برنامه‌های اپل برای ایجاد امکان دسترسی و به‌همراه داشتن اطلاعات سلامتی و پزشکی برای کاربران، گسترش یافته است. در حال حاضر بیش از ۷۵ سازمان در این بخش با کوپرتینویی‌ها همکاری می‌کنند. این آمار در ابتدای سال جاری میلادی ۱۲ عدد بود. ریکی بلومفیلد مدیر بخش اطلاع‌رسانی دپارتمان سلامت و پزشکی اپل در نشستی خبری این آمار را اعلام کرده و لیست شرکا را منتشر کرده است. علاوه‌بر آن، او اطلاعاتی کلی نیز در مورد نحوه‌ی کار قابلیت‌های این بخش و خدمت‌رسانی به بیماران و شرکت‌های دیگر ارائه کرد.

بلومفیلد در صحبت‌های خود به این نکته اشاره کرد که Apple از یک استاندارد اشتراک داده به‌صورت باز برای بخش سلامت خود استفاده خواهد کرد. این استاندارد که با نام FHIR یا Fast Healthcare Interoperability Resources شناخته می‌شود، تا پایان سال جاری میلادی آماده‌ی بهره‌برداری خواهد بود. این استاندارد داده‌های سلامتی را از منابع مختلف جمع‌آوری کرده و با هم هماهنگ می‌کند. سپس امکان ذخیره‌سازی، جمع‌آوری و به‌اشتراک گذاشتن آنها را به کاربر می‌دهد.

بلومفیلد در این مورد می‌گوید:

شما به‌عنوان کاربر، کنترل کاملی روی این مورد دارید که چه افرادی به اطلاعات دسترسی داشته باشند. اگر تمایل نداشته باشید، اطلاعات به‌اشتراک گذاشته نمی‌شوند. در واقع، اطلاعات تا زمانی که خودتان تصمیم نگیرید به‌صورت خصوصی در دستگاه باقی می‌مانند.

بلومفیلد در ادامه به این نکته اشاره کرد که اپل سبکی از این استاندارد با نام Argonaut را اجرا خواهد کرد که استفاده از آن آسان‌تر بوده و به‌کارگیری توسط ارائه‌دهندگان خدمات پزشکی را نیز تسهیل می‌کند.

سوابق پزشکی اپل

تا ماه جاری میلادی، اپل با ۷۷ سازمان پزشکی و سلامت در ایالات متحده‌ی آمریکا همکاری می‌کند که به اطلاعات صدها بیمارستان و کلینیک در این کشور دسترسی دارند. البته با این که اپل قابلیت‌های گفته‌شده را در iOS پیاده‌سازی می‌کند، هیچ‌یک از اطلاعات کاربران از سرورهای این شرکت عبور نمی‌کند. در واقع آیفون کاربر، اتصالی مستقیم و امن را به هر یک از سرورهای اطلاعات سلامتی برقرار می‌کند تا داده‌ها فرستاده یا دریافت شوند. در نهایت وقتی یک اطلاعات جدید از طرف ارائه‌دهنده‌ی خدمات در مورد کاربر به پایگاه داده اضافه شود، به‌صورت خودکار در دستگاه او دانلود می‌شود. این مراحل بدون نیاز به ورود، تایید ایمیل یا دیگر اقدامات جانبی انجام می‌شود.

هر آنچه باید در مورد پرتاب امروز راکت فالکون هوی بدانید
مشاهده

در بخش کاربر، علاوه‌بر قابلیت مشاهده‌ی اطلاعات خام دریافت‌شده در اپلیکیشن Health، نمایی گرافیکی از گزارش‌ها و قرار داشتن آنها در داخل یا خارج از رنج استاندارد نمایش داده می‌شود. علاوه‌بر این، اطلاعاتی همچون آلرژی‌های کاربر، شرایط سلامت، اقدامات واکسیناسیون، آزمایش‌های انجام‌شده، داروها، عمل‌های جراحی و علائم حیاتی در دستگاه ذخیره می‌شوند. تمام این اطلاعات رمزنگاری شده و تنها پس از ورود رمز توسط کاربر قابل‌دسترسی هستند.

قابلیت سوابق پزشکی یا Health Records در دی‌ماه سال گذشته در کنار نسخه‌ی بتای iOS 11.3 معرفی شد. در آن زمان شرکت اعلام کرد که این قابلیت توسط چندین سیستم سلامتی آمریکا در حال آزمایش بوده است. در خردادماه سال جاری، شرکت به توسعه‌دهندگان این امکان را داد که با استفاده از api و تاریخچه‌ی سلامت کاربر، اپلیکیشن‌های خود را توسعه دهند. به‌علاوه تا آن زمان، بیماران بیش از ۵۰۰ مرکز درمانی در آمریکا به این سیستم متصل بودند. در نهایت اپل اعلام کرده که این سرویس در iOS 12 نیز در مرحله‌ی بتا خواهد بود اما قول داده است که اپلیکیشن‌های مرتبط با آن تا پاییز سال جاری به‌صورت نهایی عرضه شوند.

البته یک جلسه‌ی معرفی که در ماه آوریل در ارتباط با این سرویس ارائه شد، نشان داد که توضیحات اپل در مورد اهداف این بخش احتمالا اغراق‌آمیز بوده است؛ چرا که دسته‌بندی‌ داده‌ها محدود بوده و به‌علاوه پشتیبانی نیز از سیستم‌عامل اندروید در آن انجام نمی‌شود. اما صحبت‌های اخیر بلومفیلد نشان داد که پیاده‌سازی استاندارد باز و سیستم آسان‌ساز آن، اجرایی شدن این قابلیت در آینده‌ی نزدیک را ممکن خواهد کرد. در نهایت با این که احتمالا اپل پیشگام خدمات سلامتی برای کاربران خواهد بود، رقبای اندرویدی نیز می‌توانند از این مسیر پیروی کرده و خدمات مناسبی را به کابران ارائه دهند.

پرتاپ لیزر به ماه و ثبت رکوردی تازه در انتقال داده توسط ناسا
مشاهده