اگر برای استخدام بازاریاب بودجه‌ی کافی ندارید، با استفاده از روش‌های سریع و کاربردی می‌توانید در زمان‌های تلف‌شده نیز فعالیت بازاریابی داشته باشید.

کمبود وقت و نداشتن فرصت کافی، بزرگ‌ترین بهانه‌ی افراد مبتدی برای نپرداختن به بازاریابی است. بازاریابی برای موفقیت هر کسب و کاری بسیار ضروری است؛ ولی افراد بسیاری در مورد آن اطلاعات کافی ندارند.

اگر زمان و منابع کافی برای تقویت مهارت‌های بازاریابی ندارید به شما روش‌های ساده و مؤثری معرفی می‌‌کنیم که در وقت‌های تلف‌شده می‌توانید از آن‌ها بهره ببرید.

۱- برای ایمیل‌های تبلیغاتی قالب‌ پیش‌نویس تهیه کنید

افراد بسیاری به دلیل وقت‌گیر بودن تایپ موردی، به‌طور منظم خبرنامه‌های تبلیغاتی برای مشتریان خود ارسال نمی‌کنند. درصورت تهیه‌ی پیش‌نویس؛ قادر خواهید بود با تغییرات جزئی ایمیل‌های جدید را در چند دقیقه آماده کنید.

۲- فهرستی از ایمیل‌های فعال جمع‌آوری کنید

اگر برای تبلیغات فقط به شبکه‌های اجتماعی متکی باشید، امکان هک یا مسدود شدن حساب و از دست دادن یک شبه‌ی مخاطبان بسیار بالا است. بر خلاف فالور شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و توئیتر، لیست ایمیل همیشه متعلق به شما و در دسترس است.

۳- برای خبرنامه و پست‌های وبلاگ طرح‌ریزی کنید

هر کاری که برای آن برنامه‌ریزی شده باشد، انجام خواهد شد و کارهای بدون برنامه همیشه به تعویق انداخته می‌شوند. برای پست‌های بعدی وبلاگ و خبرنامه جدول زمانی داشته باشید. می‌توانید برنامه‌ی یک‌ساله‌ای تهیه کنید ولی هرگز تعیین ضرب‌الاجل را فراموش نکنید.

۴- پست‌های تبلیغاتی منتشر کنید

در صفحات اینستاگرام و پست‌های پر بازدید دیگران، نظراتی مطرح کنید و سعی کنید به‌صورت غیر مستقیم توجه بازدیدکنندگان را جلب کنید.

آیا هدف‌گذاری برای کارآفرینان تازه‌کار بیهوده است
مشاهده

۵- نظر خبرنگاران را جلب کنید

آیا می‌دانید مشتریان هدف چه رسانه‌ای را بیش‌تر ترجیح می‌دهند؟ توجه داشته‌ باشید که اگرچه رسانه‌های مجازی نشریات مکتوب را کنار زده‌اند؛ ولی هنوز هم عده‌ای از مشتریان تخصصی اخبار را از طریق رسانه‌های مرجع سنتی دنبال می‌کنند. با کسب مشورت از یک خبرنگار بهتر می‌توانید از تکنیک‌های اطلاع‌رسانی آگاه شوید.

۶- به پادکست‌های بازاریابی گوش دهید

معمولا بهترین ایده‌های بازاریابی از اتفاقات غیر‌ منتظره نشأت می‌گیرند. با گوش دادن به پادکست‌‌ها می‌توانید با ترفندهای خلاقانه‌ی تبلیغاتی کسب و کار‌های کوچک برای بازاریابی آشنا شوید.

۷- عمل به شعار‌های خود را نشان دهید

نسل‌ جوان همواره به دنبال شفافیت عملکرد کسب و کارها در برابر شعارهای خود هستند. اگر موردی مانند احترام به طبیعت یا حفظ محیط زیست وجود دارد که احساس می‌کنید کسب و کار شما می‌‌تواند در آن حرفی برای گفتن داشته باشد، همواره اقدامات خود را به مشتریان معرفی و احساس آن‌ها را جویا شوید.

۸- بررسی‌های شخصی منتشر کنید

اگر در موضوعی حرفی برای گفتن دارید، در رسانه‌های مرتبط به‌عنوان سردبیر یا نویسنده‌ی آن حوزه فعالیت کنید. انشار بررسی‌های در ظاهر تخصصی و البته تبلیغاتی، باعث جلب اعتماد مشتریان و جذب آنان خواهد شد.

۹- کتاب بخوانید

مطالعه نیاز به زمان و مکان خاصی ندارد. با عادت به مطالعه علاوه بر استفاده مفید از زمان‌های تلف شده، سطح آگاهی خود را نیز بالا خواهید برد.

۱۰- نظر مشتریان را جویا شوید

از مشتریان بخواهید در صورت تمایل، نظر خود را درباره‌ی محصول یا خدمات شما اعلام کنند و آن را در خبرنامه‌ها و شبکه‌های اجتماعی خودتان منتشر کنید.

محیط کار شما ترس را القا می‌کند یا تشویق؟
مشاهده

۱۱- از مشتریان بخواهید کسب و کار شما را معرفی کنند

معمولا مشتریان علاقه‌مند بهترین طرفداران هستند. از آن‌‌ها بخواهید اگر احساس می‌کنند که فعالیت برای دیگران نیز مفید خواهد بود، خدمات شما را به آن‌ها معرفی کنند. شاید برایتان قابل تصور نباشد که مشتریان راضی تا چه اندازه‌ای تمایل به تبلیغ مجانی خدمات شما دارند.

۱۲- از احوال مشتری یا دوست قدیمی خبر بگیرید

افراد تغییر شغل می‌دهند و مشتریان به دلایل مختلفی می‌آیند و می‌روند. شاید دوستان یا مشتریان قدیمی در وضعیتی هستند که به کمک شما نیاز داشته باشند.

۱۳- ویدیوهای تبلیغاتی منتشر کنید

ویدیوهای کوتاه تبلیغاتی درباره‌ی فعالیت خود تولید و در شبکه‌های مجازی منتشر کنید. برای تأثیر‌گذاری بیش‌تر، بهتر است با ترفندهای بازاریابی ویروسی آشنا شوید.

۱۴- طوفان ذهنی ایجاد کنید

تا زمانی که ایده‌های در ذهن را به روی کاغذ نیاورده‌اید، هرگز قادر نخواهید بود به اعتبار آن‌ها پی ببرید. با نوشتن ایده‌‌ها روی کاغذ و بررسی آن‌ها بهتر می‌توانید به مفید بودن یا نبودن آن‌‌ها پی ببرید.

۱۵- قدمی در راستای اهداف خود بردارید

احتمالا برای امسال تصمیم‌های بزرگی گرفته‌اید. هر چه باشد؛ به یک باره نمی‌توانید آن را انجام دهید. هر روز قدم کوچکی (مانند تلاش برای ترک یک عادت بد) برای تحقق آن بردارید.