عبارت بدتر از آنچه فکر می‌کردیم، در مورد شرایط تغییرات اقلیمی یک کلیشه است. اما پژوهش‌های زیادی انجام شده که نشان می‌دهد جهان در معرض عواقب وخیم‌تر و سخت‌تر از آنچه پیش از این تصور می‌شد، قرار دارد.

دانشمندان در پژوهشی که درمورد آینده اقتصاد جهانی انجام داده‌اند، نتیجه‌گیری کرده‌اند که سناریوی بدترین حالت استاندارد که تاکنون توسط دانشمندان اقلیمی مورد استفاده قرار گرفته، بدترین حالت ممکن نیست. در واقع، اینکه تغییرات اقلیمی تا چه حد، وضعیت سیاره‌ی ما را در آینده‌ای نزدیک (پایان قرن حاضر) تغییر خواهد داد، تا حد زیادی به میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای، همچنین به انتخاب‌های جوامع جهانی و چگونگی رشد اقتصادی بستگی دارد. دانشمندان در پژوهش جدید خود، چهار سناریوی مختلف به نام RCP (مخفف، نشانگر مسیرهای غلظت گازهای گلخانه‌ای) را شبیه‌سازی کردند که هر کدام آینده‌ی متفاوتی را توصیف می‌کند.

در مدل‌های شبیه‌سازی شده، سناریوی RCP8.5 بدترین شرایط اقلیمی را پیش‌بینی کرده است. در این سناریو، رشد سریع و نامحدود اقتصادی و سوختن سوخت‌های فسیلی فراوان پیش‌بینی شده است. اکنون به‌نظر می‌رسد که سناریوی RCP8.5، ممکن است میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای را که منجر به دستیابی به مسیر اقتصادی خود شده را دست کم گرفته است.

پیتر کریستنسن استادیاری از دانشگاه ایلینوی در اوربانا شمپین و یکی از نویسندگان مقاله جدید، گفت:

برآوردهای ما نشان می‌دهد که با توجه به نرخ رشد اقتصادی پیش‌بینی شده، بیشتر از ۳۵ درصد احتمال وجود دارد که در سال ۲۱۰۰، میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای از میزان برآورده شده در سناریوی RCP8.5 هم بالاتر برود.

نکته‌ای که باید در نظر داشته باشیم، این است که در سناریوی RCP8.5، فرض بر این گذاشته شده که هیچ اقدام ضروری برای محدود کردن گرمایش جهانی انجام نشود که بعید به نظر می‌رسد، چنین اتفاقی نیافتد. در این سناریو، معاهدات بین‌المللی مانند توافق‌نامه پاریس نادیده گرفته شده است.   

آیا روسیه سلاحی فضایی در مدار زمین قرار داده است
مشاهده

گلن پترز، پژوهشگری از مرکز پژوهش‌های بین‌المللی محیط زیست در نروژ، می‌گوید:

جوامع جهانی در میزان مشخصی از سیاست‌های اقلیمی به دام افتاده‌اند.

اما مسئله‌ی نگران‌کننده این است که اگر حتی اقدامات لازم برای مقابله با تغییرات اقلیمی ادامه داشته باشد، بازهم انتشار گازهای گلخانه‌ای می‌تواند بسیار بیشتر از انتظار باشد. در حالی که برخی پژوهشگران ادعا می‌کنند که ارتباط بین رشد اقتصادی و انتشار گازهای گلخانه‌ای از بین رفته یا از هم جدا شده است. پترز اشاره می‌کند که انتشار کربن در اتحادیه اروپا طی چهار سال گذشته افزایش یافته است. در سال ۲۰۱۷، میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای اتحادیه اروپا، ۱٫۸درصد افزایش داشته است.

کریستنسن گفت:

مسئله این است که اگر گازهای گلخانه‌ای بیشتر و بیشتری تولید کنیم، باید متوجه باشیم که نرخ انتشار (گازهای گلخانه‌ای) سریع‌تر از آنچه فکر می‌کنیم به رشد چشمگیری خواهد رسید. در غیاب سیاست‌گذاری‌های معقول اقلیمی، سناریوهای رشد بالاتر انتشار گازهای گلخانه‌ای، احتمالا به معنای افزایش تولید گازهای گلخانه‌ای در سراسر جهان خواهند بود.