رئیس‌جمهور ترکیه روز شنبه بعد از پایان نشست چهارجانبه استانبول درباره سوریه هدف از این نشست را احیای روند آستانه برای حل بحران سوریه توصیف کرد.

به نقل از المیادین،  «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه و «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه بعد از پایان نشست چهارگانه استانبول درباره سوریه به تشریح نتایج این نشست پرداختند.

سخنان اردوغان

اردوغان گفت: اختلافات در سوریه و تبدیل شدن آن به اختلافی بین‌المللی به عدم توجه بین‌المللی لازم به این مسئله بر می‌گردد.

وی افزود: امروز هدف اصلی ما این است که روند آستانه را با مشارکت کشورهایی مانند فرانسه و آلمان برای حل بحران سوریه احیا کنیم.

اردوغان گفت: ما بر هدف رسیدن به حل دائمی بحران سوریه تاکید کردیم و امیدواریم که این هدف را تا پایان سال جاری میلادی محقق کنیم.

وی افزود: ما بر مقابله با گروه‌های تروریستی در طول مرزهایمان که بالغ بر 900 کیلومتر است تاکید کردیم.

اردوغان اظهار داشت: ما بر ضرورت مبارزه با تروریسم در مناطق شرق و غرب فرات تاکید کردیم.

رئیس‌جمهور ترکیه با بیان اینکه “ترکیه فداکارای‌های زیادی در پناه دادن به آوارگان سوری انجام داده است” افزود: ما از جامعه جهانی می‌خواهیم که در به دوش کشیدن این بار به ما کمک کند.

رجب طیب اردوغان در بخشی از سخنان خود همچنین تأکید کرد طرف‌های شرکت‌کننده در نشست استانبول، ایران را نیز از گام‌هایی که درباره سوریه برداشته شده مطلع خواهند کرد.

سخنان پوتین

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه نیز اظهار داشت که کشورش با همه پیشنهادهایی که برای رسیدن به راه حل سیاسی و دیپلماتیک بحران سوریه مطرح شده موافقت کرده است.

افشین قطبی سرمربی تیم فولاد خوزستان شد
مشاهده

او گفت: «ما بر ضرورت آغاز گفت‌وگو بین همه گروه‌ها در سوریه تاکید کردیم.»

رئیس‌جمهور روسیه اظهار داشت: «من بر ضرورت نگاه به نتایج نشست سوچی در آغاز مرحله گفت‌وگو بین همه گروه‌های سوری تاکید می‌کنم.»

پوتین گفت: «همه گروه‌های تندرو در سوریه باید از بین بروند.

رئیس‌جمهور روسیه گفت: شرکای ترک ما همه تلاش خود را برای حفظ ثبات در شمال سوریه انجام خواهند داد.

وی افزود: روسیه بر حمایت خود از جمهموری سوریه در مرحله بعدی مبارزه با گروه‌های تروریستی تاکید می‌کند.

نشست استانبول

نشست 4 جانبه سران کشورهای روسیه، آلمان، فرانسه و ترکیه برای گفت‌وگو درباره مسائل سوریه امروز شنبه در استانبول برگزار شد.

پیش از این «ابراهیم کالین»، سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه طی بیانیه‌ای در رابطه با نشست چهارجانبه سوریه در استانبول اعلام کرده بود که مهمترین دستاوردی که از این نشست انتظار می‌رود، روشن شدن اقدامات بعدی در روند سیاسی، نقشه راه و راه‌اندازی کمیسیون قانون اساسی به عنوان ساختار تعیین‌کننده قانون اساسی جدید سوریه است.

وی در ادامه افزود: هدف اولیه ما از این نشست یافتن راه‌حل‌های سیاسی برای برون رفت از بحران سوریه است. در این راستا رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور کشورمان در مورد حفظ توافق‌نامه ادلب و به ویژه جلوگیری از نقض‌های صورت گرفته توسط حکومت سوریه نکاتی را بیان خواهد کرد.