بنابر ادعای وب‌سایت بیزینس اینسایدر، ۸۰ درصد از اطلاعاتی که ما در نگاه اول از لوگوی شرکت‌های مختلف بدست می‌آوریم، از رنگ‌های موجود در آن لوگو برداشت می‌شود.

رنگ‌های مختلف، احساسات، عواطف و هیجانات متفاوتی را در بیننده القا می‌کنند و همین امر روی بازخورد و یا جلب نظر مشتریان تاثیرگذار خواهد بود. این روند باعث شده شرکت‌ها به دنبال طراحی مناسبی برای لوگوی خود باشند که به بهترین شکل ممکن با سیاست‌های برند آن‌ها هم‌خوانی داشته باشد. به عنوان نمونه، شرکت گوگل ۴۰ تنوع از رنگ آبی را در لوگوی خود استفاده کرد تا در نهایت امر بتواند مشخص کند کدام‌ ترکیب رنگی، عملکرد بهتری داشته‌ و جلب نظر مخاطبان را به همراه دارد.

برخی صنایع و بازارها نیز ترجیح می‌دهند از رنگ به خصوصی در لوگوی خود استفاده کنند. به عنوان مثال، شرکت‌های فعال در حوزه تکنولوژی عمدتا از رنگ آبی استفاده می‌کنند و یا رستوران‌ها و فست فودها ترجیح می‌دهند از رنگ قرمز بهره ببرند.

در ادامه به بررسی مقاله منتشر شده در وب‌سایت بیزینس اینسایدر خواهیم پرداخت که در آن دلیل اصلی استفاده برندهای مختلف از رنگ‌های خاص بیان شده است.

مک دونالد

مک دونالد از رنگ قرمز در لوگوی خود استفاده کرده است. مدیران این برند، دلیل این امر را انرژی بخش بودن رنگ قرمز و البته تصویر شاخص و متمایزی که با استفاده از این رنگ از برند آن‌ها ارائه می‌شود عنوان کرده‌اند. حتی گفته می‌شود این رنگ، احساس گرسنگی را در بیننده القا می‌کند و از همین رو برندهای فست فود علاقه خاصی به استفاده از این رنگ در لوگوی خود دارند.

رنگ قرمز اغلب به عنوان سیگنالی برای فروش هر چه بیشتر محصول به مشتری استفاده می‌شود. از همین رو بسیاری از برندها از آن در قالب ترکیب با رنگ سفید یا زرد استفاده می‌کنند تا علاوه بر انتقال خصوصیات رنگ قرمز، این احتمال را که برند یادشده قصد دارد از روش‌هایی غیرعادلانه فروش خود را افزایش دهد برطرف کنند.

ساب وی

ساب وی قصد داشته با استفاده از رنگ سبز که در اغلب موارد سیگنالی برای انتقال حس سلامتی و بازگشت قوا به حساب می‌آید اهمیت تازه بودن غذاهای خود را – که در واقع شعار اصلی این برند هم به حساب می‌آید – به مخاطبان و مشتریان یادآوری کند. زرد نیز رنگ دیگری است که از فاصله بسیار دور در لوگوی این برند قابل مشاهده بوده و توجه مشتریان را به رستوران‌های این برند جلب می‌کند.

بسکین روبینز

معمولا از ترکیب رنگ آبی و صورتی برای تبلیغ خوردنی‌های شیرین و قندی استفاده می‌شود زیرا صورتی، حس شیرینی و سرخوشی را به ذهن انتقال می‌دهد. کارول آوستین مدیر ارشد بخش بازاریابی این برند در گفتگو با CNBC مدعی شده لوگوی این شرکت به نحوی طراحی شده که حس خوشی و انرژی را در بیننده القا می‌کند. این لوگو یک پیام مخفی را نیز برای مخاطبان به همراه دارد. عدد ۳۱ که به رنگ صورتی در لوگو جای گرفته نشان دهنده تعداد روزهایی از ماه است که می‌توانید با مراجعه به شعب Baskin Robbins طعم جدیدی را از محصولات این برند امتحان کنید.

