کلایمت کوین (Climatecoin) ارز مجازی است که از پلتفرم اتریوم بهره می‌برد. این ارز مجازی به واسطه‌ی همکاری با بازار معاملات کربن (CTX) می‌خواهد برای مقابله با تغییرات آب و هوایی تلاش کند. انتظار می‌رود کلایمت کوین با این طرح به نخستین پلتفرم مبتنی بر بلاک چین در جهان تبدیل شود که به تجارت اعتبار کربن می‌پردازد.

انتشار گازهای گلخانه‌ای در محیط زیست تأثیرات منفی دارد و یکی از راهکارهای کشورهای جهان برای مقابله با این مسئله، استفاده از اعتبار کربن است. اعتبار کربن رویکردی است که بیشتر کشورهای جهان از طریق یک معاهده بین‌المللی به نام پیمان کیوتو روی آن توافق نظر دارند.

ایده‌ی اعتبار کربن این است که هر کس برای انتشار کربن محدودیت‌هایی دارد. اگر کشوری بخواهد کربنی بیش از محدودیت خود مصرف کند، باید اعتبار کربن خریداری کند. هر اعتبار به‌عنوان مجوزی برای انتشار میزان مشخصی کربن به کار می‌رود. به‌عنوان مثال، یک اعتبار ممکن است که برابر با انتشار یک تن دی‌اکسید کربن باشد. اگر کشوری اعتبار کربن اضافه داشته باشد، می‌تواند در بازارهایی مانند سیستم تجارت الکترونیک اتحادیه اروپا (ETS)، آن را با کشور دیگر معامله کند.

این سیستم، میزان انتشار کربن را به‌صورت داوطلبانه متعادل نگه می‌دارد. در این سیستم، شرکت‌ها و مصرف‌کنندگان توانایی پرداخت هزینه‌ی مشخصی برای جبران انتشار گازهای گلخانه‌ای دارند. به‌عنوان مثال، یک شرکت هواپیمایی ممکن است از مسافران خود بخواهد هنگام خرید بلیط ۲۰ دلاری اضافه بپردازند و این هزینه‌ی اضافه را برای جبران انتشار گازهای ناشی از پرواز مورد استفاده قرار دهد. پول حاصل از خرید و فروش اعتبار کربن، در پروژه‌هایی که به محیط زیست کمک می‌کنند، همچون پروژه‌های مرتبط به انرژی‌های پاک یا حفاظت از جنگل‌ها هزینه می‌شود.

چرا عملکرد دانشمندان در بازیافت زباله و ضایعات ضعیف است؟
مشاهده

این اعتبار به خریداران امکان کاهش میزان انتشار گازهای تولیدی خود را به صورتی کاملا مؤثر می‌دهد. در واقع وقتی شرکتی که به محیط زیست آسیب می‌رساند، در مقابل پولی برای انجام فعالیت‌های مثبت در زمینه‌ی محیط زیست هزینه می‌کند. با افزایش ارزش ارزهای مجازی، طی ماه‌های گذشته، تأثیرات منفی استخراج ارزهای مجازی روی محیط زیست هم توجهات زیادی را به خود جلب کرده است. بر اساس گزارشی که PowerCompare (یک شرکت انگلستانی فعال در زمینه‌ی مقایسه تعرفه‌های انرژی) منتشر کرده است، اگر استخراج‌کنندگان بیت کوین، یک کشور بودند، از لحاظ مصرف برق در رتبه ۶۱ ام جهان جای می‌گرفتند.

کلایمت کوین در نظر دارد که علاوه‌ بر کمک به افراد فعال در بازار نوظهور ارزهای مجازی، به مقابله با تغییرات آب و هوایی هم یاری برساند. هر مقدار توکن یا سهام مجازی معادل مقدار مشخصی اعتبار کربن است و صاحبان این ارز مجازی می‌توانند از آن برای خرید اعتبار کربن در بازار معاملات کربن (CTX) استفاده کنند. به گفته‌ی مؤسسان شرکت کلایمت کوین، پول حاصل از فروش توکن در کسب‌و‌کارهای فعال در زمینه‌ی محیط زیست سرمایه‌گذاری می‌شود و به این ترتیب، کلایمت کوین به نخستین ارز رمزنگاری شده‌ای تبدیل می‌شود که دارای شاخصه آلایندگی خنثی یا کربن صفر است.

در گذشته، طرح‌های تجارت کربن به دلیل غیر قابل پیش بینی بودن مورد انتقاد قرار گرفته بودند. اما قیمت سیستم تجارت الکترونیک اتحادیه اروپا از سال ۲۰۰۸ تقریبا تا ۷۰ درصد کاهش یافت و منجر به ایجاد تغییراتی اساسی در این سیستم شد. برنامه‌های جبران خسارت‌ها هم به همین ترتیب مورد انتقاد قرار گرفته بودند؛ چرا که بسیاری از کارشناسان اقتصادی از آن به‌عنوان ابزار روابط عمومی یاد می‌کردند که می‌توانست به شرکت‌ها امکان دور زدن و پرهیز از رسیدگی از مشکلات محیط زیستی بدهد. مورد دیگر اینکه، پیگیری سرمایه‌گذاری‌ها و هزینه‌ها تقریبا غیر ممکن است؛ چرا که شرکت‌ها می‌توانند ادعا کنند که از این پول برای اهداف زیست‌محیطی استفاده کرده‌اند؛ اما در مقابل به سادگی این پول به سرمایه خود اضافه کنند.

برای مسکونی کردن مریخ چه مشکلاتی بر سر راه قرار دارد
مشاهده

هم‌اکنون بلاک‌چین، بهترین فناوری دفتر کل توزیع‌شده‌ی در دسترس است. دفترکل توزیع‌شده برای پیگیری کربن و جبران خسارت‌ها می‌تواند راهکاری عالی باشد و مشکلات عدیده‌ای را حل کند. و همان‌طور که می‌دانید، با توجه به اینکه سطح دی‌ اکسیدکربن سیاره در حال افزایش است، هر گونه اقدامی که بتواند به مسئله‌ی انتشار گازهای گلخانه‌ای و گرم شدن زمین کمک کند، اهمیت خاصی دارد.