کارشناسان پیش بینی می کنند به رغم تحریم های آمریکا خرید نفت خام ایران توسط هند در سال مالی منتهی به مارس ۲۰۱۹ برابر با سال جاری شمسی نسبت به سال قبل از آن افزایش یابد.

به نقل از رویترز ، علیرغم اعمال تحریم‌های آمریکا، واردات نفت هند از ایران در 19_2018 می‌تواند بالاتر از سال قبل باشد. دولت هند تحت فشار است تا در ماههای آینده خرید خود را کاهش دهد .
واردات نفت ایران از هند 34 درصد در ماه های آوریل تا اکتبر نسبت به سال قبل افزایش یافت و به 603 هزار بشکه در روز معادل 17.7 میلیون تن رسید .
این افزایش سریع به خاطر خریدهای پالایشگاه های هند قبل از آغاز تحریم های آمریکا بر تهران بود که روز دوشنبه اجرایی شد .
آمریکا به هند، چین و شش کشور دیگر معافیت داده تا موقتاً خرید نفت ایران را ادامه دهند، ولی این معافیت ها شرایطی دارد .
برای هند، خریدار شماره 2 نفت ایران، معافیت 180 روزه به پالایشگاه‌ها اجازه می دهد تنها تا 1.25 میلیون تن معادل 300 هزار بشکه در روز نفت بخرند. این یعنی هند باید خرید ماهانه خود از ایران را نصف کند تا از معافیت‌ها اطاعت کرده باشد .
تحلیلگران هنوز انتظار دارند که خرید نفت خام ایران توسط هند در سال مالی منتهی به مارس 2019 از 452 هزار بشکه در روز یا 22.6 میلیون تن واردات سال گذشته بگذرد .
ولی نشانه‌هایی از کاهش تقاضا وجود دارد. در ماه اکتبر هند حدود 466 هزار بشکه در روز نفت ایران را وارد کرد، یعنی 11.6 درصد کاهش نسبت به سپتامبر و کمتر از ماه اکتبر سال گذشته .
اکثر پالایشگاه های هند پیش از آغاز تحریم های آمریکا علیه ایران، خرید نفت از این کشور را افزایش دادند. پالایشگاه‌ها همچنین می‌خواستند تأثیر افزایش جهانی قیمت نفت و تضعیف روپیه هند را جبران کنند.
سری پاراوایکاراسو، تحلیلگر موسسه اف جی ای، گفت:« پالایشگاه های هند نفت زیادی از ایران در نیمه اول سال مالی جاری وارد کردند که دلیل اصلی آن پیشنهاد تخفیف از طرف ایران بوده است» .
او گفت:« دهلی‌نو حتی می‌تواند از پالایشگاه هایش بخواهد واردات را به کمتر از میزان معافیت کاهش دهند تا مورد رضایت واشنگتن قرار گیرد» .
سال گذشته واردات هند کاهش یافت چون پالایشگاه‌ها خرید نفت از ایران را به خاطر منازعه ای با تهران بر سر حقوق توسعه ای مربوط به یک میدان گازی بزرگ، کم کرده بودند .
پالایشگاه‌های دولتی هند که حدود 60 درصد ظرفیت کشور را کنترل میکنند، برای خرید 396 هزار بشکه در روز نفت ایران در سال جاری میلادی قرارداد بستند، ولی با اجرایی شدن تحریم های جدید آمریکا باید به ایران اعلام کنند که نمی‌توانند به این قراردادها متعهد بمانند .

تورم نقطه به نقطه مهرماه ۳۷ درصد شد
مشاهده