معرفی کتاب‌های پیشرفت شخصی و موفقیت ۲۰۱۹
مشاهده

یونایتد ایرلاینز

آبی، رنگی است که برای القای حس امنیت و اطمینان استفاده می‌شود. حسی که در نظر مشتریان خطوط هوایی جایگاه ویژه‌ای دارد. علاوه بر این، آبی با حس اعتماد و همچنین وفاداری نیز رابطه تنگاتنگی دارد. همین امر باعث شده یونیفورم‌های مجریان قانون در برخی کشورها آبی رنگ باشد.

بریتیش ایرویز

بریتیش ایرویز نیز با استفاده از رنگ آبی، روی ارزش امنیت و اعتماد در شرکت خود تکیه کرده است و در عین حال رنگ قرمز را نیز به این ترکیب اضافه کرده تا حس گرمی و راحتی را به مشتریان خود القا کند. بدنیست بدانید لوگوی فعلی خطوط هوایی بریتانیا در سال ۱۹۹۷ میلادی طراحی شده و از آن زمان تاکنون تغییر نکرده است.

لوفت هانزا

مشابه با آنچه در لوگوی بسیاری از خطوط هوایی شاهد هستیم، لوفت هانزا هم از رنگ آبی به بهترین شکل ممکن در لوگوی خود بهره برده است. با وجود این، برند یادشده از جمله معدود خطوط هوایی است که از رنگ زرد هم برای القای حس شادمانی و خوش‌بینی استفاده کرده است.

هویت گرافیکی این لوگو توسط Olt Aicher طراح آلمانی ایجاد شد و در ادامه‌ی راه به عنوان یکی از تغییر لوگوهای موفق در قرن بیستم مورد توجه کارشناسان قرار گرفت. این در حالی است که بنابرگزارش بیزینس اینسایدر، Aicher هیچ‌گاه از این طرح به عنوان لوگویی بلوغ یافته یاد نکرده است.

نوکیا

رنگ آبی معمولا رنگ ارجح برای استفاده در لوگوی شرکت‌های مخابراتی است زیرا این رنگ در این صنعت، شفافیت عملکرد و البته احساس امنیت را تداعی می‌کند. لوگوی فعلی نوکیا از زمانی که این برند فعالیت در بازار تولید تجهیزات مخابراتی را آغاز کرده به‌کار گرفته شده است.

کوالکام

کوالکام پیشگام بسیاری از تکنولوژی‌هایی است که امروزه در بازار تولید گوشی‌های هوشمند استفاده می‌شود. امروزه تراشه‌های تولیدی این برند توسط اکثر برندهای تولید کننده گوشی شامل اپل، سامسونگ و الجی استفاده می‌شود. رنگ سیاه در لوگوی این شرکت، حس توانایی و امنیت را القا می‌کند که هر دو شاخصه یادشده، برای یک برند فعال در بازار تولید گوشی هوشمند، ضروری به حساب می‌آید.

شنل

Chanel به عنوان یکی از برندهای مطرح و پیشتاز در بازار مُد، از رنگ سیاه که تداعی کننده رنگ شاخص محصولات این شرکت است برای نمایش هویت برند خود استفاده کرده است. رنگ سیاه علاوه بر اینکه رنگی کاملا جذاب و برپایه اصول مُد به حساب می‌آید نشانه‌ای از کمال‌گرایی در دنیای خرده‌فروشی است.

ونس

استفاده از رنگ سیاه برای نمایش ظرافت و همچنین به‌ کارگیری رنگ قرمز برای نمایش شور و شوق، هم‌سو با ارزش‌ها و اهداف برند Vans است تا مشتریان را قادر سازد به خواسته‌های قلبیشان برسند. این برند به تازگی به دنبال ارائه‌ی راهکارهایی برای جلب نظر مشتاقان، در بازاری فراتر از حوزه‌ی فروش اسکیت بورد برآمده است. کفش‌های تولیدی این برند از شهرت جهانی برخوردارند.

