌‌سازی انرژی الکتریکی با ظرفیت ۱۰۰ مگاوات است.

آزمایش در عرض چند روز آینده، قبل از اول دسامبر که آغاز به کار رسمی این باتری است، انجام می‌شود تا متخصصان از عملکرد درست آن اطمینان حاصل کنند. اهداف آزمایش، حصول اطمینان از عملکرد بهینه‌ی باتری و رفع نیاز اپراتور بازار انرژی استرالیا (AEMO) و دولت فدرال مستقر در جنوب استرالیا است.

هفته‌ی آینده نمایندگانی از تسلا، شرکت انرژی‌های تجدیدپذیر فرانسوی نئوئن و پروژه‌های نیروی شرکت مهندسی آدلاید، به استرالیا می‌روند تا رسما این باتری را راه‌اندازی کنند.

سیستم ذخیره‌ی انرژی تسلا (Tesla Powerpack) با متصل بودن به مزرعه‌ی بادی هورنسدیل نئوئن نزدیک جیمزتاون و با فاصله‌ی سه ساعت رانندگی از ادلاید، تلاشی است برای سبک کردن برخی از مشکلات شدید انرژی این ایالت.

داستان ساخت این سیستم ذخیره‌سازی بزرگ از زمان معرفی نسل جدید Powerwall 2 در کشور استرالیا و یک توییت در مارس شروع شد. سخنگوی تسلا در زمان معرفی پاوروال ۲ در کشور استرالیا اعلام کرد که این کمپانی قادر است سیستم ذخیره‌ی انرژی با ظرفیت بالایی تولید کند که می‌تواند از ایجاد خاموشی و قطعی‌های بلند‌مدت برق در مواقع اضطراری جلوگیری کند. ماسک نیز با انتشار توییتی مدعی شد در صورتی که ساخت این سیستم ذخیره انرژی تا ۱۰۰ روز به پایان نرسد، هزینه‌ی آن را که بالغ بر ۵۰ میلیون دلار می‌شود، پرداخت خواهد کرد.

ایران دومین میمون خود را به فضا ارسال کرد
مشاهده

با وجود اینکه این ایالت بیش‌تر انرژی الکتریکی را از منابع تجدیدپذیر به‌ دست می‌آورد، ولی جنوب استرالیا پس از خاموشی سپتامبر ۲۰۱۶ که باعث شد برق شهروندان قطع شود، نیاز شدیدی به یک راه حل مؤثر در زمینه‌ی انرژی‌های تجدید‌پذیر دارد.

در مارس ۲۰۱۷، دولت فدرال برنامه‌ای برای اختصاص بودجه‌ای ۱۱۴ میلیون دلاری به حمایت از پروژه‌های انرژی تجدید‌پذیر، ارائه داد. تسلا از بین بیش از ۹۰ شرکت متقاضی انتخاب شد تا کل سیستم ذخیره‌ی انرژی مزرعه‌ی بادی هورنسدل نئوئن را بسازد.

جی ودریل، نخست وزیر استرالیا، در بیانیه‌ای گفت:

درحالی‌که دیگران فقط حرف می‌زنند، ما برنامه‌ی انرژی خود را توسعه می‌دهیم و جنوب استرالیا را خودکفاتر می‌کنیم و منبعی برای پشتیبانی و انرژی به‌صرفه‌تر برای ساکنان جنوب استرالیا در این تابستان فراهم می‌کنیم. بزرگ‌ترین باتری لیتیوم-یون دنیا، جزئی مهم از مجموعه‌ی انرژی ما خواهد بود و پیام واضحی می‌فرستد که جنوب استرالیا در زمینه‌ی انرژی تجدید‌پذیر با سیستم ذخیره‌سازی پیش‌قدم است.

وقتی باتری در اول دسامبر کاملا به راه بیفتد، ماسک می‌تواند توجه بیش‌تری روی رودستر (Roadster)، یا کامیون‌ الکتریکی (Semi trucks) یا برنامه‌ی مریخ بگذارد.