سال گذشته پس از خروج ایالات متحده از پیمان پاریس (در مورد جلوگیری از افزایش دمای جهانی)، زوهوا سیاستمدار چینی اطمینان داد که تعهد چین در ارتباط با مبارزه علیه تغییرات‌ آب‌وهوایی تزلزل‌ناپذیر است. اکنون زوهوا اعلام کرده است که چین، بزرگترین مصرف‌کننده‌ی انرژی در جهان، به هدفی که تا سال ۲۰۲۰ برای رسیدن به آن برنامه ریزی کرده بود، رسیده است؛ یعنی سه سال جلوتر از برنامه. زوهوا در نشستی در شانگهای، گزارش کرد که این کشور توانسته است سطح تراکم کربنی که در سال ۲۰۰۵ داشته است را، ۴۶ درصد کاهش دهد.

نیروگاه گرین گن چین

نیروگاه گرین گن (GreenGen) در تیانجین چین که برای سوخت کارآمدتر زغال سنگ طراحی شده است.

سطح تراکم کربن، معادل مقدار کربن دی اکسیدی است که یک کشور به ازای واحد رشد اقتصادی تولید می‌کند. با توجه به رشد خیره‌کننده‌ی اقتصاد چین، این دستاورد واقعا دلگرم کننده بوده و به این مفهوم است که اقتصاد چین کارآمدتر می‌شود. کشور چین قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ به حداکثر انتشارات کربنی خود برسد؛ اگرچه اگر چین روی انرژی‌های تجدیدپذیر و فعالیت‌های پربازده سرمایه‌گذاری بیشتری کند، شاید سریع‌تر هم به هدف خود برسد.

با این که این خبر خوب است، ولی چین نتوانسته است طرح مربوط به ایجاد سیستم ملی انتشار گاز و سیستم تجاری جهانی را به انجام برساند. تلاش‌های چین در این مورد تنها در بخش نیرو موفقیت آمیز بوده است و زوهوا می‌گوید که این کشور به‌زودی این بازار را به صنایع دیگر هم می‌کشاند. با وجود تمام حرکت‌های رو به جلو، هنوز هم چین به‌عنوان انتشاردهنده‌ی نخست گاز در جهان، با موجی از انتقاد رو‌به‌رو است و در حالیکه چین در جهت پیمان پاریس قدم‌هایی برداشته است، برخی از فعالان مباحث اقلیمی نگران این هستند که تصیم اخیر چین در جهت انتقال وظایف مربوط به مبارزه با تغییرات آب‌وهوایی به وزارتی جدید، این کشور را یک قدم به عقب برگرداند. تا قبل از این، مسئولیت این کار بر عهده‌ی کمیسیون ملی توسعه و اصلاحات چین (NDRC) بود اما اکنون وزارت‌خانه‌ی جدیدی این نقش را بر عهده می‌گیرد.

آلودگی موجود در شهرها به حشرات و اکوسیستم‌ها آسیب می‌رساند
مشاهده

جای سوال است که آیا در کوتاه مدت این وزارت جدید می‌تواند از لحاظ موقعیت و قدرت چنان قوی شود که قادر باشد نقش پر رنگی که NDRC در منطقه داشت را بر عهده بگیرد یا نه.