کال تو اکشن ونحوه طراحی CTA موثر
مشاهده

هرمس

رنگ نارنجی حس برون‌گرایی و اعتماد به نفس را تلقین می‌کند. با این تفاسیر، هرمس به عنوان دومین برند با ارزش حوزه‌ی تولید محصولات لوکس، انتخاب مناسبی داشته است. بنابر گزارش‌های موجود، رنگ نارنجی در ابتدای امر به علت محدودیت‌های زمانی انتخاب شده بود زیرا این رنگ، تنها رنگی بوده که مقوای آن در زمان جنگ جهانی دوم در کارخانه هرمس در دسترس قرار گرفته بود.

تویوتا

ترکیب‌های متفاوت رنگ نقره‌ای که معمولا در صنایع خودروسازی استفاده می‌شوند نمایشی از کیفیت و البته مهارت و استادی در تولید این محصولات پرطرفدار به حساب می‌آیند. بد نیست بدانید چیزی حدود سه سال زمان نیاز بود تا لوگوی شرکت تویوتا طراحی شود. این طراحی به نحوی انجام شده تا از نمای روبرو و حتی در آینه خودروی جلویی هم لوگوی تویوتا به چشم بیاید. دو دایره‌ی داخلی لوگو نشان‌دهنده‌ی رابطه بین مشتری و برند بوده و زندگی آن‌ها را در دنیایی بزرگ‌تر (که با دایره بزرگ‌تر در دور آن‌ها مشخص شده) نمایش می‌دهد.

آئودی

نوشته‌ی قرمزرنگ آئودی در لوگوی این شرکت، نمادی برای جنس مذکر و البته تداعی کننده عشق به رانندگی است. اگرچه حرف و حدیث‌های متفاوتی در خصوص دلیل استفاده از چهار حلقه در لوگوی آئودی ذکر شده است؛ اما  بدنیست بدانید دلیل ویژه‌ای برای استفاده از این ترکیب وجود دارد. بر اساس یک روایت موثق، آئودی یکی از چهار شرکتی است که در سال ۱۹۳۲ میلادی تصمیم به ادغام آن‌ها در یکدیگر گرفته شد. در نهایت، لوگوی شرکتی که پس از ادغام ایجاد شد چهار دایره بود که لوگوی هر یک از شرکت‌های اولیه را در خود جای داده و به دایره‌های دیگر متصل شده بود. درنهایت امر، طرح گرافیکی لوگوی چهار شرکت نیز از فضای داخل دایره‌ها حذف شد و تنها چهار دایره خالی متصل به هم باقی ماند.

فولکس واگن

فولکس واگن با استفاده از رنگ آبی در لوگوی خود قصد داشته شهرت خودروهای آلمانی در قابل اعتماد بودن و البته ثبات و استحکام را به نمایش بگذارد. این ترکیب رنگی با عنوان برند VolksWagon که به معنای “خودرویی برای مردم” است نیز هم‌خوانی کاملی دارد.

The Range

فروشگاه‌های زنجیره‌ای بریتانیایی The Range که در ارائه‌ی راهکارهای تعمیر و نگهداری ابزارها و تجهیزات فعال است تصمیم گرفته از رنگ آبی استفاده کند تا به مشتریانی که قصد شروع پروژه‌های تعمیر و نگهداری را دارند، آرامش خاطر بیشتری بدهد.

The Home Depot

نارنجی رنگ مورد علاقه جوانان به حساب می‌آید و حس هیجان و سرگرمی را القا می‌کند. درخشندگی خاص این رنگ هم باعث می‌شود فروشگاه‌های Home Depot از فاصله بسیار دور قابل تشخیص باشند و به چشم بیایند.

