معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی گفت: تمهیداتی که باید در بودجه ۹۸ دیده شود را با همفکری بخش خصوصی نهایی خواهیم کرد و به دولت ارائه می دهیم.

همایون حائری معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی در حاشیه برگزاری هجدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت برق ایران در نشست مشترک با فعالان بخش خصوصی صنعت برق اظهار داشت: رسیدن به اجماع ملی برای پرداختن به مسائل صنعت برق کشور که مورد تأکید وزیر محترم نیرو بود، تاکنون نشست های مشترکی با بخش خصوصی داشته ایم که نیاز است تعاملات در این بخش بیش از پیش باشد.

وی افزود: در نشست های مشترک با اعضای سندیکای برق در تلاشیم تا به مدلی برسیم که بتوانیم چالش های جاری را در قالب آن مدیریت کنیم.

حائری تصریح کرد: اینکه وزیر نیرو بر ایجاد یک تشکل با رویکرد اجماع ملی تأکید کرده، یک قدم جلوتر از برگزاری نشست های مشترک با بخش خصوصی است و منظور آن است که دیگر وزارتخانه ها را نیز درگیر مسائل صنعت برق کنیم.

وی ادامه داد: تا زمانی که روی کیلووات ساعت ها حساس نشویم و ارزش یک کیلووات ساعت را ندانیم، مشکلات صنعت برق ادامه خواهد داشت.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با تأکید بر ضرورت اصلاح مصرف برق در کشور اذعان داشت: 24 هزار مگاوات در ایام پیک تابستان سال جاری، فقط در بخش سرمایشی مصرف برق داشتیم که می توان این بخش را تا حد زیادی با اصلاح الگوی مصرف، کاهش داد.

وی افزود: اقتصاد برق، موضوع تأمین منابع مالی، جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی و صادرات خدمات فنی و مهندسی از چالش های صنعت برق است که در حال تلاش برای اتخاذ تصمیماتی برای حل این چالش ها هستیم.

فاضل نظری: از مشق شب کیارستمی تا به امروز نظام آموزشی تغییر نکرده است
مشاهده

حائری تصریح کرد: در زمینه تهاتر بدهی ها با بانک ها مذاکراتی شده و کار آغاز شده است.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با اشاره به نزدیکی روزهای تدوین لایحه بودجه 98 گفت: تمهیداتی که باید در بودجه 98 دیده شود را با همفکری بخش خصوصی نهایی خواهیم کرد و به دولت ارائه می دهیم.

وی افزود: صادرات برق، ارزش افزاترین نوع صادرات است که می توانیم داشته باشیم و تصمیمی که برای صادرات برق تولیدی انرژی های تجدیدپذیر اتخاذ شده می تواند کمک موثری به توسعه این بخش کند.

حائری با اشاره به ضرورت حمایت از صنایع پشتیبان گفت: صادرات خدمات فنی و مهندسی صنعت برق می تواند رکوردار ارزآوری برای کشور باشد که در این زمینه کار بسیاری در پیش داریم.

وی افزود: باید حمایت دولتی را از شرکت های خصوصی صادرکننده خدمات فنی و مهندسی بیش از پیش افزایش دهیم و بازنگری بر قراردادهای صنعت برق را با هدف افزایش کارآیی در دستور کار قرار دهیم.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با بیان اینکه ظرفیت ها و پتانسیل های خوبی در بخش خصوصی ایرانی صنعت برق وجود دارد، گفت: دولت باید حمایت های خود را به گونه ای داشته باشد که اگر بخش تولیدی با ظرفیتی زیر 100 درصد فعالیت می کند، با حمایت های مختلف از جمله استفاده از پتانسیل های مالی، به ظرفیت اسمی خود در فعالیت تولیدی بازگردد.

وی ادامه داد: باید کارگروه های اثرگذاری تشکیل دهیم و یک نقشه راه مناسب تری به وجود بیاوریم.