برخی اوقات پیشنهادات کاری جدید و دریافت پیشنهاد مشابه از مدیر کنونی دوراهی انتخاب تغییر مسیر شغلی یا ماندن در موقعیت فعلی را ایجاد می‌کند.

انسان‌ها همیشه در فکر پیشرفت در موقعیت‌های شخصی و کاری خود هستند. حال این که برخی اوقات پیشنهاداتی کاری به ما ارائه می‌شود و تغییر مسیر شغلی یا محل کار را در ذهنمان روشن می‌کند. بسته به پیشنهاد جدید و موقعیت کاری کنونی، برخی اوقات تصمیم به قبول پیشنهاد می‌گیرند و در یک جلسه‌ی دشوار، از تصمیم خود برای ترک شرکت با مدیر صحبت می‌کنند. آنها منتظر پاسخ تقریبا مثبت، یک خداحافظی گرم و شروع مسیر جدید هستند. اما همیشه هم روال به این منوال نخواهد بود. برخی اوقات مدیر کنونی پیشنهادی در مقابل شغل جدید ارائه می‌دهد که ارزش تفکر دوباره را خواهد داشت.

در چنین موقعیتی کارمند مورد نظر دچار سردرگمی می‌شود و بین دوراهی انتخاب شغل می‌ماند. از طرفی موقعیت جدید جذاب بوده و یک تجربه‌ی خاص خواهد بود و از طرف دیگر، ممکن است محیط کار شغل کنونی مناسب بوده و البته، پیشنهاد متقابل نیز وسوسه انگیز باشد. اگر در چنین دوراهی قرار گرفتید، پیشنهاد می‌شود پیش از تصمیم‌گیری عجولانه به‌خوبی فکر کنید و موارد زیر را در نظر داشته باشید:

پیشنهاد متقابل چیست؟

موقعیت پیش آمده کمی سردرگم کننده خواهد بود اما قطعا پیشنهاد متقابل رئیس کنونی، موردی واضح و قابل لمس است. در عموم مواقع، وقتی مدیری متوجه تصمیم به ترک شرکت توسط کارمندش می‌شود، پیشنهاد متقابل افزایش حقوق، ترفیع، انعطاف بیشتر در کار یا موارد مشابه را مطرح می‌کند. این موارد آخرین تلاش‌ها برای حفظ کارمند در تیم هستند.

لگو از چه ترفندی برای برخورد با مشتری‌های ناراضی استفاده می‌کند
مشاهده

اما چرا یک شرکت باید چنین تصمیمی بگیرد؟ پاسخ روشن است. حفظ کارمندان کنونی همیشه هزینه‌ای کمتر از جذب نیروی جدید خواهد داشت. در نتیجه اکثر مدیران ترجیح می‌دهند با افزایش حقوق، انگیزه کارمندی که تصمیم به ترک شرکت گرفته را افزایش دهند. در این مرحله با ماهیت کلی پیشنهادهای متقابل آشنا شدیم. سپس به سوال اصلی می‌رسیم که پس از مواجه شدن با چنین پیشنهادی، چه تصمیمی بگیریم؟ در ادامه‌ی مقاله‌ به بررسی نکاتی برای برون‌رفت از این شرایط می‌پردازیم.

عجله نکنید

به احتمال زیاد اولین تصمیمی که در مقابل پیشنهاد متقابل می‌گیرید، تشکر کردن از رئیس کنونی و ادامه دادن مسیر به سمت شغل جدید است. این رفتار طبیعی است؛ چرا که شما پیش از جلسه با مدیر، تصمیم روانی برای ترک شرکت را با خود تثبیت کرده‌اید و حال، تفکر دوباره در مورد ماندن، کمی دشوار خواهد بود.

شاید پیشنهاد متقابل نشان‌دهنده‌ی ارزش بالای شما برای سازمان است

به‌هر حال همه می‌دانیم که شرکت‌ها در مرحله‌ی اول به فکر منافع خود هستند؛ اما فراموش نکنید که احتمالا پیشنهاد متقابل برای شما هم مفید خواهد بود. این پیشنهاد نشان می‌دهد که شرکت روی شما سرمایه‌گذاری کرده و از کارتان راضی است. بنابراین بهتر است زمان را نگه داشته و کمی در مورد پیشنهاد آنها فکر کنید. شاید با پیشنهادی غافلگیرکننده روبرو شوید که ماندن را به بهترین انتخاب تبدیل کند.

