رئیس‌جمهور ترکیه روز شنبه در یک کنفرانس خبری بار دیگر تأکید کرد عربستان سعودی بایستی پاسخ دهد چه کسی تیم ۱۸ نفره ترور را برای قتل «جمال خاشقجی»، روزنامه‌نگار منتقد سعودی به استانبول فرستاده است.

«رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه روز شنبه در یک کنفرانس خبری بار دیگر تأکید کرد عربستان سعودی بایستی پاسخ دهد چه کسی تیم 18 نفره ترور را برای قتل «جمال خاشقجی»، روزنامه‌نگار منتقد سعودی به استانبول فرستاده است.

اردوغان این اظهارات را در کنفرانس خبری مشترک با سران کشورهای آلمان، فرانسه و روسیه، بعد از نشست چهارجانبه استانبول درباره سوریه مطرح کرد. او گفت در نشست‌های دوجانبه، با سران کشورها درباره مسئله «خاشقجی» گفت‌وگو کرده است.

رئیس‌جمهور ترکیه تصریح کرد عربستان سعودی بایستی پاسخ دهد چه کسی 18 مظنون را برای قتل «جمال خاشقجی» به استانبول فرستاده است.

خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی روز 2 اکتبر برای دریافت گواهی مربوط به ازدواج به کنسولگری عربستان سعودی در استانبول مراجعه کرد. رسانه‌ها ساعاتی بعد گزارش دادند وی از این ساختمان خارج نشده است.

عربستان سعودی در اولین واکنش، مدعی شد که روزنامه‌نگار منتقد سعودی زنده و سالم ساختمان کنسولگری را ترک کرده است. مقام‌های ترکیه‌ای، اما اعلام کردند خاشقجی داخل کنسولگری به قتل رسیده است.

رسانه‌های ترکیه فیلمی را منتشر می‌کردند که ورود یک تیم 15 نفره را به استانبول نشان می‌داد. گزارش شد این 15 نفر ساعاتی قبل از خاشقجی وارد کنسولگری شده و چند ساعت بعد از او آنجا را ترک کرده‌اند.

عربستان سعودی بعد از انکارهای اولیه، سرانجام شنبه هفته گذشته اعتراف کرد که او داخل ساختمان کنسولگری به قتل رسیده و 18 نفر را در ارتباط با این قتل دستگیر کرده است.  روایت‌های متناقض ریاض از نحوه قتل خاشقجی، باعث تشکیک عمومی در توضیحات این کشور درباره این قتل شده است.

نامه روسای کمیسیون‌های مجلس به "روحانی" درباره وضعیت اقتصادی
مشاهده

یکی از مسائلی که باعث تشکیک عمومی درباره روایت ریاض شده سرنوشت جسد خاشقجی است که بی‌پاسخ رها شده؛ «عادل الجبیر»، وزیر خارجه سعودی در مصاحبه‌ای روز یکشنبه ادعا کرد مقام‌های سعودی اطلاعی از اینکه جسد در کجاست ندارند. در مقابل، مقام‌های ترکیه‌ای پیشتر گفته بودند اسنادی در دست دارند که نشان می‌دهد جسد خاشقجی بعد از قتل توسط یک متخصص کالبد شکافی قطعه قطعه شده و احتمالاً به بیرون از ترکیه منتقل شده است.

دادستان کل عربستان در بیانیه شنبه هفته گذشته تحویل یک «همکار محلی» شده و بعد از آن اطلاعی از آن در دست نیست.

اردوغان در کنفرانس خبری امروز گفت سعودی‌ها گفته‌اند که یک «همکار محلی» داشته‌اند. آنها باید بگویند این فرد چه کسی است؟