صندوق جهانی طبیعت (WWF) به‌تازگی جدیدترین ارزیابی خود از سلامت سیاره‌ی زمین را در قالب گزارش سیاره‌ی زنده منتشر کرد و در آن وضعیت فعلی زمین و آسیب‌هایی که انسان با گسترش فعالیت‌های خود به آن وارد کرده است، به تلخی به تصویر کشید.

صندوق جهانی طبیعت هر دو سال یک بار دست به انتشار گزارش سیاره‌ی زنده‌ی خود می‌زند. براساس آخرین نسخه از این گزارش که در سال ۲۰۱۶ منتشر شد، جمعیت جهانی حیوانات در بین سال‌های ۱۹۷۰ تا ۲۰۱۲ با کاهش قابل توجه‌ای روبرو شد؛ به‌طوری که تعداد مهره‌داران در این بازه‌ی زمانی به زیر ۵۰ رصد رسید. این گزارش هشدار داد که اگر هیچ اقدامی صورت نگیرد، تا سال ۲۰۲۰ نزدیک به ۶۷ درصد از تمام حیوانات از روی زمین ناپدید خواهند شد.

در گزارش صندوق جهانی طبیعت در سال ۲۰۱۶، از نیاز بشریت به غذا و انرژی به‌عنوان دو عاملی یاد شد که بیشترین آسیب را به حیات وحش وارد کرده‌اند. اکنون پس از گذشت دو سال، گزارش جدید هیچ بهبودی را در وضعیت فعلی نشان نمی‌دهد. افزایش تقاضای انسان به منابع طبیعی سیاره برای تامین سوخت چرخه‌ی زندگی، آسیب شدید و پیوسته‌ای را به تنوع زیستی در سرتاسر جهان وارد کرده است؛ تا آنجا که در حال حاضر بنا به‌گفته‌ی صندوق جهانی طبیعت، جمعیت پستانداران، پرندگان، ماهی‌ها، خزندگان و دوزیستان در بین سال‌های ۱۹۷۰ و ۲۰۱۴ به‌طور متوسط با کاهشی ۶۰ درصدی روبه‌رو بوده است؛ رقمی به‌شدت نگران‌کننده که نشان‌دهنده‌ی پیامدهای مخرب گسترش فعالیت‌های انسانی است.

صندوق جهانی طبیعت در گزارش خود به از دست رفتن و تخریب زیستگاه به‌همراه رفتارهایی نظیر ماهیگیری و شکار بیش از حد به‌عنوان اصلی‌ترین تهدیداتی اشاره کرده است که حیات گونه‌های جانوری را در معرض خطر قرار داده‌اند. در گزارش این سازمان همچنین آمده است که زمین به‌طور تقریبی در ۳۰ سال گذشته به‌طور تکان‌دهنده‌ای ۲۰ درصد از جنگل‌های آمازون را به همراه ۵۰ درصد از مرجان‌های آب‌های کم‌عمق از دست داده است.

تلسکوپ‌های غول‌آسا در خدمت یافتن موجودات فرازمینی
مشاهده

کارتر رابرتس، مدیرکل و مدیرعامل صندوق جهانی طبیعت در آمریکا از گزارش تازه‌ی سازمان به‌عنوان یک شلیک اخطار یاد می‌کند. وی می‌گوید:

سیستم‌های طبیعی که برای بقای ما ضروری به‌شمار می‌روند، همچنان در حال کاهش هستند. تخریب تدریجی حیات وحش در سرتاسر جهان ادامه دارد و به ما یادآوری می‌کند که باید مسیرمان را تغییر دهیم. اکنون زمان متعادل کردن مصرف‌مان با نیازهای طبیعت و محافظت از تنها سیاره‌ای که خانه‌ی ما محسوب می‌شود، فرارسیده است.

صندوق جهانی طبیعت با وجود آمار تکان‌دهنده، خاطر نشان کرد که برای تغییر وضعیت هنوز دیر نیست و محافظت از طبیعت به محافظت از انسان کمک می‌کند. چالش اصلی در این مسیر، تغییر رویکردمان برای توسعه است و انجام این کار به نوبه‌ی خود به یک اقدام جهانی نیاز دارد.