برنامه‌های استراتژیک اکثر شرکت‌ها چندان هم استراتژیک نیستند
مشاهده

اسکروفیکس

اسکروفیکس بزرگ‌ترین فروشگاه بریتانیایی است که تجهیزات مورد نیاز تعمیرکاران را به فروش می‌رساند. این فروشگاه در لوگوی خود از رنگ قرمز استفاده کرده که علاوه بر افزایش ضربان قلب، انگیزه فیزیکی افراد را نیز افزایش می‌دهد تا تمایل بیشتری برای کار در پروژه‌های ساخت و ساز داشته باشند.

Pfizer

شرکت‌های فعال در حوزه خدمات پزشکی معمولا از رنگ آبی در لوگوی خود استفاده می‌کنند زیرا این رنگ نمادی برای بهداشت و البته سلامت است. طراحان لوگوی بیضی شکل Pfizer که در سال ۱۹۸۷ میلادی این طرح را به ثبت رسانده‌اند نیز سعی داشته‌اند شباهتی میان این لوگو و ظاهر قرص‌های مصرفی بیماران ایجاد کنند.

GlaxoSmithKline

GSK که به تازگی راه‌اندازی شده، حاصل ادغام دو شرکت بریتانیایی فعال در حوزه خدمات دارویی است. نسخه فعلی لوگوی این شرکت در سال ۲۰۱۴ میلادی ایجاد شد اما رنگ نارنجی، همواره جزئی از لوگوی این برند بوده است. این رنگ رابطه مستقیمی با احساس شادی و اعتماد به نفس دارد.

مرک

شرکت آمریکایی Merck به عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های فعال در حوزه تولید دارو، آن‌هم در سطح جهانی، تاکنون طراحی‌های متفاوتی را برای لوگوی خود درنظر گرفته است. لوگوی سبز رنگ این شرکت، رابطه مستقیمی با احساس سلامتی و البته درمان دارد.

USPS

آبی، رنگی است که حس اعتماد و امنیت را انتقال می‌دهد. وجود طرحی از یک عقاب در لوگوی USPS هم همواره بخش اساسی از طرح درنظر گرفته شده برای لوگوی این برند بوده است. این در حالی است که از سال ۱۹۹۳ میلادی طرح عقابی که به‌نظر می‌رسد با سرعت بالایی در حرکت است روی کامیون‌های تحویل مرسوله‌های پستی این شرکت نقش بسته است.

رویال میل

هنگامی که صحبت از شناسایی برندها از روی رنگ لوگوی آن‌ها می‌شود به سختی می‌توان از کنار طرح لوگوی سرویس پستی بریتانیایی Royal Mail گذشت. این برند، خط مشی ویژه و سخت‌گیرانه‌ای را در این زمینه داشته و این روند را در سال‌های اخیر هم حفظ کرده است. هریک از صندوق‌های پستی رویال میل باید با رنگ‌های قرمز و سیاه رنگ‌آمیزی شوند. این رنگ‌ها رابطه مستقیمی با فاکتورهای فداکاری و استقامت دارند. صندوق‌های پستی این برند در ابتدا سبز رنگ بودند اما در سال ۱۸۷۴ رنگ قرمز برای آن‌ها انتخاب شد تا مشتریان دید بهتری نسبت به آن‌ها داشته باشند.

TNT Delivery

این شرکت هلندی، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های فعال در حوزه تحویل مرسوله در جهان است که در ۶۱ کشور فعالیت داشته و در سال ۲۰۱۵ میلادی فروش ۷ میلیارد دلاری را به ثبت رسانده است.

TNT Delivery در سال ۲۰۱۶ میلادی توسط FedEx خریداری شد. این برند از رنگ نارنجی در لوگوی خود استفاده کرده تا توانایی‌ها و البته استطاعت مالی خود را به مشتریان نشان دهد.