نیازهایتان را در نظر بگیرید

سبک و سنگین کردن بین دو پیشنهاد شغلی دشوار خواهد بود. وقتی احساس سردرگمی داشتید، به عقب برگردید و دلیل اقدام برای جستجو در مورد شغل را پیدا کنید. آیا به دنبال فرهنگ سازمانی بهتر از شرکت کنونی بودید؟ به دنبال انعطاف‌پذیری شغلی بیشتر بودید؟ به دنبال پیشرفت در مسیر شغلی بودید؟ یا تنها به تغییر مسیر شغلی فکر می‌کردید؟

به جای تمرکز روی اعداد و ارقام، کلیّت شغل‌ها ر امقایسه کنید

به یاد داشته باشید که گم شدن در اعداد و ارقام راحت است؛ اما پیشنهادات متقابل شرکت کنونی همیشه هم حول حقوق و مزایا نمی‌گردد. در نهایت باید تمرکز خود را روی وضعیت شغلی خود معطوف کنید و با در نظر داشتن ارزش‌های شخصی، شغلی که به حفظ آنها کمک می‌کند را انتخاب کنید.

خرید تور استانبول لحظه آخر ویژه آذر ماه 1401
مشاهده

مقدار حقوق جدید را فاش نکنید

اگرچه پیشنهاد اصلی، تفکر از بالا و مشاهده‌ی تصویر کلی (فارغ از موارد مالی) این دو پیشنهاد است، اما برخی افراد مسائل مالی را در اولویت خود قرار می‌دهند. در این شرایط به یاد داشته باشید که نیازی به گفتن مبلغ حقوق پیشنهادی از شرکت جدید به مدیر کنونی نیست. در واقع نگفتن این مبلغ، قدرت شما برای چانه زدن را بیشتر می‌کند. اگر کارفرمای کنونی از جزئیات رقیب خود اطلاع نداشته باشد، به ناچار بهترین پیشنهاد خود را برای شما ارائه خواهد داد تا شما به طور جدی به ماندن در شرکت فکر کنید.

در نهایت به این نکته توجه داشته باشید که تنها شخص شما می‌تواند بین ماندن و رفتن انتخاب مناسب داشته باشد. به‌هرحال اکثر مشاورین کسب‌وکار بر این عقیده هستند که پذیرفتن پیشنهاد متقابل از طرف مدیر کنونی پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. اولین و مهم‌ترین مورد این است که شما به کارفرمای کنونی اعلام کرده‌اید که به‌دنبال فرصت‌های جدید و بهتر هستید. به بیان دیگر تمایل جدی شما برای ترک شرکت، شما را به یک ریسک تبدیل کرده است. در ترسناک‌ترین حالت نیز کارفرمای کنونی پیشنهاد متقابل داده تا زمان مناسب برای پیدا کردن جایگزین شما را داشته باشد.

قبول کردن پیشنهاد مدیر فعلی، برخی اوقات بازی دو سر باخت خواهد بود

به‌علاوه قبول کردن پیشنهاد متقابل می‌‌تواند یک بازی دو سر باخت برای شما باشد. هم کارفرمای جدید نسبت به شما ناامید شده و دیگر پیشنهاد شغلی ارائه نخواهد کرد و هم کارفرمای فعلی متوجه انگیزه‌های شما شده و در مورد وفاداری‌تان به شرکت با شک و تردید فکر می‌کند. البته باز هم نمی‌توان نتیجه‌گیری محکمی در مورد بد بودن قبول پیشنهاد متقابل داشت. خصوصا وقتی شما کارمندی سخت‌کوش و حرفه‌ای باشید، پیشنهادات متقابل شاید انتخاب‌های مناسب‌تری باشند.

ایده های کم هزینه بازاریابی برای موفقیت کسب و کار
مشاهده

در نهایت به این نکته توجه داشته باشید که نقاط ضعف گفته شده در مورد پیشنهادات متقابل، لزوم تفکر بیشتر روی آنها را روشن می‌کند. شما باید نیازهای خود و برنامه‌ریزی شخصی برای آینده‌ی شغلی را در نظر بگیرید و با اطمینان خاطر انتخاب کنید. فراموش نکنید که هیچ پاسخ صحیح یا غلطی برای چنین موقعیتی وجود ندارد. پیشنهاد آخر این که هیچ‌گاه با تصور اجبار رئیس فعلی به افزایش حقوق، پیشنهادهای شغلی تخیلی و دروغین با او در میان نگذارید. قطعا با وضعیت کنونی کسب‌وکار، احتمال رد شدن درخواست شما وجود دارد و با این کار، تنها شغل فعلی خود را از دست خواهید داد.