درحالی اتحادیه شرکت‌های تعاونی مسافری دریافت کرایه ۳۰۰ هزار تومانی از زائران اربعین حسینی برای مسیر مهران-تهران را تکذیب کرده که سازمان راهداری دریافت چنین ارقامی را تایید کرده است. به نظر می‌رسد اتحادیه مذکور در کنترل رانندگان اتوبوس ناتوان است.

طی روزهای اخیر با بازگشت زائران اربعین حسینی به کشور، نابسامانی‌ها هر ساله در بخش حمل‌ونقل مسافران از طریق اتوبوس بیش از گذشته بوده است. این نابسامانی به حدی بوده که دیروز رانندگان اتوبوس کرایه‌های 300 تا 500 هزار تومانی را از زائران برای مسیرهای مهران-تهران و مهران-مشهد از مردم دریافت می‌کردند.

یکی از زائران اربعین حسینی در این‌باره به تسنیم گفت: یکی از مشکلات مردم در مهران نبود اتوبوس است؛ در حال حاضر تعداد محدودی اتوبوس وجود دارد که از مردم برای هر یک صندلی درخواست 300 هزار تومان برای مسیر مهران ــ تهران می‌کنند.

وی با بیان این‌که با توجه به وضعیت نابسامان موجود مردم چاره‌ای جز پرداخت این پول ندارند، افزود: مشخص نیست سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای به‌عنوان متولی این بخش دقیقاً کجاست. هیچ نظارتی بر عملکرد شرکت‌ها و اتوبوس‌ها انجام نمی‌شود.

وی یادآور شد: شب گذشته به‌دلیل سرمای شدید مهران و نبود اماکن مناسب، زائران اربعین حسینی کنار جاده‌ها آتش روشن کردند و با مشقت فراوان شب را به صبح رساندند.

وی بیان کرد: تعدادی از زائران که نتوانستند با اتوبوس 300 هزار تومانی به تهران حرکت کنند، به‌سمت کرمانشاه حرکت کرده‌اند که گفته می‌شود در آنجا نیز اتوبوس چندانی برای انتقال مردم وجود ندارد.

این در حالی است که 22 مهرماه امسال احمدرضا عامری رئیس اتحادیه تعاونی‌های حمل‌ونقل جاده‌ای  با بیان این‌که بلیت اتوبوس برای اربعین امسال به‌دلیل تردد یک‌سر خالی دو برابر می‌شود، گفت: کف قیمت بلیت اتوبوس برای این ایام 70 و سقف آن 150 هزار تومان خواهد بود.

نگرانی مقامات محلی از سقوط احتمالی ولایت فراه در غرب افغانستان
مشاهده

وی با بیان این‌که به‌جز بلیت اتوبوس همه چیز در این مملکت گران شده است در پاسخ به مطلب تسنیم مبنی بر این‌که “آبان‌ماه سال گذشته شما با اشاره به قیمت 38هزار تومانی بلیت اتوبوس اعلام کردید در اربعین 96 این قیمت به 76 هزار تومان افزایش می‌یابد، این در حالی است که قیمت‌ بلیت اتوبوس پس از اربعین سال گذشته به روال قبلی بازنگشت”، اظهار کرد: سال گذشته افزایش نرخ حمل‌ونقل در داخل در تمام سطوح نداشته‌ایم. چیزی می‌شناسید در این مملکت که قیمت آن نسبت به هفته قبل افزایش نرخ نداشته باشد. بنده مقداری مریضی دارم هر سری که داروخانه می‌روم و می‌‌خواهم دارو خریداری کنم 20 تا 30 درصد افزایش یافته است.

عامری دیروز دریافت کرایه‌های چند برابری از زائران را تکذیب کرده و گفته احتمالا این کرایه‌ها مربوط به سواری‌ها بوده است.

این سخنان و تکذیب دریافت کرایه 300 تا 500 هزار تومانی از زائران اربعین حسینی در حالی بیان شده که مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری با تایید دریافت کرایه 300 هزار تومانی از زائران اربعین حسینی توسط رانندگان اتوبوس، آنرا تخلف و ظلم دانسته و از برخورد شدید با رانندگان متخلف خبر داده است.

به نظر می‌رسد اتحادیه شرکت‌های تعاونی مسافربری توان چندانی برای مدیریت و کنترل ناوگان اتوبوس تحت مدیریت خود در زمان‌های پیک سفر ندارد. این وضعیت به خصوص در ایام اربعین به یک چالش بزرگ برای زائران اربعین حسینی تبدیل می‌شود و دردسرهای فراوانی را برای آنها به وجود می‌آورد.